2015-02-10 17:00

2015-02-10 17:00

Hagforsbikers gör succé på internet

HAGFORS: Nästan 300 000 har sett dem

En reklamfilm där medlemmar i Sundbäckens mc i Hagfors har huvudrollerna har gjort succé på internet. På kort tid har den setts av nära 300 000 personer och även seglat upp som en favorit på en amerikansk topplista.

– Filmen var egentligen tänkt att ha i vår egen portfolio. Jag hade en idé men ingen kund, berättar reklamfilmsproducenten Ragnar Jansson i Stockholm.

Att det blev inspelning just i Sundbäckens klubblokal var mera en slump. Ragnar Jansson är bekant med vicepresident Urban Östlund och har varit i Hagfors ett flertal gånger, bland annat i samband med rallyt.

Fina karaktärer

– Jag är själv ingen biker men de har en juste miljö och är fina karaktärer så jag och filmaren Erik Ericsson åkte upp en helg, säger Ragnar Jansson.

Han hade då varit i kontakt med Jofama som har Lindstrands varumärke och frågat om de inte kunde få ett par boots att bygga upp filmen kring.

Och så blev det. I filmen får man följa en provmedlem i klubben som under sina ansträngningar att smälta in i gänget råkar ut för diverse malörer - på grund av sin fotbeklädnad.

Hans cowboyliknande läderboots visar sig vara halkiga i mc-miljön. Men allt löser sig efter att han röstats in som medlem. Då syr klubbmedlemmar upp läderklädsel med rätta stuket plus att cowboybootsen byts ut mot ett par som klarar att kicka i gång en motorcykel. Och lyckan är total.

Svindlande snabbt

När den en minut långa filmen visades på mc-mässan i Stockholm nyligen där den rönte stor uppmärksamhet liksom på en efterföljande mässa i Finland. Därefter har det gått svindlande snabbt med spridningen via internet.

– Det har snurrat rejält, det är helt sinnesjukt. Det är nu strax under 300 000 som sett den runt om i världen. Den ligger dessutom på andra plats på en amerikansk topplista för reklamfilmer, säger Ragnar Jansson.

Så nog kan man tala om att Sundbäckens mc snurrar runt lite varstans på jorden just nu.

– Filmen var egentligen tänkt att ha i vår egen portfolio. Jag hade en idé men ingen kund, berättar reklamfilmsproducenten Ragnar Jansson i Stockholm.

Att det blev inspelning just i Sundbäckens klubblokal var mera en slump. Ragnar Jansson är bekant med vicepresident Urban Östlund och har varit i Hagfors ett flertal gånger, bland annat i samband med rallyt.

Fina karaktärer

– Jag är själv ingen biker men de har en juste miljö och är fina karaktärer så jag och filmaren Erik Ericsson åkte upp en helg, säger Ragnar Jansson.

Han hade då varit i kontakt med Jofama som har Lindstrands varumärke och frågat om de inte kunde få ett par boots att bygga upp filmen kring.

Och så blev det. I filmen får man följa en provmedlem i klubben som under sina ansträngningar att smälta in i gänget råkar ut för diverse malörer - på grund av sin fotbeklädnad.

Hans cowboyliknande läderboots visar sig vara halkiga i mc-miljön. Men allt löser sig efter att han röstats in som medlem. Då syr klubbmedlemmar upp läderklädsel med rätta stuket plus att cowboybootsen byts ut mot ett par som klarar att kicka i gång en motorcykel. Och lyckan är total.

Svindlande snabbt

När den en minut långa filmen visades på mc-mässan i Stockholm nyligen där den rönte stor uppmärksamhet liksom på en efterföljande mässa i Finland. Därefter har det gått svindlande snabbt med spridningen via internet.

– Det har snurrat rejält, det är helt sinnesjukt. Det är nu strax under 300 000 som sett den runt om i världen. Den ligger dessutom på andra plats på en amerikansk topplista för reklamfilmer, säger Ragnar Jansson.

Så nog kan man tala om att Sundbäckens mc snurrar runt lite varstans på jorden just nu.