2015-06-14 10:37

2015-06-14 10:37

Kämpar för Björkborns broar

KARLSKOGA: "Det handlar om makt och pengar"

På fredagseftermiddagen samlades ett 20-tal personer på torget för en manifestation för broarna i Björkborn. Bert Strömberg höll tal och fick uppbackning av moderaternas Alf Rosberg och Tony Ring.

Bert Strömberg har engagerat sig för Björkborns broar sedan de stängdes i december 2013. Han är mycket kritisk till att företagen som äger broarna, Eurenco och Fortum, och kommunen inte gör mer för att bevara den gamla gång- och cykelvägen.

– Det drabbar inte bara besökarna till herrgården, utan även de som jobbar på till exempel Recipharm och på industriområdet. Nu är det en omväg på mer än en kilometer.

Samhällsplaneringschefen Bosse Björk har i en tidigare artikel sagt att kommunen inte har något med broarna att göra, då de ägs av ovan nämnda företag, och att en ny bro skulle bli för kostsam.

Under manifestationen berättade Alf Rosberg (M) att kostnaden för en ny bro skulle landa på cirka en miljon kronor och att alliansen i sitt budgetförslag avsatt en och en halv miljon för att åtgärda problemet.

– Ett annat alternativ hade varit att i stället för att lägga fyra miljoner på skejtparken lägga tre och ta en miljon för broarna, säger Rosberg.

De lyfte också broarnas betydelse som en entré till Alfred Nobels Björkborn och mötesplatsen, som de anser är Karlskogas främsta turistattraktion.

– Kommunen har en skyldighet att hantera den förbindelsen, se över och besiktiga broarna ordentligt, säger Rosberg.

Bert Strömberg anser dock att lösningen på bro-problemet är mycket enkel.

– Det kostar inte mer än att ta bort förbudsskyltarna. Det handlar bara om makt och pengar, om prestige, säger han.

Bert Strömberg har engagerat sig för Björkborns broar sedan de stängdes i december 2013. Han är mycket kritisk till att företagen som äger broarna, Eurenco och Fortum, och kommunen inte gör mer för att bevara den gamla gång- och cykelvägen.

– Det drabbar inte bara besökarna till herrgården, utan även de som jobbar på till exempel Recipharm och på industriområdet. Nu är det en omväg på mer än en kilometer.

Samhällsplaneringschefen Bosse Björk har i en tidigare artikel sagt att kommunen inte har något med broarna att göra, då de ägs av ovan nämnda företag, och att en ny bro skulle bli för kostsam.

Under manifestationen berättade Alf Rosberg (M) att kostnaden för en ny bro skulle landa på cirka en miljon kronor och att alliansen i sitt budgetförslag avsatt en och en halv miljon för att åtgärda problemet.

– Ett annat alternativ hade varit att i stället för att lägga fyra miljoner på skejtparken lägga tre och ta en miljon för broarna, säger Rosberg.

De lyfte också broarnas betydelse som en entré till Alfred Nobels Björkborn och mötesplatsen, som de anser är Karlskogas främsta turistattraktion.

– Kommunen har en skyldighet att hantera den förbindelsen, se över och besiktiga broarna ordentligt, säger Rosberg.

Bert Strömberg anser dock att lösningen på bro-problemet är mycket enkel.

– Det kostar inte mer än att ta bort förbudsskyltarna. Det handlar bara om makt och pengar, om prestige, säger han.