2015-07-17 14:51

2015-07-17 14:51

Telia har inga nya svar att ge

FILIPSTAD: Kommunen väntar fortfarande på besked om Erikshjälpen, men:

FT skrev den 27 juni om att grannarna runt Erikshjälpen tröttnat på den nedbrunna ruinen. Den 30 juni svarade Telia med att man fortfarande väntade på en sista offert från försäkringsbolaget för att kunna ta beslut om byggnadens framtid. Nu tre veckor senare är läget fortfarande oförändrat.
– Jag har ingen ny information att ge, säger Roija Rafii på Telias presstjänst.

Beslutet om Erikshjälpens framtid har pågått sedan februari då byggnaden började brinna. Den senaste informationen som Telia gav var att man väntade på en sista offert från försäkringsbolaget. Sedan skulle Telia i sin tur ta beslut utifrån offerten om rivning eller uppbyggnad.

– Vi har ännu inte fått den sista offerten från försäkringsbolaget. Läget är oförändrat och jag har ingen ny information att ge. Dessutom är vi mitt i semestertider, säger pressinformatören Roija Rafii.

I den senaste artikeln med Telia svarade Roija Rafii att offerten från försäkringsbolaget skulle komma ”i dagarna”.

– Benämningen var ”i dagarna”, vilket kan vara några dagar eller veckor, säger hon nu till FT.

Hon fortsätter:

– Det är bättre att återkomma om några veckor för ett tydligare besked.

Enligt Peter Adolfsson, byggnadsinspektör på Filipstads kommun fick hans kollega Niklas Svensson ett samtal från Telia någon gång mellan den 6 och 10 juli.

– Jag var på semester då och när Niklas gick på semester lämnade han en lapp till mig där det stod ”Telia har ringt och ska fatta beslut om riv eller bygg inom några veckor”, säger Peter Adolfsson.

Niklas Svensson skrev till Telia måndagen den 29 juni där han frågade Telia om planerna för Erikshjälpen. Men inte heller han verkar ha fått några klara besked om läget.

– Det är väl bara att acceptera det och hoppas att det löser sig. Jag hörde av Niklas att Telia hade sagt på telefon att det varit många sjuka på den avdelningen som har hand om Erikshjälpen och att det därför hade tagit lite längre tid än vanligt, säger Peter Adolfsson.

Beslutet om Erikshjälpens framtid har pågått sedan februari då byggnaden började brinna. Den senaste informationen som Telia gav var att man väntade på en sista offert från försäkringsbolaget. Sedan skulle Telia i sin tur ta beslut utifrån offerten om rivning eller uppbyggnad.

– Vi har ännu inte fått den sista offerten från försäkringsbolaget. Läget är oförändrat och jag har ingen ny information att ge. Dessutom är vi mitt i semestertider, säger pressinformatören Roija Rafii.

I den senaste artikeln med Telia svarade Roija Rafii att offerten från försäkringsbolaget skulle komma ”i dagarna”.

– Benämningen var ”i dagarna”, vilket kan vara några dagar eller veckor, säger hon nu till FT.

Hon fortsätter:

– Det är bättre att återkomma om några veckor för ett tydligare besked.

Enligt Peter Adolfsson, byggnadsinspektör på Filipstads kommun fick hans kollega Niklas Svensson ett samtal från Telia någon gång mellan den 6 och 10 juli.

– Jag var på semester då och när Niklas gick på semester lämnade han en lapp till mig där det stod ”Telia har ringt och ska fatta beslut om riv eller bygg inom några veckor”, säger Peter Adolfsson.

Niklas Svensson skrev till Telia måndagen den 29 juni där han frågade Telia om planerna för Erikshjälpen. Men inte heller han verkar ha fått några klara besked om läget.

– Det är väl bara att acceptera det och hoppas att det löser sig. Jag hörde av Niklas att Telia hade sagt på telefon att det varit många sjuka på den avdelningen som har hand om Erikshjälpen och att det därför hade tagit lite längre tid än vanligt, säger Peter Adolfsson.