2017-01-18 13:40

2017-01-18 13:40

Nu ska värsta matbluffarna koras

FILIPSTAD: Lokas hallondryck bland de nominerade

Lokas hallondryck är en av de fem nominerade till anti-utmärkelsen ”Årets matbluff” 2016.
Trots att flaskan har stora bilder på hallon på etiketten, innehåller drycken bara 0,3 procent hallon.
– Jag tycker vi är tydliga, säger marknadschefen Anna Lidström.

Föreningen Äkta vara tycker att produkten Loka Crush hallon är en av det gångna årets värsta matbluffar.

”Om det står hallon och 14 procent på framsidan av en läsk tänker nog många: ”vad mycket hallonjuice!”. Bara den som noga läser den finstilta texten förstår att detta förrädiska procenttal inte betecknar hallonhalten. Den är nämligen endast 0,3 procent” skriver Äkta vara i sin presentation av produkten.

Fruktprocenten som anges kommer i stället till större delen från päron och äpple och hallonsmaken åstadkoms med aromämnen.

”Vi är tydliga”

Anna Lidström, marknadschef på Spendrups som äger Loka, tycker dock inte att Loka bluffar.

– Nej, jag tycker vi är tydliga med vad produkten smakar och att den innehåller fruktjuicer från olika frukter. Jag tycker inte vi bluffar, men det här är inget vi vill dölja. Om det blir tydligare nu att den innehåller juice från flera frukter är det en bra sak.

Hon tycker inte det är några problem att läsa sig till vad produkten faktiskt innehåller:

– Vi har strävat efter att göra en produkt som är så god som möjligt och i den har vi använt olika typer av fruktjuicer och även naturliga aromämnen, som tillsammans ger en jättegod dryck. Sen skriver vi att den har smak av hallon, för att den smakar just det, och att den innehåller 15 procent fruktjuice. Man kan läsa i innehållsförteckningen vilka juicer det är.

Men när man står där i affären med flaskan i handen - är det inte rimligt att tro att när det är en stor bild på hallon, att den ska innehålla mer av just hallon?

– Jag kan förstå det, men jag tycker vi är tydliga. Vi skriver ”med smak av hallon” för att det är vad den smakar och så skriver vi att den innehåller fruktjuicer.

Hård konkurrens

Nu återstår att se hur Lokas hallondryck står sig i konkurrensen med övriga nominerade. De är:

• Eriks bearnaisetryffel, med 0,005 procent tryffel.

• Fjällbrynt messmör lingon, som inte innehåller några lingon alls.

• Annas mandelpepparkakor utan mandel – mandelsmaken kommer från aromämne, men för säkerhets skull varnar producenten för att kakorna kan innehålla ”spår av mandel”.

• Knorr mörk oxbuljong, där salt och så kallade smakförstärkare utgör största ingredienserna. Avkoket av oxben och oxkött – det som egentligen kallas buljong – utgör bara 2,1 procent.

Omröstning pågår

En mat- och namnkunnig jury har utsett de fem finalisterna bland cirka 40 nominerade bidrag. Nu får alla som vill vara med och rösta fram Årets matbluff. Röstningen pågår till den 23 januari på Äkta varas hemsida.

Äkta vara är ideell konsumentförening som jobbar för bättre matkvalitet. Bland föreningens grundare finns Mats-Eric Nilsson, som skrivit krönikor om matkvalitet i Svenska dagbladet och även skrivit den uppmärksammade boken Den hemlige kocken, om matfusk.

– Produkter som lurar oss konsumenter finns alltjämt på marknaden. Det vill vi på Äkta vara uppmärksamma. Med antipriset Årets matbluff vill vi sätta press på de livsmedelstillverkare som sålt produkter som slirar på sanningen. Helt enkelt produkter som inte håller vad de lovar, skriver Äkta vara på sin hemsida.

Föreningen Äkta vara tycker att produkten Loka Crush hallon är en av det gångna årets värsta matbluffar.

”Om det står hallon och 14 procent på framsidan av en läsk tänker nog många: ”vad mycket hallonjuice!”. Bara den som noga läser den finstilta texten förstår att detta förrädiska procenttal inte betecknar hallonhalten. Den är nämligen endast 0,3 procent” skriver Äkta vara i sin presentation av produkten.

Fruktprocenten som anges kommer i stället till större delen från päron och äpple och hallonsmaken åstadkoms med aromämnen.

”Vi är tydliga”

Anna Lidström, marknadschef på Spendrups som äger Loka, tycker dock inte att Loka bluffar.

– Nej, jag tycker vi är tydliga med vad produkten smakar och att den innehåller fruktjuicer från olika frukter. Jag tycker inte vi bluffar, men det här är inget vi vill dölja. Om det blir tydligare nu att den innehåller juice från flera frukter är det en bra sak.

Hon tycker inte det är några problem att läsa sig till vad produkten faktiskt innehåller:

– Vi har strävat efter att göra en produkt som är så god som möjligt och i den har vi använt olika typer av fruktjuicer och även naturliga aromämnen, som tillsammans ger en jättegod dryck. Sen skriver vi att den har smak av hallon, för att den smakar just det, och att den innehåller 15 procent fruktjuice. Man kan läsa i innehållsförteckningen vilka juicer det är.

Men när man står där i affären med flaskan i handen - är det inte rimligt att tro att när det är en stor bild på hallon, att den ska innehålla mer av just hallon?

– Jag kan förstå det, men jag tycker vi är tydliga. Vi skriver ”med smak av hallon” för att det är vad den smakar och så skriver vi att den innehåller fruktjuicer.

Hård konkurrens

Nu återstår att se hur Lokas hallondryck står sig i konkurrensen med övriga nominerade. De är:

• Eriks bearnaisetryffel, med 0,005 procent tryffel.

• Fjällbrynt messmör lingon, som inte innehåller några lingon alls.

• Annas mandelpepparkakor utan mandel – mandelsmaken kommer från aromämne, men för säkerhets skull varnar producenten för att kakorna kan innehålla ”spår av mandel”.

• Knorr mörk oxbuljong, där salt och så kallade smakförstärkare utgör största ingredienserna. Avkoket av oxben och oxkött – det som egentligen kallas buljong – utgör bara 2,1 procent.

Omröstning pågår

En mat- och namnkunnig jury har utsett de fem finalisterna bland cirka 40 nominerade bidrag. Nu får alla som vill vara med och rösta fram Årets matbluff. Röstningen pågår till den 23 januari på Äkta varas hemsida.

Äkta vara är ideell konsumentförening som jobbar för bättre matkvalitet. Bland föreningens grundare finns Mats-Eric Nilsson, som skrivit krönikor om matkvalitet i Svenska dagbladet och även skrivit den uppmärksammade boken Den hemlige kocken, om matfusk.

– Produkter som lurar oss konsumenter finns alltjämt på marknaden. Det vill vi på Äkta vara uppmärksamma. Med antipriset Årets matbluff vill vi sätta press på de livsmedelstillverkare som sålt produkter som slirar på sanningen. Helt enkelt produkter som inte håller vad de lovar, skriver Äkta vara på sin hemsida.