2015-07-29 06:00

2015-07-29 10:51

Sms vid körning - ökande problem

LIVSFARA: Måste inverka menligt på körningen

Risk för olycka. Antalet olyckor relaterade till användande av mobiltelefon i bilen ökar, trots att lagen gällande kommunikationsutrustning i bilen nyligen skärptes.

Kraven vid användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning under bilkörning skärptes i december 2013. Du får inte längre använda telefonen på ett sådant sätt att det påverkar körningen ”menligt”.

– Det räcker att du vinglar till och kör över mittlinjen till exempel. Gör du det samtidigt som du grejar med telefonen så är det straffbart med böter, säger Rune Atterstig, trafikpolischef i Värmland.

Men lagen är skriven på ett sådant sätt att gränsen inte är helt tydlig.

– Skrivningen gör ju att det kan vara svårt att ertappa och rapportera brottet.

Farlig utveckling

Marie Nordén, generalsekreterare för NTF, oroas över utvecklingen och säger att problematiken med ouppmärksamma förare ökar.

– Man har större och större problem med att släppa mobilen även när man kör. Det är inte en positiv utveckling.

För bara några år sedan fanns det ingen telefon i bilen att titta på. Problemet är relativt nytt och det kan saknas kunskap om riskerna med att släppa blicken från vägen.

– Tekniken som sådan är inte problemet utan det är ju beteendet som är problemet. Att man väljer att använda tekniken även när man sitter bakom ratten, det är klart att det är ett jättestort problem. Man tappar fokus och olyckan kan komma så snabbt, säger Marie Nordén.

Rörliga hinder

Till hösten ska halkbanan i Grums utrustas med rörliga hinder, just för att förare och blivande förare ska lära sig hur snabbt olyckan kan vara framme när man är ouppmärksam i trafiken.

– Bra! Det är jätteviktigt att man för in ny teknik och utvecklar körkortsutbildningen, säger Marie Nordén.

Kraven vid användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning under bilkörning skärptes i december 2013. Du får inte längre använda telefonen på ett sådant sätt att det påverkar körningen ”menligt”.

– Det räcker att du vinglar till och kör över mittlinjen till exempel. Gör du det samtidigt som du grejar med telefonen så är det straffbart med böter, säger Rune Atterstig, trafikpolischef i Värmland.

Men lagen är skriven på ett sådant sätt att gränsen inte är helt tydlig.

– Skrivningen gör ju att det kan vara svårt att ertappa och rapportera brottet.

Farlig utveckling

Marie Nordén, generalsekreterare för NTF, oroas över utvecklingen och säger att problematiken med ouppmärksamma förare ökar.

– Man har större och större problem med att släppa mobilen även när man kör. Det är inte en positiv utveckling.

För bara några år sedan fanns det ingen telefon i bilen att titta på. Problemet är relativt nytt och det kan saknas kunskap om riskerna med att släppa blicken från vägen.

– Tekniken som sådan är inte problemet utan det är ju beteendet som är problemet. Att man väljer att använda tekniken även när man sitter bakom ratten, det är klart att det är ett jättestort problem. Man tappar fokus och olyckan kan komma så snabbt, säger Marie Nordén.

Rörliga hinder

Till hösten ska halkbanan i Grums utrustas med rörliga hinder, just för att förare och blivande förare ska lära sig hur snabbt olyckan kan vara framme när man är ouppmärksam i trafiken.

– Bra! Det är jätteviktigt att man för in ny teknik och utvecklar körkortsutbildningen, säger Marie Nordén.

En sekund är allt som krävs

2013 publicerade telebolaget AT&T dokumentären ”From One Second to the Next”, filmad av den tyske filmregissören Werner Herzog. Filmen handlar om farorna med ouppmärksam bilkörning och går att se på Youtube. Hittills har över sju miljoner lovat att inte köra och titta i telefonen samtidigt på kampanjsidan www.ItCanWait.com.