2015-06-17 06:00

2015-06-17 10:03

PÅ VÄG: Körglad Nissan Juke Nismo RS

PÅ VÄG

När Nissan lanserade Juke för fem år sedan blev den lilla crossover-modellen snabbt en succé, och nu är den Nissans näst mest sålda modell efter Qashqai. Och framgången lär fortsätta för andra generationens Juke som kom i slutet av förra året. I varje fall om man ska döma efter ”racerversionen” Juke Nismo RS, veckans testbil.

En del bilar har en design som lämnar en tämligen oberörd, ja egentligen gäller det merparten av alla bilmodeller.

Och så finns det de som väcker känslor – älska eller hata.

Det gäller definitivt Juke, som vid lanseringen delade in bilfantasterna i två läger.

Vågad design

Själv är jag en av dem som älskar den här bilen, eller rättare sagt den tillverkare som på det här sättet vågar ta ut svängarna i designen.

Titta bara på stora bilden, så förstår ni själva. Inte många vågar sig på en så djärv blandning av bulligt och vasst, av svepande linjer avbrutna tvärt. En fröjd för ögat.

Och Nissan Juke Nismo RS är också i hög grad en fröjd för den som brinner för bilkörning, med betoning på Körning och inte på att bara ”åka bil”.

Motorsportgener

Japanska Nissan har ju länge sysslat med motorsport bredvid den ordinarie biltillverkningen, med allt från rena tävlingsbilar till prestandabilar för vägen som modellen 370Z.

De här generna märks otvivelaktigt i Juke Nismo RS. Det gäller exteriören, som har många drag från 370Z – främst i fronten.

Och det gäller interiören med alla sportiga attribut, allt från sportstolarna till aluminiumdetaljer och en speciell rödfärgad varvräknare.

Fungerar klockrent

Och, inte minst, den hårda chassisättningen, den kvicka och rappa styrningen och den mycket varvvilliga bensinturbon under huven.

Det är en 1,6-litersmaskin ur vilken man plockar 218 hästkrafter vid 6000 varv per minut, och 280 Newtonmeter mellan 3 600 och 4 800 varv per minut. För att verkligen känna av den här kraften gäller det alltså att våga gasa och följa varvräknaren upp mot de här varven. Något som de flesta mycket sällan gör i vanlig körning, där bensinmotorn får jobba på 3 000 eller kanske lite mer.

Den 6-växlade manuella växellådan fungerar klockrent, med täta och exakta lägen som ”klickar i” på ett skönt sätt. Bara man vänjer sig vid kopplingen, som ”hugger” snabbare än de flesta normala lådor.

Som en gokart

Jag tar gärna till det slitna uttrycket ”känns som att köra gokart” när jag ska beskriva känslan bakom ratten. Jag kan också kalla det körglädje i kvadrat, med ett hjul ute i varje hörn, en direkt och kvick styrning och en motor som levererar kraft direkt när jag beställer med gasen.

Ja – det är lätt att ”ta starten” vid rödljusen, och det är lekande lätt att göra omkörningar när man tycker det behövs.

Men – det går också att köra Juke Nismo RS normalt, mjukt och smidigt. Till glädje möjligen för passagerarna...

Större bagageutrymme

Jämfört med första generationen Juke har den nya begåvats med rejält mycket större bagageutrymme. Genom att sänka lastgolvet har utrymmet ökat med 40 procent, till 354 liter – eller 1 189 liter om man fäller baksätet.

För 271390 kronor får man i Juke Nismo RS en mycket körglad och pigg bil, dessutom riktigt välutrustad.

Nu går det förstås att komma betydligt billigare undan, om man är intresserad av en Juke.

Enklaste modellen har en 115-hästars bensinturbo under huven, och kostar 179 900 kronor. Billigaste dieselversionen har 110 hästkrafter, och kostar 206 900 kronor.

En del bilar har en design som lämnar en tämligen oberörd, ja egentligen gäller det merparten av alla bilmodeller.

Och så finns det de som väcker känslor – älska eller hata.

Det gäller definitivt Juke, som vid lanseringen delade in bilfantasterna i två läger.

Vågad design

Själv är jag en av dem som älskar den här bilen, eller rättare sagt den tillverkare som på det här sättet vågar ta ut svängarna i designen.

Titta bara på stora bilden, så förstår ni själva. Inte många vågar sig på en så djärv blandning av bulligt och vasst, av svepande linjer avbrutna tvärt. En fröjd för ögat.

