2015-01-12 13:32

2015-01-20 23:15

BIK Karlskogas miljonklipp

ISHOCKEY: Succé både ekonomiskt och sportsligt

Fredagens publiksuccé blev ett ekonomiskt klipp bortåt miljonklassen för BIK Karlskoga.
– Det var magiskt på alla sätt, säger marknadschefen Thomas ”Sylta” Karlsson.

En ”vanlig” hemmamatch då det inte varit fri entré mot Vita Hästen hade gett ungefär 150 000 kronor, eller lite mer, när det handlar om pengar för biljetter. Nu fick BIK publikintäkter på lite drygt 810 000 kronor; 5 403 åskådare ska tas med gånger 150 (som var antalet sponsorer som skänkte en krona per åskådare då det var gratis att komma in på ståplats för publiken).

– Vi tyckte att vi varit optimistiska när vi budgeterat för den här matchen inför säsongen. Då hade vi hoppats på 4 500 åskådare och 150 samarbetspartners. Det skulle ha gett 675 000 kronor. Så naturligtvis är vi väldigt, väldigt nöjda när det blev så här lyckat.

Runt 135 000 kronor mer än vad BIK kalkylerat med i sin budget, alltså.

Lapp på luckan

Och det kunde ha blivit en betydligt högre publiksiffra.

– Redan 20 minuter innan första nedsläpp fick vi sätta lapp på luckan då vi inte får ta in fler åskådare än vad som redan gått in då, säger ”Sylta” Karlsson som uppskattar att drygt 500 personer fick vända hem av den anledningen.

Sittplatsbiljetterna var dessutom sålda i ett tidigt skede.

Till publikintäkterna kommer även försäljningen i hallen.

– Jag har inga exakta siffror ännu men i stora puben var det all time high, bästa försäljningen vi någonsin haft, berättar han.

Det rör sig då om intäkter på i storleksordningen 100 000 kronor.

– Jag säger inte emot när du vill kalla det här BIK:s miljonklipp men vi ska samtidigt komma ihåg att varenda krona behövs då vi jämförelsevis med de flesta andra lagen i ligan har en ”liten” budget att röra oss med, betonar marknadschefen.

Ifrågasatt musik

Han fick under veckan innan matchen utstå mycket kritik på sina håll för musikunderhållningen inför matchen och i pauserna.

– Jag och vi trodde hela tiden på det och gjorde det för att skapa ännu bättre stämning i hallen, och därmed ännu fler åskådare. Jag tycker att det blev ett lyckat initiativ, säger han.

Nu hoppas ”Sylta” Karlsson att många åskådare återvänder då det nästa onsdag, 21 januari, är hemmamatch mot Almtuna.

– Jag tror alldeles säkert att vi ett par hundra personer som fanns på plats i fredags och fick uppleva den härliga folkfesten återvänder. Jag tycker att den matchen slog det mesta. Inte minst då vårt härliga lag kunde ta sin tolfte raka seger i hockeyallsvenskan och därmed ytterligare understryka den sportsliga succén som förstås ligger till grund för att vi kan locka så väldigt många åskådare.

En ”vanlig” hemmamatch då det inte varit fri entré mot Vita Hästen hade gett ungefär 150 000 kronor, eller lite mer, när det handlar om pengar för biljetter. Nu fick BIK publikintäkter på lite drygt 810 000 kronor; 5 403 åskådare ska tas med gånger 150 (som var antalet sponsorer som skänkte en krona per åskådare då det var gratis att komma in på ståplats för publiken).

– Vi tyckte att vi varit optimistiska när vi budgeterat för den här matchen inför säsongen. Då hade vi hoppats på 4 500 åskådare och 150 samarbetspartners. Det skulle ha gett 675 000 kronor. Så naturligtvis är vi väldigt, väldigt nöjda när det blev så här lyckat.

Runt 135 000 kronor mer än vad BIK kalkylerat med i sin budget, alltså.

Lapp på luckan

Och det kunde ha blivit en betydligt högre publiksiffra.

– Redan 20 minuter innan första nedsläpp fick vi sätta lapp på luckan då vi inte får ta in fler åskådare än vad som redan gått in då, säger ”Sylta” Karlsson som uppskattar att drygt 500 personer fick vända hem av den anledningen.

Sittplatsbiljetterna var dessutom sålda i ett tidigt skede.

Till publikintäkterna kommer även försäljningen i hallen.

– Jag har inga exakta siffror ännu men i stora puben var det all time high, bästa försäljningen vi någonsin haft, berättar han.

Det rör sig då om intäkter på i storleksordningen 100 000 kronor.

– Jag säger inte emot när du vill kalla det här BIK:s miljonklipp men vi ska samtidigt komma ihåg att varenda krona behövs då vi jämförelsevis med de flesta andra lagen i ligan har en ”liten” budget att röra oss med, betonar marknadschefen.

Ifrågasatt musik

Han fick under veckan innan matchen utstå mycket kritik på sina håll för musikunderhållningen inför matchen och i pauserna.

– Jag och vi trodde hela tiden på det och gjorde det för att skapa ännu bättre stämning i hallen, och därmed ännu fler åskådare. Jag tycker att det blev ett lyckat initiativ, säger han.

Nu hoppas ”Sylta” Karlsson att många åskådare återvänder då det nästa onsdag, 21 januari, är hemmamatch mot Almtuna.

– Jag tror alldeles säkert att vi ett par hundra personer som fanns på plats i fredags och fick uppleva den härliga folkfesten återvänder. Jag tycker att den matchen slog det mesta. Inte minst då vårt härliga lag kunde ta sin tolfte raka seger i hockeyallsvenskan och därmed ytterligare understryka den sportsliga succén som förstås ligger till grund för att vi kan locka så väldigt många åskådare.