2015-03-04 09:43

2015-03-09 16:01

Norwegian ber om hjälp

Pilotstrejken inom Norwegian fortsätter och i dag drabbas cirka 25 000 resenärer. Konflikten är nu så låst att Norwegian återigen bett om hjälp utifrån.

Strejken är nu inne på sin tionde dag och trots att förhandlingar pågått i princip dygnet runt för att finna en lösning tycks parterna stå långt ifrån varandra.

– Pilotfacken kommer hela tiden med nya krav som gör det svårt att komma till en lösning, säger en centralt placerad källa inom bolaget till TT.

Facket å sin sida anser att bolagets ansträngningar hittills inte räckt till.

Skiljenämnd föreslagen

Positionerna är så låsta att Norwegian nu bett arbetsgivarorganisationen NHO Luftfart att sätta ihop en kommitté som kan hitta en lösning och avsluta den pågående schismen. Någon direkt motsvarighet finns inte i Sverige men liknas bäst vid en skiljenämnd.

– Vi är beredda att följa vad en oberoende kommitté kommer fram till för att få ett slut på strejken, säger Charlotte Holmberg Jacobsson, pressansvarig vid Norwegian.

TT: Hur oberoende blir en kommitté som är tillsatt av en arbetsgivarorganisation?

– NHO Luftfart är ju vår arbetsgivarorganisation som vi bett om hjälp eftersom förslaget är vårt initiativ, men kommittén blir oberoende, säger Holmbergh Jacobsson.

Men förslaget accepteras inte av fackförbunden, vilket är en förutsättning för att kommittén ska kunna kliva in i processen. I ett mejl till NTB säger Parats ledare Hans-Erik Skjæggerud att han är förbryllad över förslaget.

"Vi sitter fortfarande i samtal med bolaget och detta initiativ kan skada de förhandlingar som pågår" skriver Skjæggerud till NTB.

Kollektivavtal knäckfråga

Den stora knäckfrågan är fortfarande att piloterna vill ha ett kollektivavtal med moderbolaget. Något som enligt Norwegian inte är möjligt.

– Att få en bindning till moderbolaget är den absolut viktigaste frågan för oss, säger Vegard Einan, vice ordförande vid det norska fackförbundet Parat.

För att få ett slut på strejken har Norwegian erbjudit piloterna en treårig anställningsgaranti. Ett bud som avfärdats av de fackliga parterna.

– En rad experter har sagt att den garantin inte är någonting värd och det är också Parats uppfattning, säger Vegard Einan.

För dyra piloter

Norwegianchefen Bjørn Kjos hymlar inte med att piloterna kostar bolaget för mycket pengar. Enligt honom är det inte lönerna som är problemet, trots att piloterna enligt bolaget tjänar cirka en miljon kronor om året. I stället är det kostnader för exempelvis pensioner och försäkringar som måste ned. Frågor där fackförbundet Parat tidigare sagt att de kan tänka sig sämre villkor.

Nya förhandlingar kommer att pågå under dagen men parterna vill inte meddela var eller när detta kommer att ske.

Nytt brittiskt bolag

Samtidigt kommer nya uppgifter att Norwegian står bakom det nya brittiska flygbolaget Westforce Aviation som bildades i december förra året, skriver The Sunday Times. Och enligt tidningen kan Norwegians plan vara att byta flagg från norskt till brittiskt.

Men enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson har det nya bolaget ingenting med pågående konflikt att göra.

– Vi växer och behöver bilaterala avtal, säger hon.

Att Norwegian skulle ha planer att gå från norskt till brittiskt säger hon sig inte känna till alls.

Nästan alla inrikesflyg i Sverige och Norge, samt ett antal i Danmark, har varit inställda sedan i onsdags och hittills har sammanlagt 150 000 passagerare drabbats av strejken. Strejken kostar bolaget stora summor, enligt experter tiotals miljoner varje dag.

  • TT

 

Strejken är nu inne på sin tionde dag och trots att förhandlingar pågått i princip dygnet runt för att finna en lösning tycks parterna stå långt ifrån varandra.

– Pilotfacken kommer hela tiden med nya krav som gör det svårt att komma till en lösning, säger en centralt placerad källa inom bolaget till TT.

Facket å sin sida anser att bolagets ansträngningar hittills inte räckt till.

Skiljenämnd föreslagen

Positionerna är så låsta att Norwegian nu bett arbetsgivarorganisationen NHO Luftfart att sätta ihop en kommitté som kan hitta en lösning och avsluta den pågående schismen. Någon direkt motsvarighet finns inte i Sverige men liknas bäst vid en skiljenämnd.

– Vi är beredda att följa vad en oberoende kommitté kommer fram till för att få ett slut på strejken, säger Charlotte Holmberg Jacobsson, pressansvarig vid Norwegian.

TT: Hur oberoende blir en kommitté som är tillsatt av en arbetsgivarorganisation?

– NHO Luftfart är ju vår arbetsgivarorganisation som vi bett om hjälp eftersom förslaget är vårt initiativ, men kommittén blir oberoende, säger Holmbergh Jacobsson.

Men förslaget accepteras inte av fackförbunden, vilket är en förutsättning för att kommittén ska kunna kliva in i processen. I ett mejl till NTB säger Parats ledare Hans-Erik Skjæggerud att han är förbryllad över förslaget.

"Vi sitter fortfarande i samtal med bolaget och detta initiativ kan skada de förhandlingar som pågår" skriver Skjæggerud till NTB.

Kollektivavtal knäckfråga

Den stora knäckfrågan är fortfarande att piloterna vill ha ett kollektivavtal med moderbolaget. Något som enligt Norwegian inte är möjligt.

– Att få en bindning till moderbolaget är den absolut viktigaste frågan för oss, säger Vegard Einan, vice ordförande vid det norska fackförbundet Parat.

För att få ett slut på strejken har Norwegian erbjudit piloterna en treårig anställningsgaranti. Ett bud som avfärdats av de fackliga parterna.

– En rad experter har sagt att den garantin inte är någonting värd och det är också Parats uppfattning, säger Vegard Einan.

För dyra piloter

Norwegianchefen Bjørn Kjos hymlar inte med att piloterna kostar bolaget för mycket pengar. Enligt honom är det inte lönerna som är problemet, trots att piloterna enligt bolaget tjänar cirka en miljon kronor om året. I stället är det kostnader för exempelvis pensioner och försäkringar som måste ned. Frågor där fackförbundet Parat tidigare sagt att de kan tänka sig sämre villkor.

Nya förhandlingar kommer att pågå under dagen men parterna vill inte meddela var eller när detta kommer att ske.

Nytt brittiskt bolag

Samtidigt kommer nya uppgifter att Norwegian står bakom det nya brittiska flygbolaget Westforce Aviation som bildades i december förra året, skriver The Sunday Times. Och enligt tidningen kan Norwegians plan vara att byta flagg från norskt till brittiskt.

Men enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson har det nya bolaget ingenting med pågående konflikt att göra.

– Vi växer och behöver bilaterala avtal, säger hon.

Att Norwegian skulle ha planer att gå från norskt till brittiskt säger hon sig inte känna till alls.

Nästan alla inrikesflyg i Sverige och Norge, samt ett antal i Danmark, har varit inställda sedan i onsdags och hittills har sammanlagt 150 000 passagerare drabbats av strejken. Strejken kostar bolaget stora summor, enligt experter tiotals miljoner varje dag.

  • TT