2015-09-15 06:00

2015-09-16 10:31

Communicare drar igång nytt projekt

FILIPSTAD: Informationskväll för unga företagsamma

Är du mellan 16 och 35 år och har en idé du vill förverkliga och kanske starta eget företag, så finns det nu möjlighet att få hjälp av Communicare på Näringslivskontoret i Filipstad.
– Vi startar också en attitydförändringskampanj för att få unga i Värmland att våga ta tillvara på sina idéer, säger Communicares idélots Sebastian Holm.

Redan i mars 2015 smygstartade Communicare projektet Ung idé Värmland med pengar som Filipstads kommun bidragit med. Nu har EU-pengar beviljats och starten går på riktigt och ska pågå i tre år.

Ska stötta unga

– Tanken är att vårt projekt ska stötta unga idébärare i Värmland för att hjälpa till att konkretisera idéer till affärsidéer, säger Sebastian Holm. Kan vi ta tillvara på den drivkraft som finns hos ungdomar i Värmland och skapa nya företag, så leder det till nya arbetstillfällen och tillväxt i länet. Målgruppen är unga kvinnor och män mellan 16 och 35 år och målsättningen är att få flera unga människor att starta företag i regionen. Att de ser möjligheterna och vilja satsa på en framtid i regionen.

Attitydförändring

Projektet Ung idé Värmland har två delar. Stötta unga idébärare, men och försöka ändra attityden hos unga.

– Projektet har också en attitydförändringskampanj där vi ska få unga att våga ta vara på sina idéer, säger Sebastian Holm. På många mindre orter i Värmland finns bruksmentaliteten kvar och man går till större företag istället för att bli sin egen arbetsgivare genom att starta eget. Under det här projektet vill v träffa personer som har en egen idé och behöver hjälp med den. Det behöver inte vara en färdig idé.

Olika vis

Sebastian Holm säger vidare att det finns olika vägar att gå och att det går att driva ett företag på olika vis. Exempelvis på helger om man inte vill säga upp sig från sitt nuvarande jobb.

– Man kan kanske driva företag på helger eller bara delar av året samtidigt som man har en anställning, säger Holm och fortsätter:

– Sedan i mars har vi jobbat med fem personer som har idéer, men ingen har kommit så långt att de startat eget.

Infomöte

På tisdagskvällen bjuds unga kvinnor och män in till informationskväll i Filipstads Folkets hus. Där kommer representanter fån Arbetsförmedlingen, Nyföretagarcentrum, Communicare och Filipstads kommun att delta. Communicare har också bjudit in några företagare som kommer att berätta om hur det är att driva företag.

Redan i mars 2015 smygstartade Communicare projektet Ung idé Värmland med pengar som Filipstads kommun bidragit med. Nu har EU-pengar beviljats och starten går på riktigt och ska pågå i tre år.

Ska stötta unga

– Tanken är att vårt projekt ska stötta unga idébärare i Värmland för att hjälpa till att konkretisera idéer till affärsidéer, säger Sebastian Holm. Kan vi ta tillvara på den drivkraft som finns hos ungdomar i Värmland och skapa nya företag, så leder det till nya arbetstillfällen och tillväxt i länet. Målgruppen är unga kvinnor och män mellan 16 och 35 år och målsättningen är att få flera unga människor att starta företag i regionen. Att de ser möjligheterna och vilja satsa på en framtid i regionen.

Attitydförändring

Projektet Ung idé Värmland har två delar. Stötta unga idébärare, men och försöka ändra attityden hos unga.

– Projektet har också en attitydförändringskampanj där vi ska få unga att våga ta vara på sina idéer, säger Sebastian Holm. På många mindre orter i Värmland finns bruksmentaliteten kvar och man går till större företag istället för att bli sin egen arbetsgivare genom att starta eget. Under det här projektet vill v träffa personer som har en egen idé och behöver hjälp med den. Det behöver inte vara en färdig idé.

Olika vis

Sebastian Holm säger vidare att det finns olika vägar att gå och att det går att driva ett företag på olika vis. Exempelvis på helger om man inte vill säga upp sig från sitt nuvarande jobb.

– Man kan kanske driva företag på helger eller bara delar av året samtidigt som man har en anställning, säger Holm och fortsätter:

– Sedan i mars har vi jobbat med fem personer som har idéer, men ingen har kommit så långt att de startat eget.

Infomöte

På tisdagskvällen bjuds unga kvinnor och män in till informationskväll i Filipstads Folkets hus. Där kommer representanter fån Arbetsförmedlingen, Nyföretagarcentrum, Communicare och Filipstads kommun att delta. Communicare har också bjudit in några företagare som kommer att berätta om hur det är att driva företag.

Orter som ingår i projektet

Ung Idé Värmland drivs av Communicare i samarbete med de ingående kommunerna, Tillväxtverket och Region Värmland. Sunne, Ideum måndagar, Hagfors, Stadshuset tisdagar, Torsby, Torsby Infocenter onsdagar, Munkfors, Far Inn 62 torsdagar, Årjäng, Kommunhuset onsdagar, Eda, Kommunhuset onsdagar, Arvika, Arvika Näringslivscentrum tisdagar, Kil, Stationshuset tisdagar, Grums, Kommunhuset onsdagar, Hammarö, Mörmovägen 8 tisdagar, Karlstad, Communicare måndagar, Filipstad, Näringslivskontoret tisdagar och Forshaga, Hubben, Vinkelgatan 18 torsdagar.

Källa: Communicare