2015-10-17 06:00

2015-10-17 06:00

Sjöbilder, kvinnor, natur och starkt måleri

KONSTUTSTÄLLNINGAR: En stor konsthelg med fyra utställningar i Karlstad

Fotografier från en insjö, bronshundar och nakna kvinnokroppar i akryl.
Värmländsk natur och målningar utan förklaringar.
Fyra stora utställningar öppnar i Karlstad under lördagen.

På kartblad och i myndighetspapper kallas sjön för: Mången.

Men i dagligt tal är namnet på den tre kvadratkilometer stora insjön mellan Molkom och Brattfors: Mangen.

Campingplatsen invid sjön på Brattforsheden heter ju också Mangenbaden.

Mangen är en sjö som konstnären Anders Nils har utforskat med kamera.

I dag öppnas hans bildutställning i Lerins konsthall i Karlstad.

Skiftande ljus

Anders Nils från Göteborg vill med undervattenskamerans hjälp utforska hur ljus och vatten ”fungerar ihop”.

– Jag vill se hur ljuset reflekteras mot en yta, hur landskapet reflekteras och hur allt förändras när ljuset skiftar och vinden blåser...

Delvis av en slump - han har familjerelationer till trakten - kom Anders Nils att intressera sig för Mangen.

Mangen är en populär badsjö på Brattforsheden.

Sjön ligger invid riksväg 63 mellan Molkom och Brattfors.

En gång fanns där en dansbana. Den är borta sedan länge. Men hyrstugorna finns kvar, en servering, en kiosk, och en nästan milslång sandstrand omsluter den tre kvadratkilometer stora sjön.

Dykningar

Utrustad med digitalkamera har Anders Nils dykt i den 23 meter djupa insjön. Bilderna dessa expeditioner har resulterat i är uppseendeväckande vackra. Vilket också gäller för de bilder han har tagit med mer ålderdomliga bälgkameror: Skogslandskap, stränder, ett stenblock mitt i Herrån utanför Molkom.

Och så bilder från fjälltrakter och västerhavet - det senare exemplifierat av ett visuellt nästan flimrande sillstim - samt en bild från ett skogsområde mitt i Göteborg.

Liv och rörelse

Ibland arbetar Anders Nils med ganska långa så kallade slutartider.

Det fångar upp en sorts oskärpa som ger liv och rörelse bildernas vassruggar och vågor.

Märkliga är hans stora fotografier av näckrosor och sjögräs. De ger stundtals ett närmast tropiskt intryck.

Men miljön är vardagligt svensk. En värmländsk insjö.

Mangen på Brattforsheden.

Landskap och hundar

Färgstarkt måleri och hundar i brons och alabaster.

Det är de båda värmländska konstnärerna David Tedfeldt och Niki Merimaa som samsas om utrymmet i galleriet Konst i Karlstad.

Niki Merimaa har under senare år blivit berömd för sina hundskulpturer, oftast utförda i brons.

De skapas i en ateljé på Zakrisdal i utkanten av Karlstad och gjuts i Kina. Niki Merimaa närmast ”pendlar” mellan Karlstad och Peking.

Det kinesiska gjuteriet testades för ett par år sedan.

Niki Merimaa och gjutarna fann varandra, och nu samarbetar de regelbundet.

På Konst i Karlstad visar Merimaa även alabasterhundar, d v s de för honom mycket typiska hundarna utförda i alabastersten

Kollegan och medutställaren David Tedfeldt visar landskapsmålningar. Motiven är inspirerade av värmländska miljöer.

Lika mycket som de påtagliga och verkliga miljöerna är David Tedfeldts bilder hämtade ur någonting viktigare och mer spännande:

Konstnärens egen fantasi.

Kvinnors energi

Hon målar kvinnor i rörelse, nakna kvinnor, och talar om bildernas energi.

– Jag är själv en ganska aktiv person, säger Annethe Ostensen från Oslo, och jag får mycket energi av bilderna.

De ger henne energi, de tar inte energi från henne.

Nu ställer hon ut på Galleri Bergman på Herrhagen i Karlstad.

Möjligen blir hon därmed smått ”historisk” eftersom galleristen Mats Bergman har planer på fler utställningar av norsk konst.

Djur och abstrakt

Annethe Ostensen målar i akryl och kompletterar med kol och mixed media.

– Folkliga, vardagliga bilder utan att de är rent naturalistiska, säger hon och beskriver sin ”stil”.

Betraktaren kan utan svårighet lägga till: Ibland också abstrakt måleri. Dock inte många sådana bilder i den utställning som öppnas i dag och som är hennes första i Värmland.

Den utställningen domineras av kvinnokroppar.

