2015-04-01 20:39

2015-04-02 19:02

Påsk viktig för handeln

KARLSKOGA-DEGERFORS: Skärtorsdagen stor handlardag

Under påskveckan beräknas försäljningen av dagligvaror nå över sju miljarder kronor.
Det är på skärtorsdagen som de flesta handlar och då köper man bland annat sill, ägg och godis.

De lokala handlarna Ica Maxi i Karlskoga och Coop Extra i Degerfors är rörande överens om att skärtorsdagen är den dag på året som många handlar.

– På skärtorsdagen kommer det mest kunder i alla fall, säger Sven-Eric Ericsson på Coop Extra i Degerfors.

– Nu när påsken ligger som den gör så är skärtorsdagen den dag man handlar på, menar Stefan Blom på Ica Maxi i Degerfors.

”Vuxenfritids”

En liten rusch har man redan haft under tisdagen i veckan på Maxi.

– Många kallar tisdagarna för vuxenfritids. Det är då som pensionärerna får rabatt på det man handlar. Man träffas och handlar så tisdagarna är också sociala, säger Stefan Blom.

Under tisdagarna då handlar man mest kött, skinka, ost och fisk, fortsätter Stefan Blom.

Godishelg

I dag, skärtorsdag, är det ägg, sill, lax, påskmust och godis, som folk plockar i sina kundvagnar till stor del.

– En vanlig vecka säljs runt 700-800 kilo lösgodis. Nu i påsk beräknar vi sälja nio ton lösgodis, säger Stefan Blom.

I Degerfors på Coop säljer man runt 1,5 ton godis.

– Ägg säljer vi mycket av också. Man undrar hur hönorna klarar påsken, säger Sven-Eric Ericsson med glimten i ögat.

Grillhelg?

Blir det sedan grillväder i påsk då gäller det för handeln att ha tillräckligt med korv och kött som passar att grilla.

– Vi har tänkt på det också och lägger upp lite extra i hyllorna med korv, säger Sven-Eric Ericsson.

På Ica Maxi i Karlskoga har Stefan Blom lagt märke till att man också säljer dessertostar till påsk nästan lika mycket som till jul.

Skinkan är inte lika populär till påsk kan Stefan Blom konstatera.

Blommor och pynt

Utöver mat, dryck och godis är det blommor och pynt som säljer bäst till påsk. I vissa familjer köper man också små presenter för att lägga i påskägget, men den företeelsen gör inget större avtryck i försäljningsstatistiken.

Vanligast är att kunderna lägger upp till 500 kronor på påskrelaterade varor, enligt en undersökning gjord av HUI på uppdrag av Svensk Handel.

De lokala handlarna Ica Maxi i Karlskoga och Coop Extra i Degerfors är rörande överens om att skärtorsdagen är den dag på året som många handlar.

– På skärtorsdagen kommer det mest kunder i alla fall, säger Sven-Eric Ericsson på Coop Extra i Degerfors.

– Nu när påsken ligger som den gör så är skärtorsdagen den dag man handlar på, menar Stefan Blom på Ica Maxi i Degerfors.

”Vuxenfritids”

En liten rusch har man redan haft under tisdagen i veckan på Maxi.

– Många kallar tisdagarna för vuxenfritids. Det är då som pensionärerna får rabatt på det man handlar. Man träffas och handlar så tisdagarna är också sociala, säger Stefan Blom.

Under tisdagarna då handlar man mest kött, skinka, ost och fisk, fortsätter Stefan Blom.

Godishelg

I dag, skärtorsdag, är det ägg, sill, lax, påskmust och godis, som folk plockar i sina kundvagnar till stor del.

– En vanlig vecka säljs runt 700-800 kilo lösgodis. Nu i påsk beräknar vi sälja nio ton lösgodis, säger Stefan Blom.

I Degerfors på Coop säljer man runt 1,5 ton godis.

– Ägg säljer vi mycket av också. Man undrar hur hönorna klarar påsken, säger Sven-Eric Ericsson med glimten i ögat.

Grillhelg?

Blir det sedan grillväder i påsk då gäller det för handeln att ha tillräckligt med korv och kött som passar att grilla.

– Vi har tänkt på det också och lägger upp lite extra i hyllorna med korv, säger Sven-Eric Ericsson.

På Ica Maxi i Karlskoga har Stefan Blom lagt märke till att man också säljer dessertostar till påsk nästan lika mycket som till jul.

Skinkan är inte lika populär till påsk kan Stefan Blom konstatera.

Blommor och pynt

Utöver mat, dryck och godis är det blommor och pynt som säljer bäst till påsk. I vissa familjer köper man också små presenter för att lägga i påskägget, men den företeelsen gör inget större avtryck i försäljningsstatistiken.

Vanligast är att kunderna lägger upp till 500 kronor på påskrelaterade varor, enligt en undersökning gjord av HUI på uppdrag av Svensk Handel.