2017-02-25 06:00

2017-02-25 06:00

Goda råd är gratis

FILIPSTAD: Konsumentvägledningen ger råd om privatekonomi

Alla invånare i kommunen har möjlighet att få kostnadsfri konsumentvägledning via konsumentrådgivaren. Det kan bland annat handla om konsumentfrågor, budgetrådgivning eller råd kring skuldsanering.

Lennart Appelgren är ny konsumentvägledare i Filipstads kommun, han tillträdde tjänsten under januari i år. Han har en bred ekonomisk erfarenhet efter att ha arbetat flera år på bank. Han efterträder Ewa Sundberg som nu är chef på IFO, hon kommer framöver att stötta Lennart i hans arbete.

Enligt lag måste alla kommuner erbjuda budget- och skuldrådgivning. Däremot måste inte kommunerna erbjuda konsumentvägledning - men de flesta gör detta ändå.

Skuldsanering

Det vanligaste ärendet hos konsumentvägledningen i Filipstad handlar om personer som behöver hjälp med att ansöka om skuldsanering. Det kan handla om plötsliga oförutsedda livshändelser som orsakat ekonomiska svårigheter; exempelvis skilsmässa, långvarig sjukdom eller arbetslöshet.

Många gör misstaget att ta nya lån för att kunna betala av befintliga lån.

– Då är karusellen i gång och då sitter man i skuldfällan, förklarar Ewa Sundberg.

Både Lennart och Ewa betonar vikten av att snabbt ta tag i situationen.

Det är Kronofogdemyndigheten som tar beslut om att bevilja eller avslå skuldsanering. Den som får ansökan beviljad får då leva på existensminimum under fem år och betala av sina skulder enligt en avbetalningsplan - därefter är alla skulder avskrivna. Då försvinner även eventuella betalningsanmärkningar.

– Det är lättare nu att ansöka om skuldsanering via Kronofogdemyndighetens hemsida. Vi kan vara behjälpliga med att ta fram fakta till ansökan, sedan är det Kronofogdemyndigheten som tar beslut om de beviljar skuldsanering eller inte, berättar Sundberg.

Den nya skuldsaneringslagen började gälla den 1 november förra året.

– Nu är det också två betalningsfria månader; juni och december. På det sättet får personen lite mer pengar att röra sig med under jul och under semestern, berättar hon.

Farlig kredit

Att handla för pengar man inte har är en av de vanligaste orsakerna till att människor hamnar i ekonomisk knipa.

Det är svårt för många att stå emot den köphysteri som råder i samhället.

– Man handlar för mycket på kredit. Det är lätt att få kredit och handla på avbetalning. Du kan köpta en ny tv och få en avbetalning på tre år, men det blir en dyrare tv, berättar Lennart Appelgren.

Trots goda inkomster så är det många som inte sparar en enda krona av sin lön. Det är i stället de personer som redan sparar som ofta ökar sitt sparande.

Förutom att spara till något man vill köpa så är det viktigt att ha en buffert för oförutsedda händelser.

Ewa och Lennart menar att de som bor i hyreslägenhet bör ha en buffert på minst 30 000 kronor, de som har eget hus bör ha en ännu större buffert.

– Man bör kunna spara tio procent av sin lön och ordna med autogirodragning så att det läggs undan direkt, menar Lennart Appelgren.

Ett växande problem är äldre personer som blir uppringda av påstridiga telefonförsäljare. Ibland händer det att de blir pålurade olika typer av abonnemang. Ewa Sundberg har hjälpt till i flera sådana fall.

– Du har en ångerrätt på 14 dagar vid telefonförsäljning. Om de inte gett information om det så har du längre tids ångerrätt. Det är försäljaren som måste styrka att de gett rätt information och att kunden verkligen sagt ja till erbjudandet, säger hon.

När det gäller reklamationer av olika varor så har företagen rätt att försöka rätta till felet tre gånger, därefter kan kunden kräva en ny vara.

– Handlare har ingen skyldighet att erbjuda öppet köp eller bytesrätt. Du som kund kan inte ta detta för givet utan måste fråga om de erbjuder detta eller inte.

Lennart Appelgren är ny konsumentvägledare i Filipstads kommun, han tillträdde tjänsten under januari i år. Han har en bred ekonomisk erfarenhet efter att ha arbetat flera år på bank. Han efterträder Ewa Sundberg som nu är chef på IFO, hon kommer framöver att stötta Lennart i hans arbete.

Enligt lag måste alla kommuner erbjuda budget- och skuldrådgivning. Däremot måste inte kommunerna erbjuda konsumentvägledning - men de flesta gör detta ändå.