Hon är också starkt intresserad av att måla djur. I synnerhet - om man får döma av den presentationskatalog som galleriet lagt fram - pingviner och elefanter. Det senare möjligen ett motiv inspirerat av faderns, ingenjörens berättelser från tjänstgöring i dåvarande Taganyika, det som i dag heter Tanzania.

På kartblad och i myndighetspapper kallas sjön för: Mången.

Men i dagligt tal är namnet på den tre kvadratkilometer stora insjön mellan Molkom och Brattfors: Mangen.

Campingplatsen invid sjön på Brattforsheden heter ju också Mangenbaden.

Mangen är en sjö som konstnären Anders Nils har utforskat med kamera.

I dag öppnas hans bildutställning i Lerins konsthall i Karlstad.

Skiftande ljus

Anders Nils från Göteborg vill med undervattenskamerans hjälp utforska hur ljus och vatten ”fungerar ihop”.

– Jag vill se hur ljuset reflekteras mot en yta, hur landskapet reflekteras och hur allt förändras när ljuset skiftar och vinden blåser...

Delvis av en slump - han har familjerelationer till trakten - kom Anders Nils att intressera sig för Mangen.

Mangen är en populär badsjö på Brattforsheden.

Sjön ligger invid riksväg 63 mellan Molkom och Brattfors.

En gång fanns där en dansbana. Den är borta sedan länge. Men hyrstugorna finns kvar, en servering, en kiosk, och en nästan milslång sandstrand omsluter den tre kvadratkilometer stora sjön.

Dykningar

Utrustad med digitalkamera har Anders Nils dykt i den 23 meter djupa insjön. Bilderna dessa expeditioner har resulterat i är uppseendeväckande vackra. Vilket också gäller för de bilder han har tagit med mer ålderdomliga bälgkameror: Skogslandskap, stränder, ett stenblock mitt i Herrån utanför Molkom.

Och så bilder från fjälltrakter och västerhavet - det senare exemplifierat av ett visuellt nästan flimrande sillstim - samt en bild från ett skogsområde mitt i Göteborg.

Liv och rörelse

Ibland arbetar Anders Nils med ganska långa så kallade slutartider.

Det fångar upp en sorts oskärpa som ger liv och rörelse bildernas vassruggar och vågor.

Märkliga är hans stora fotografier av näckrosor och sjögräs. De ger stundtals ett närmast tropiskt intryck.

Men miljön är vardagligt svensk. En värmländsk insjö.

Mangen på Brattforsheden.

Landskap och hundar

Färgstarkt måleri och hundar i brons och alabaster.

Det är de båda värmländska konstnärerna David Tedfeldt och Niki Merimaa som samsas om utrymmet i galleriet Konst i Karlstad.

Niki Merimaa har under senare år blivit berömd för sina hundskulpturer, oftast utförda i brons.

De skapas i en ateljé på Zakrisdal i utkanten av Karlstad och gjuts i Kina. Niki Merimaa närmast ”pendlar” mellan Karlstad och Peking.

Det kinesiska gjuteriet testades för ett par år sedan.

Niki Merimaa och gjutarna fann varandra, och nu samarbetar de regelbundet.

På Konst i Karlstad visar Merimaa även alabasterhundar, d v s de för honom mycket typiska hundarna utförda i alabastersten

Kollegan och medutställaren David Tedfeldt visar landskapsmålningar. Motiven är inspirerade av värmländska miljöer.

Lika mycket som de påtagliga och verkliga miljöerna är David Tedfeldts bilder hämtade ur någonting viktigare och mer spännande:

Konstnärens egen fantasi.

Kvinnors energi

Hon målar kvinnor i rörelse, nakna kvinnor, och talar om bildernas energi.

– Jag är själv en ganska aktiv person, säger Annethe Ostensen från Oslo, och jag får mycket energi av bilderna.

De ger henne energi, de tar inte energi från henne.

Nu ställer hon ut på Galleri Bergman på Herrhagen i Karlstad.

Möjligen blir hon därmed smått ”historisk” eftersom galleristen Mats Bergman har planer på fler utställningar av norsk konst.

Djur och abstrakt

Annethe Ostensen målar i akryl och kompletterar med kol och mixed media.

– Folkliga, vardagliga bilder utan att de är rent naturalistiska, säger hon och beskriver sin ”stil”.

Betraktaren kan utan svårighet lägga till: Ibland också abstrakt måleri. Dock inte många sådana bilder i den utställning som öppnas i dag och som är hennes första i Värmland.

Den utställningen domineras av kvinnokroppar.

Hon är också starkt intresserad av att måla djur. I synnerhet - om man får döma av den presentationskatalog som galleriet lagt fram - pingviner och elefanter. Det senare möjligen ett motiv inspirerat av faderns, ingenjörens berättelser från tjänstgöring i dåvarande Taganyika, det som i dag heter Tanzania.