2014-12-12 06:00

2015-01-20 23:09

"Det är diskriminering"

DALSLAND: Kritik mot Västtrafiks digitala tidtabeller och call centret i Moldavien

Digitala tidtabeller och när man ringer och beställer sjukresor hamnar man i Moldavien.
– Diskriminering, säger resenären Anne-Christine Engdahl, Dals-Ed.

Anne-Christine Endahl använder sig av Västtrafiks Ronden-bussar som tar henne och maken ner till sjukhusen i Göteborg, Uddevalla och Trollhättan några gånger om året.

– Varje gång är det likadant! Man måste vara datanörd för att förstå systemet. Det är översitteri! Framförallt gentemot många äldre som inte äger datorer, säger Anne-Christine Engdahl.

– Jag förstår inte varför de inte kan skicka ut tidtabellerna direkt till hushållen i stället. Och när jag ringer och frågar om tidtabellerna så pratar de inte svenska. Det är undermålig service, fortsätter hon.

”Krångel varje gång”

Den 14 december blir det nya tidtabeller för alla linjer, även Ronden-bussarna.

Anne-Christine Engdahl är oroad.

– Så fort de byter tidtabell så blir det krångel. Jag förstår inte vad det ska gå ut på. Men ingen skugga ska falla över personalen som kör. De hämtar med taxi och tar oss till Dalslands sjukhus där vi går på Ronden-bussen och är jättetrevliga. Det är organisationen det är fel på, säger Anne-Christine Engdahl.

Hamnar i Moldavien

Gunilla Wicktor är pressinformatör på Västtrafik. Hon berättar att Västtrafiks call center finns i Moldavien.

Det är där man hamnar när man ska ringa och beställa en resa.

– Vi har upphandlat den tjänsten via lagen om upphandling och de som arbetar på call centret pratar väldigt bra svenska. Vi bandar också alla samtal för att i efterhand kunna lyssna av om det finns frågetecken, säger Gunilla Wicktor.

– Jag har aldrig tidigare fått några synpunkter på att det skulle vara svårt att förstå vad våra handläggare säger. Men om kunden har något att anmärka på så får hon gärna höra av sig till mig, fortsätter hon.

Varför skickar ni inte längre ut tidtabellerna till hushållen?

– Det är en kostnadsfråga att skicka ut tidtabeller till alla hushåll. Många tabeller går rakt i papperskorgen och då blir det slöseri med både pengar och energi, säger Gunilla Wicktor.

Västtrafik uppger i ett pressmeddelande att man nu ”satsar 85 miljoner kronor på fler och tätare turer i Västsverige”.

Anne-Christine Endahl använder sig av Västtrafiks Ronden-bussar som tar henne och maken ner till sjukhusen i Göteborg, Uddevalla och Trollhättan några gånger om året.

– Varje gång är det likadant! Man måste vara datanörd för att förstå systemet. Det är översitteri! Framförallt gentemot många äldre som inte äger datorer, säger Anne-Christine Engdahl.

– Jag förstår inte varför de inte kan skicka ut tidtabellerna direkt till hushållen i stället. Och när jag ringer och frågar om tidtabellerna så pratar de inte svenska. Det är undermålig service, fortsätter hon.

”Krångel varje gång”

Den 14 december blir det nya tidtabeller för alla linjer, även Ronden-bussarna.

Anne-Christine Engdahl är oroad.

– Så fort de byter tidtabell så blir det krångel. Jag förstår inte vad det ska gå ut på. Men ingen skugga ska falla över personalen som kör. De hämtar med taxi och tar oss till Dalslands sjukhus där vi går på Ronden-bussen och är jättetrevliga. Det är organisationen det är fel på, säger Anne-Christine Engdahl.

Hamnar i Moldavien

Gunilla Wicktor är pressinformatör på Västtrafik. Hon berättar att Västtrafiks call center finns i Moldavien.

Det är där man hamnar när man ska ringa och beställa en resa.

– Vi har upphandlat den tjänsten via lagen om upphandling och de som arbetar på call centret pratar väldigt bra svenska. Vi bandar också alla samtal för att i efterhand kunna lyssna av om det finns frågetecken, säger Gunilla Wicktor.

– Jag har aldrig tidigare fått några synpunkter på att det skulle vara svårt att förstå vad våra handläggare säger. Men om kunden har något att anmärka på så får hon gärna höra av sig till mig, fortsätter hon.

Varför skickar ni inte längre ut tidtabellerna till hushållen?

– Det är en kostnadsfråga att skicka ut tidtabeller till alla hushåll. Många tabeller går rakt i papperskorgen och då blir det slöseri med både pengar och energi, säger Gunilla Wicktor.

Västtrafik uppger i ett pressmeddelande att man nu ”satsar 85 miljoner kronor på fler och tätare turer i Västsverige”.