Och Nissan Juke Nismo RS är också i hög grad en fröjd för den som brinner för bilkörning, med betoning på Körning och inte på att bara ”åka bil”.

Motorsportgener

Japanska Nissan har ju länge sysslat med motorsport bredvid den ordinarie biltillverkningen, med allt från rena tävlingsbilar till prestandabilar för vägen som modellen 370Z.

De här generna märks otvivelaktigt i Juke Nismo RS. Det gäller exteriören, som har många drag från 370Z – främst i fronten.

Och det gäller interiören med alla sportiga attribut, allt från sportstolarna till aluminiumdetaljer och en speciell rödfärgad varvräknare.

Fungerar klockrent

Och, inte minst, den hårda chassisättningen, den kvicka och rappa styrningen och den mycket varvvilliga bensinturbon under huven.

Det är en 1,6-litersmaskin ur vilken man plockar 218 hästkrafter vid 6000 varv per minut, och 280 Newtonmeter mellan 3 600 och 4 800 varv per minut. För att verkligen känna av den här kraften gäller det alltså att våga gasa och följa varvräknaren upp mot de här varven. Något som de flesta mycket sällan gör i vanlig körning, där bensinmotorn får jobba på 3 000 eller kanske lite mer.

Den 6-växlade manuella växellådan fungerar klockrent, med täta och exakta lägen som ”klickar i” på ett skönt sätt. Bara man vänjer sig vid kopplingen, som ”hugger” snabbare än de flesta normala lådor.

Som en gokart

Jag tar gärna till det slitna uttrycket ”känns som att köra gokart” när jag ska beskriva känslan bakom ratten. Jag kan också kalla det körglädje i kvadrat, med ett hjul ute i varje hörn, en direkt och kvick styrning och en motor som levererar kraft direkt när jag beställer med gasen.

Ja – det är lätt att ”ta starten” vid rödljusen, och det är lekande lätt att göra omkörningar när man tycker det behövs.

Men – det går också att köra Juke Nismo RS normalt, mjukt och smidigt. Till glädje möjligen för passagerarna...

Större bagageutrymme

Jämfört med första generationen Juke har den nya begåvats med rejält mycket större bagageutrymme. Genom att sänka lastgolvet har utrymmet ökat med 40 procent, till 354 liter – eller 1 189 liter om man fäller baksätet.

För 271390 kronor får man i Juke Nismo RS en mycket körglad och pigg bil, dessutom riktigt välutrustad.

Nu går det förstås att komma betydligt billigare undan, om man är intresserad av en Juke.

Enklaste modellen har en 115-hästars bensinturbo under huven, och kostar 179 900 kronor. Billigaste dieselversionen har 110 hästkrafter, och kostar 206 900 kronor.

Nissan Juke Nismo RS DIG-T 218 6 M/T

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd bensinturbo, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 618 kubikcentimeter.

Max.effekt: 160 kW (218 hk) vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 280 Nm vid 3 600 – 4 800 varv per minut.

Bränsle: blyfri 98 oktan bensin.

Bränslesystem: DIG-T direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 7,2 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 46 liter.

CO2-utsläpp: 165 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändcirkel: 10,7 meter.

Hjulupphängning: skruvfjädring, fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Däck: 215/55 R17.

Fälgar: aluminium 17x7 J.

Bromsar: ABS låsningsfritt system, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: antisladdsystem, Isofix barnstolsfästen bak, krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar, sidokrockgardiner.

Längd: 4 165 mm.

Bredd: 1 770 mm.

Höjd: 1 565 mm.

Axelavstånd: 2 530 mm.

Spårvidd: fram 1 525 mm, bak 1 523 mm.

Markfrigång: 180 mm.

Tjänstevikt: 1 396 kg.

Totalvikt: 1 760 kg.

Max.last: 364 kg.

Släpvikt: 1 200 kg.

Tågvikt: 2 960 kg.

Bagagevolym: 354 liter, med nedfällt baksäte 1 189 liter.

Toppfart: 220 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 7,0 sekunder.

Årsskatt: 1 548 kronor.

Pris: 271 390 kronor.

Övriga Nismo RS-modeller: DIG-T 214 Xtronic bensin 4x4 302 690 kronor.

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti.

 

Standardutrustning

bland annat:

CD-stereo.

Navigation.

AC klimatanläggning.

Backkamera.

Färddator.

Farthållare.

Kurvhandtag fram och bak.

Tillval

bland annat:

Recaro sportstolar för 18 000 kronor.

Källa: Nissans informationsmaterial.