2015-01-16 16:19

2015-01-20 23:16

Åmål marknadsför sig i Norge

HANDEL: Satsningen fortsätter

Handlarna i Åmål fortsätter att marknadsföra sig i Norge.
– Vi upplever att vi fått en positiv respons på tidigare satsningar, säger Peter Cullberg, ägare av ICA Supermarket i Åmål

Handeln i Åmål fortsätter sin Norgesatsning genom att finnas med i två norska annonstidningar. Åmåls kommuns insats i det hela är kostnaden för annonsering.

– Jag tycker satsning är helt rätt, säger Åmåls kommunalråd Michael Karlsson (S).

Vill locka norrmän

Åmål Handel har tagit initiativet till satsningen på marknadsförning i Norge. Detta är fjärde året som Åmål visar upp sig i de två norska tidningarna Östfoldavisen och Folloavisen. Med på tåget är också Åmåls kommun.

– Vi vill locka till oss fler besökare från Norge och satsningen har hittills slagit väl ut, säger Michael Karlsson.

Kommunen annonserar

På det här sättet når handlarna i Åmål 165 000 hushåll. Åmål kommer att vara med i två utgåvor av de båda tidningarna, en som kommer ut till påsk och en som kommer i midsommartid. Åmåls kommun satsar pengar i marknadsföringen, genom att finnas med på annonsplats. Med annonserna följer också text som beskriver Åmåls förträfflighet.

– Vi har ännu inte tagit något beslut på hur mycket pengar vi skall lägga på annonseringen, säger Jan Andersson, kommunikatör på Åmåls kommun.

Möte på Stadt

I torsdags hölls ett möte på Stadshotellet där riktlinjerna för årets Norgemarknadsföring drogs upp. Åmålshandlarnas budskap till norrmännen är att de ska handla i Åmål, uppleva Åmål genom evenemangen som finns här, och etablera sig i Åmål.

”Måste hälpas åt”

– Vi måste alla hjälpas åt om vi skall få besöksnäringen att växa, säger ICA-handlaren Peter Cullberg i Åmål Handel. Först och främst skall vi se till att ha bra butiker för Åmålsborna och för folk i närområdet, men vi behöver också locka till oss nya besökare som kommer till Åmål. För att handla eller varför inte för att bosätta sig här. Vi har mycket att erbjuda: golf, trav, Vänern, fin natur. Vi måste berätta för fler att Åmål är en fin stad.

Handlare i Åmål har på det här sättet marknadsfört sig i Norge i flera år och intresset verkar växa. Enligt Peter Cullberg märks det att satsningen bär frukt.

– Det där är alltid så svårt att mäta men nog har jag upplevt att det kom fler norrmän till Åmål och till min butik efter att vi kört kampanjerna i fjol. Jag har i alla fall upplevt det som positivt.

Åmålshandlarna väljer bort de svenska storstäderna i sin marknadsförning utan riktar i stället in sig på Norge, där man med den här annonseringen hoppas nå en halv miljon norrmän som bor i ett område från svenska gränsen till Oslo.

Handeln i Åmål fortsätter sin Norgesatsning genom att finnas med i två norska annonstidningar. Åmåls kommuns insats i det hela är kostnaden för annonsering.

– Jag tycker satsning är helt rätt, säger Åmåls kommunalråd Michael Karlsson (S).

Vill locka norrmän

Åmål Handel har tagit initiativet till satsningen på marknadsförning i Norge. Detta är fjärde året som Åmål visar upp sig i de två norska tidningarna Östfoldavisen och Folloavisen. Med på tåget är också Åmåls kommun.

– Vi vill locka till oss fler besökare från Norge och satsningen har hittills slagit väl ut, säger Michael Karlsson.

Kommunen annonserar

På det här sättet når handlarna i Åmål 165 000 hushåll. Åmål kommer att vara med i två utgåvor av de båda tidningarna, en som kommer ut till påsk och en som kommer i midsommartid. Åmåls kommun satsar pengar i marknadsföringen, genom att finnas med på annonsplats. Med annonserna följer också text som beskriver Åmåls förträfflighet.

– Vi har ännu inte tagit något beslut på hur mycket pengar vi skall lägga på annonseringen, säger Jan Andersson, kommunikatör på Åmåls kommun.

Möte på Stadt

I torsdags hölls ett möte på Stadshotellet där riktlinjerna för årets Norgemarknadsföring drogs upp. Åmålshandlarnas budskap till norrmännen är att de ska handla i Åmål, uppleva Åmål genom evenemangen som finns här, och etablera sig i Åmål.

”Måste hälpas åt”

– Vi måste alla hjälpas åt om vi skall få besöksnäringen att växa, säger ICA-handlaren Peter Cullberg i Åmål Handel. Först och främst skall vi se till att ha bra butiker för Åmålsborna och för folk i närområdet, men vi behöver också locka till oss nya besökare som kommer till Åmål. För att handla eller varför inte för att bosätta sig här. Vi har mycket att erbjuda: golf, trav, Vänern, fin natur. Vi måste berätta för fler att Åmål är en fin stad.

Handlare i Åmål har på det här sättet marknadsfört sig i Norge i flera år och intresset verkar växa. Enligt Peter Cullberg märks det att satsningen bär frukt.

– Det där är alltid så svårt att mäta men nog har jag upplevt att det kom fler norrmän till Åmål och till min butik efter att vi kört kampanjerna i fjol. Jag har i alla fall upplevt det som positivt.

Åmålshandlarna väljer bort de svenska storstäderna i sin marknadsförning utan riktar i stället in sig på Norge, där man med den här annonseringen hoppas nå en halv miljon norrmän som bor i ett område från svenska gränsen till Oslo.

  • Ove Rydh