2016-05-09 13:36

2016-05-09 16:29

Höga avgifter för båtvrak

FRITID: Skoghalls båtsällskap har tröttnat på alla som inte sjösätter

Båtar som ligger på land året runt och aldrig kommer i sjön är ett problem för båtklubbarna. Skoghalls båtsällskap väljer nu att införa höga avgifter för att lösa bekymret.
– Vi dubblar kostnaden för varje år en båt ligger kvar på land. Efter fem år blir priset 8 000 kronor.

Det berättar Skoghalls båtsällskaps ordförande Kicki Palm. Under senare tid har klubben fått allt större problem med båtar som aldrig kommer i sjön utan bara ligger kvar i hamnområdet år efter år.

– Det handlar om 50–70 båtar som år efter år ligger kvar på land av olika orsaker. Det kan bero på att båtarna har blivit gamla och dåliga eller att man inte längre orkar med dem.

– Detta är något som vi vill komma till rätta med för vi vill ju inte att hamnen ska bli ett skrotupplag.

Snabb kostnadsökning

Skoghalls båtsällskap har därför valt att kraftigt höja avgifterna för båtar som inte sjösätts.

– Ja, vi har beslutat att införa en stigande kostnad. I dag har vi ingen extra avgift om man låter båten ligga kvar över säsongen utan bara en ordinarie båtplatsavgift på 500 kronor.

– Nu dubblar vi den för varje år båten inte läggs i sjön och efter fem år innebär det att ett pris på 8 000 kronor. Detta tror vi sätter fart på båtägarna. Ligger båten trots det kvar även efter fem år kommer vi att vidta andra åtgärder, säger Kicki Palm.

Den här typen av ordning införde Karlstads segelsällskap redan för tre år sedan.

– Även vi hade problem med båtar som aldrig sjösattes, men när sedan vi införde avgifter för det har vi i stort sett blivit av med det bekymret, säger Torbjörn Ardebrant, vice ordförande i klubben.

Också Karlstad båtklubb planerar att genomföra samma sak.

– Det är något som vi föreslår årsmötet. Vi vill ha en eskalerande skala på avgiften, säger ordföranden Hans Andersson.

Han konstaterar att det är den vägen man får gå.

– Att flytta övergivna båtar är juridiskt väldigt krångligt där man måste blanda in kronofogden.

Det berättar Skoghalls båtsällskaps ordförande Kicki Palm. Under senare tid har klubben fått allt större problem med båtar som aldrig kommer i sjön utan bara ligger kvar i hamnområdet år efter år.

– Det handlar om 50–70 båtar som år efter år ligger kvar på land av olika orsaker. Det kan bero på att båtarna har blivit gamla och dåliga eller att man inte längre orkar med dem.

– Detta är något som vi vill komma till rätta med för vi vill ju inte att hamnen ska bli ett skrotupplag.

Snabb kostnadsökning

Skoghalls båtsällskap har därför valt att kraftigt höja avgifterna för båtar som inte sjösätts.

– Ja, vi har beslutat att införa en stigande kostnad. I dag har vi ingen extra avgift om man låter båten ligga kvar över säsongen utan bara en ordinarie båtplatsavgift på 500 kronor.

– Nu dubblar vi den för varje år båten inte läggs i sjön och efter fem år innebär det att ett pris på 8 000 kronor. Detta tror vi sätter fart på båtägarna. Ligger båten trots det kvar även efter fem år kommer vi att vidta andra åtgärder, säger Kicki Palm.

Den här typen av ordning införde Karlstads segelsällskap redan för tre år sedan.

– Även vi hade problem med båtar som aldrig sjösattes, men när sedan vi införde avgifter för det har vi i stort sett blivit av med det bekymret, säger Torbjörn Ardebrant, vice ordförande i klubben.

Också Karlstad båtklubb planerar att genomföra samma sak.

– Det är något som vi föreslår årsmötet. Vi vill ha en eskalerande skala på avgiften, säger ordföranden Hans Andersson.

Han konstaterar att det är den vägen man får gå.

– Att flytta övergivna båtar är juridiskt väldigt krångligt där man måste blanda in kronofogden.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.