2015-02-27 14:53

2015-02-27 14:53

En mässa för företag och Karlskogabor

KARLSKOGA: "Man tror att man vet vilka företag som finns"

Nästa vecka är det åter dags för B2B-mässan, ett event där företagare får visa upp sig och knyta kontakter. Men också en möjlighet för Karlskogaborna att se vad det finns för verksamhet i staden.

Efter ett års uppehåll är B2B-mässan i gång igen. På torsdag kommer ett 60-tal företagare att vara på plats i Folkets hus för att mingla, inspireras och förhoppningsvis hitta nya samarbeten.

– Den här mässan har efterfrågats av näringslivet. Våra medlemmar har haft önskemålet att träffas och visa upp sig under enklare former, säger Dan Gunnarsson, verksamhetsledare på Möckelnföretagen, som tillsammans med Företagarna och Karlskoga näringsliv och turism AB anordnar evenemanget.

Under mässan föreläser BIK:s Tobias Thermell men dagens stora inspiratör är en av de största profilerna inom rallysporten, nämligen Tina Thörner.

– Hon pratar om vägskäl och hur man kan ta nya vägar, om att fokusera mer på nuet och släppa gårdagen, säger Kaisa Edenvik, regionchef för Företagarna.

– Det är en kvinna med många strängar på sin lyra och hennes föreläsning är intressant för alla, säger Gunnarsson.

Mässan är just för alla, både allmänhet och företagare. Den är ett sätt att lyfta det lokala näringslivet och skapa en större kännedom om vilka verksamheter som finns.

– Ett stort fokus ligger på till exempel Bofors och Saab men vi har en hel del andra företag också. Man tror att man vet vilka företag som finns och vad de andra gör men så är det inte, säger Dan Gunnarsson.

Karlskoga har fått både ett ökat antal invånare och flera nya etableringar, inte minst i Storängen. Det ökar också behovet av den här typen av mässor, tycker han.

Arrangörerna har stora förhoppningar på mässan och vill att den ska bli ett bestående evenemang.

– Vi vill ha kontinuitet, minst en gång om året ska vi försöka att ha den här typen av mässa. Vi har även början med frukostmöten med bland andra besöksnäringen och tillverkningsbranschen, säger Gunnarsson.

Efter ett års uppehåll är B2B-mässan i gång igen. På torsdag kommer ett 60-tal företagare att vara på plats i Folkets hus för att mingla, inspireras och förhoppningsvis hitta nya samarbeten.

– Den här mässan har efterfrågats av näringslivet. Våra medlemmar har haft önskemålet att träffas och visa upp sig under enklare former, säger Dan Gunnarsson, verksamhetsledare på Möckelnföretagen, som tillsammans med Företagarna och Karlskoga näringsliv och turism AB anordnar evenemanget.

Under mässan föreläser BIK:s Tobias Thermell men dagens stora inspiratör är en av de största profilerna inom rallysporten, nämligen Tina Thörner.

– Hon pratar om vägskäl och hur man kan ta nya vägar, om att fokusera mer på nuet och släppa gårdagen, säger Kaisa Edenvik, regionchef för Företagarna.

– Det är en kvinna med många strängar på sin lyra och hennes föreläsning är intressant för alla, säger Gunnarsson.

Mässan är just för alla, både allmänhet och företagare. Den är ett sätt att lyfta det lokala näringslivet och skapa en större kännedom om vilka verksamheter som finns.

– Ett stort fokus ligger på till exempel Bofors och Saab men vi har en hel del andra företag också. Man tror att man vet vilka företag som finns och vad de andra gör men så är det inte, säger Dan Gunnarsson.

Karlskoga har fått både ett ökat antal invånare och flera nya etableringar, inte minst i Storängen. Det ökar också behovet av den här typen av mässor, tycker han.

Arrangörerna har stora förhoppningar på mässan och vill att den ska bli ett bestående evenemang.

– Vi vill ha kontinuitet, minst en gång om året ska vi försöka att ha den här typen av mässa. Vi har även början med frukostmöten med bland andra besöksnäringen och tillverkningsbranschen, säger Gunnarsson.