Skuldsanering

Det vanligaste ärendet hos konsumentvägledningen i Filipstad handlar om personer som behöver hjälp med att ansöka om skuldsanering. Det kan handla om plötsliga oförutsedda livshändelser som orsakat ekonomiska svårigheter; exempelvis skilsmässa, långvarig sjukdom eller arbetslöshet.

Många gör misstaget att ta nya lån för att kunna betala av befintliga lån.

– Då är karusellen i gång och då sitter man i skuldfällan, förklarar Ewa Sundberg.

Både Lennart och Ewa betonar vikten av att snabbt ta tag i situationen.

Det är Kronofogdemyndigheten som tar beslut om att bevilja eller avslå skuldsanering. Den som får ansökan beviljad får då leva på existensminimum under fem år och betala av sina skulder enligt en avbetalningsplan - därefter är alla skulder avskrivna. Då försvinner även eventuella betalningsanmärkningar.

– Det är lättare nu att ansöka om skuldsanering via Kronofogdemyndighetens hemsida. Vi kan vara behjälpliga med att ta fram fakta till ansökan, sedan är det Kronofogdemyndigheten som tar beslut om de beviljar skuldsanering eller inte, berättar Sundberg.

Den nya skuldsaneringslagen började gälla den 1 november förra året.

– Nu är det också två betalningsfria månader; juni och december. På det sättet får personen lite mer pengar att röra sig med under jul och under semestern, berättar hon.

Farlig kredit

Att handla för pengar man inte har är en av de vanligaste orsakerna till att människor hamnar i ekonomisk knipa.

Det är svårt för många att stå emot den köphysteri som råder i samhället.

– Man handlar för mycket på kredit. Det är lätt att få kredit och handla på avbetalning. Du kan köpta en ny tv och få en avbetalning på tre år, men det blir en dyrare tv, berättar Lennart Appelgren.

Trots goda inkomster så är det många som inte sparar en enda krona av sin lön. Det är i stället de personer som redan sparar som ofta ökar sitt sparande.

Förutom att spara till något man vill köpa så är det viktigt att ha en buffert för oförutsedda händelser.

Ewa och Lennart menar att de som bor i hyreslägenhet bör ha en buffert på minst 30 000 kronor, de som har eget hus bör ha en ännu större buffert.

– Man bör kunna spara tio procent av sin lön och ordna med autogirodragning så att det läggs undan direkt, menar Lennart Appelgren.

Ett växande problem är äldre personer som blir uppringda av påstridiga telefonförsäljare. Ibland händer det att de blir pålurade olika typer av abonnemang. Ewa Sundberg har hjälpt till i flera sådana fall.

– Du har en ångerrätt på 14 dagar vid telefonförsäljning. Om de inte gett information om det så har du längre tids ångerrätt. Det är försäljaren som måste styrka att de gett rätt information och att kunden verkligen sagt ja till erbjudandet, säger hon.

När det gäller reklamationer av olika varor så har företagen rätt att försöka rätta till felet tre gånger, därefter kan kunden kräva en ny vara.

– Handlare har ingen skyldighet att erbjuda öppet köp eller bytesrätt. Du som kund kan inte ta detta för givet utan måste fråga om de erbjuder detta eller inte.

Dyrt låna pengar

Att handla för lånade pengar är dyrt.

Tar du ett lån utan säkerhet blir räntan ännu högre.

Den effektiva räntan visar den totala kostnaden för lånet.

Den totala kostnaden för lånet kallas kreditkostnad. I kreditkostnaden ska aviavgifter, uppläggningskostnad och ränta ingå. Från den totala kostnaden kan man sedan räkna ut lånets effektiva ränta.

Källa: Konsumentvägledningen

Konsumentvägledningen

Du kan få kostnadsfri hjälp hos konsumentvägledningen i Filipstad med:

Budgetrådgivning: Exempelvis hushållsekonomisk budget och hjälp med att göra kalkyler.

Skuldsanering: Om du har så stora skulder att det inte går att betala av dem under överskådlig tid kan du ansöka om skuldsanering.

Rådgivning innan ett köp: Hjälp med marknadsöversikter och tester från konsumentverket.

Konsumenträtt: Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument.

Reklamationer: Du kan få råd och stöd om du hamnar i en tvist med ett företag om någon vara eller tjänst.

Källa: Konsumentvägledningen i Filipstad

Bra webbplatser

www.konsumentverket.se

www.hallakonsument.se

www.konsumenternas.se

www.energimarknadsbyran.se

www.telekomradgivarna.se

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.