2015-01-14 06:00

2015-01-20 23:18

Bästa året någonsin för Mio möbler

NÄRINGSLIV: 2014 lyckat för möbelkedja

Det går bra för möbelkedjan Mio möbler. Även om de officiella branschsiffrorna ännu inte är klara utropar Mio sig själva som en vinnare på möbelmarknaden.

Fram till och med november uppvisade Mio möbler en dubbelt så hög ökning av sitt försäljningsindex som jämförbara konkurrenter. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Där konstateras också att Mio möbler under kalenderåret 2014 ökande sin försäljning med 19,4 procent, vilket kan jämföras med konkurrenternas 14,5 procent. Det är sjätte året i rad som kedjan redovisar en bättre utveckling än branschen som helhet.

Rekord i december

En anledning till att man törs slå sig så för bröstet trots att 2014 ännu inte är officiellt summerat är att Mio hade sin bästa månad någonsin i december.

– Under 2014 lyfte vi Mio som julklappsdestination och ökade tillgängligheten genom att hålla öppet i samtliga butiker även under juldagen. Det har gett resultat och vi ser en stor potential framåt för Mio, säger Björn Lindblad, vd för Mio-koncernen, i ett pressmeddelande.

Mio nådde under 2014 en omsättning på 3 575 miljoner kronor. Fyra nya handlarägda butiker öppnade under året. Det betyder att det i nuläget finns 65 Miobutiker i Sverige.

Leder soffligan

Men det kommer snart att ändra på sig, redan i vår öppnar en ny butik i Södertälje. Den kommer initialt inte att drivas som en franchisebutik utan blir den tolfte butiken som ägs av Miokedjan.

– Efterfrågan är hög inom alla segment och produktområden. Särskilt stark är den på vardagsrum och soffor där Mio under 2014 tagit positionen som marknadsledande enligt undersökningsföretaget GfK, säger Björn Lindblad.

Fram till och med november uppvisade Mio möbler en dubbelt så hög ökning av sitt försäljningsindex som jämförbara konkurrenter. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Där konstateras också att Mio möbler under kalenderåret 2014 ökande sin försäljning med 19,4 procent, vilket kan jämföras med konkurrenternas 14,5 procent. Det är sjätte året i rad som kedjan redovisar en bättre utveckling än branschen som helhet.

Rekord i december

En anledning till att man törs slå sig så för bröstet trots att 2014 ännu inte är officiellt summerat är att Mio hade sin bästa månad någonsin i december.

– Under 2014 lyfte vi Mio som julklappsdestination och ökade tillgängligheten genom att hålla öppet i samtliga butiker även under juldagen. Det har gett resultat och vi ser en stor potential framåt för Mio, säger Björn Lindblad, vd för Mio-koncernen, i ett pressmeddelande.

Mio nådde under 2014 en omsättning på 3 575 miljoner kronor. Fyra nya handlarägda butiker öppnade under året. Det betyder att det i nuläget finns 65 Miobutiker i Sverige.

Leder soffligan

Men det kommer snart att ändra på sig, redan i vår öppnar en ny butik i Södertälje. Den kommer initialt inte att drivas som en franchisebutik utan blir den tolfte butiken som ägs av Miokedjan.

– Efterfrågan är hög inom alla segment och produktområden. Särskilt stark är den på vardagsrum och soffor där Mio under 2014 tagit positionen som marknadsledande enligt undersökningsföretaget GfK, säger Björn Lindblad.