2018-02-09 06:00

2018-02-09 06:00

Ledare: Må så gott!

FILIPSTAD: Hälsa utan pekpinnar

Orkar du inte med ett enda hälsopeppande råd till? Mer sugen på choklad än spinning? Bra, då ska du läsa FTs nya artikelserie, som handlar om att må bra. Utan pekpinnar, men med fakta och förhoppningsvis mycket glädje.

Hur gör du för att må bra? Lyssnar du på lockropen om hälsopreparaten som ska hjälpa mot allt, tror du på löpträning som vägen till hälso-frälsning, äter du någon särskild diet för att nå toppformen – eller hör du till den stora skara som blir sittande i soffan eller framför datorn, bara för att du inte vet vilken ände du ska börja i, eller om du ens vill...

Det är mycket med hälsa i dag och Filipstad är en kommun som ofta hamnar i fel ände av skalan när det kommer till undersökningar om folkhälsa. Samtidigt har vi Filipstadsbor det riktigt gott förspänt – vill vi, så finns möjligheterna till rörelse där nära till, oavsett om det är tennis, längdskidåkning, styrketräning eller något annat som lockar.

I en ny artikelserie ska FT lyfta fram både hur det ser ut i statistiken och vad som görs för att folk ska må bättre. Vi kollar pulsen på offentliga aktörer, men letar också inspiration för den som på ett mer personligt plan vill göra något.

Själv hör jag inte till dem som fastnat för den så kallade organiserade idrotten, varken som barn eller nu i vuxen ålder. Skolgympan var inte heller min grej, men hemmavid blev det cykling, skidor, badminton, lite tennis ibland, äventyr i skogen, simning – allt efter säsong. Jag tror att glädjen är vägen framåt. ”Måste” är en dålig drivkraft. ”Gott med svamp” tar mig däremot ut på skogspromenad. ”Vacker natur” för mig till skidspåren i Persberg. ”Skönt med bastu” kan dra mig till simhallen (fast ja, det var ett tag sen). Och när sommaren kommit och jag får gräva, rota och röja på kolonilotten, då förvandlas soffpotatisen till en högst aktiv potatisodlare. Men inte utan fika!

Lena Richardson

Hur gör du för att må bra? Lyssnar du på lockropen om hälsopreparaten som ska hjälpa mot allt, tror du på löpträning som vägen till hälso-frälsning, äter du någon särskild diet för att nå toppformen – eller hör du till den stora skara som blir sittande i soffan eller framför datorn, bara för att du inte vet vilken ände du ska börja i, eller om du ens vill...

Det är mycket med hälsa i dag och Filipstad är en kommun som ofta hamnar i fel ände av skalan när det kommer till undersökningar om folkhälsa. Samtidigt har vi Filipstadsbor det riktigt gott förspänt – vill vi, så finns möjligheterna till rörelse där nära till, oavsett om det är tennis, längdskidåkning, styrketräning eller något annat som lockar.

I en ny artikelserie ska FT lyfta fram både hur det ser ut i statistiken och vad som görs för att folk ska må bättre. Vi kollar pulsen på offentliga aktörer, men letar också inspiration för den som på ett mer personligt plan vill göra något.

Själv hör jag inte till dem som fastnat för den så kallade organiserade idrotten, varken som barn eller nu i vuxen ålder. Skolgympan var inte heller min grej, men hemmavid blev det cykling, skidor, badminton, lite tennis ibland, äventyr i skogen, simning – allt efter säsong. Jag tror att glädjen är vägen framåt. ”Måste” är en dålig drivkraft. ”Gott med svamp” tar mig däremot ut på skogspromenad. ”Vacker natur” för mig till skidspåren i Persberg. ”Skönt med bastu” kan dra mig till simhallen (fast ja, det var ett tag sen). Och när sommaren kommit och jag får gräva, rota och röja på kolonilotten, då förvandlas soffpotatisen till en högst aktiv potatisodlare. Men inte utan fika!

Lena Richardson

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.