2014-12-15 19:52

2015-01-20 23:10

Eldig skoldag i skogen

KARLSTAD/HAMMARÖ: Rudskolans klass 8B fick känna, smaka och lära sig om natur

Hur lär man sig bäst göra upp eld, laga mat över den och upptäcka med sina sinnen? Genom att prova förstås. Det var precis vad klass 8B på Rudskolan gjorde i Kileneskogen på måndagen.

Det började redan under promenaden till lägerplatsen vid Kilenegården. Karlstads kommuns utomhuspedagog Ulrika Lindenäs bad ungdomarna i klass 8B från Rudsskolan att leta reda på något strävt och lent, något som luktar starkt och något som luktar gott. Och så något stickigt.

– Känner ni hur mycket känsligare ni är på handledens undersida än ovanpå handen när ni känner med det stickiga? Det är ju bra att kroppen tänkt på att rusta det som är mer utsatt, eller hur!

Problemlösning

Ulrika Lindenäs träffar barn från förskola till nian och håller utomhuslektioner i kommunal regi. Det ska alltså inte blandas ihop med Skogen i skolan som är ett samverkansprogram mellan skolan och bland andra Skogsstyrelsen.

Eftersom det ingår naturlära och friluftsliv i den nya läroplanen kände flera idrottslärare att de behövde mer kunskap och även en extra resurs för att kunna ta med sina elever ut för att prova att klara sig själva.

– Vi är inte bara ute och lär dem göra upp eld, tälja och laga mat utan har övningar för alla sinnen och problemlösningar för sammanhållning och gruppdynamik, säger hon.

När eleverna känt och luktat på naturen var det dags att förvilla synen och stärka andra sinnen. Med ögonbindlar på tog sig alla på led hållande i varandras axlar till ett rep de utan att kunna se skulle forma till en kvadrat tillsammans. Efter en del räknande och dividerande lyckades de.

Kläder efter väder

– Det här är en svår uppgift när ni är så många och jag tycker ni gjorde det jättebra! berömmer Ulrika Lindenäs.

Det är lite kyligt och duggregnar så samlingen vid elden är välkommen. Där ska de senare laga en rotfrukts- och köttfärssoppa från grunden.

– Det ingår ett bedömningsmoment av deras ordinarie pedagoger i den här skoldagen. Tanken är att de ska kunna planera och genomföra en vistelse ute i naturen, säger Ulrika Lindenäs.

Hur har ni förberett er?

– Vi gick igenom vad vi inte skulle ha med, som godis, och att vi skulle klä oss efter väder för att kunna vara ute, säger Matias Oliva Santis

Det började redan under promenaden till lägerplatsen vid Kilenegården. Karlstads kommuns utomhuspedagog Ulrika Lindenäs bad ungdomarna i klass 8B från Rudsskolan att leta reda på något strävt och lent, något som luktar starkt och något som luktar gott. Och så något stickigt.

– Känner ni hur mycket känsligare ni är på handledens undersida än ovanpå handen när ni känner med det stickiga? Det är ju bra att kroppen tänkt på att rusta det som är mer utsatt, eller hur!

Problemlösning

Ulrika Lindenäs träffar barn från förskola till nian och håller utomhuslektioner i kommunal regi. Det ska alltså inte blandas ihop med Skogen i skolan som är ett samverkansprogram mellan skolan och bland andra Skogsstyrelsen.

Eftersom det ingår naturlära och friluftsliv i den nya läroplanen kände flera idrottslärare att de behövde mer kunskap och även en extra resurs för att kunna ta med sina elever ut för att prova att klara sig själva.

– Vi är inte bara ute och lär dem göra upp eld, tälja och laga mat utan har övningar för alla sinnen och problemlösningar för sammanhållning och gruppdynamik, säger hon.

När eleverna känt och luktat på naturen var det dags att förvilla synen och stärka andra sinnen. Med ögonbindlar på tog sig alla på led hållande i varandras axlar till ett rep de utan att kunna se skulle forma till en kvadrat tillsammans. Efter en del räknande och dividerande lyckades de.

Kläder efter väder

– Det här är en svår uppgift när ni är så många och jag tycker ni gjorde det jättebra! berömmer Ulrika Lindenäs.

Det är lite kyligt och duggregnar så samlingen vid elden är välkommen. Där ska de senare laga en rotfrukts- och köttfärssoppa från grunden.

– Det ingår ett bedömningsmoment av deras ordinarie pedagoger i den här skoldagen. Tanken är att de ska kunna planera och genomföra en vistelse ute i naturen, säger Ulrika Lindenäs.

Hur har ni förberett er?

– Vi gick igenom vad vi inte skulle ha med, som godis, och att vi skulle klä oss efter väder för att kunna vara ute, säger Matias Oliva Santis