2015-03-07 06:00

2015-03-09 12:56

"Det är mina upplevelser"

FILIPSTAD: SD-politikern Gisela Nyquist skrev islamkritisk vers

Diktsamlingen Vargbiten handlar till stor del om hennes sjukdomstid, före och efter cancern. Gisela Nyquists bok innehåller dock mer kontroversiellt material än så. I poemet Belsebub beskriver hon sin syn på islam och dess gud.
– Jag förstår inte hur man kan kalla mig rasist. Är det för jag tillhör SD? säger hon när FT ringer upp.

Gisela Nyquist är ett känt namn inom Filipstads kommun. Sedan valet i september sitter hon med i både kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige för Sverigedemokraterna.

I höstas släppte hon sin diktsamling fylld med 90 olika dikter, skrivna innan hon visste om hon skulle överleva cancern eller inte. Även om allt i boken är självupplevt handlar inte allt om sjukdomens förlopp.

I en av dikterna, krönt med namnet Belsebub, beskriver Nyquist sitt förakt mot islams gud och utövare.

”Grym och kall styr Islams Gud sitt folk” börjar den sju sidor långa dikten.

”Med sin Guds grymma lagar de oskyldiga slaktar, allt i sin religions namn” och ”Terrorism hör till er religion, ni Folk av Islam” är exempel på andra formuleringar i versen.

Varför skrev du den här?

– Jag flyttade från Finland när jag var 16 år. Jag är uppvuxen i ett kristet hem. Jag är konfirmerad på grund av tradition, inte tron. Det jag som barn tyckte var vackert med den kristna tron var sångerna och kyrkan, inte gamla testamentet som mormor tvingade mig att läsa och lära mig. Det är hemskt grymt. Jag har alltid varit nyfiken på olika religioner så när jag jobbade i Saudiarabien under Gulfkriget gick jag i koranskola. Jag ser likheter mellan gamla testamentet och koranen.

Vilka?

– Vår uppfattning är att gud förlåter, men i gamla testamentet och islam finns det inget förlåt. I gamla testamentet finns samma hårda straff som inom islam, men det gjorde vi för 2000 år sedan inte i dag.

Precis det nämnder också Nyquist i dikten: ”Oden, Tor och Freja, våra fornnordiska Gudar inte ens de i sin primitivitet hade er grymma ondska, eller er planerade illvilja. Sen kom vår nya Gud och dess tjänare.”

Varje vers i dikten avslutas med några öppna frågor: ”Vad hette vår Gud? Vad har ni för en Gud. Vad heter er Gud? Är Belsebub hans namn?”

Jämför du islams gud med djävulen?

– Den gud som tillåter att kvinnor omyndighetsförklaras, grävs ner och stenas, som tillåter att man gifter bort tioåriga flickor, är det en god gud? HBT-folk som är födda så, ska dö för att de är annorlunda, vad är det för gud som tillåter det? Då frågar jag, är Belsebub hans namn?

Det är starka ord, vad tror du dikten kan få för reaktioner?

– Det bryr jag mig inte om, det här är mina upplevelser. Jag har gått i koranskola i Saudi, inte Sverige. Jag har jobbat åt muslimer, det är mina upplevelser. Jag har jobbat i Holland, Saudiarabien och Norge. Jag är den enda av politikerna i kommunfullmäktige och landstinget som är invandrare. Hur i helvete kan man kalla mig för rasist?

Kan du förstå att människor kan bli upprörda över dikten?

– Jo, det kan jag förstå. Den finns visserligen till salu, men diktböcker är det få som köper.

När universitetslektorn Anders Wigerfelt, expert inom etnicitet och hatbrott, tar del av dikten är hans åsikt:

– Dikten är en form av islamofobi, men antagligen inte möjlig att åtala eftersom den ses som allmänkritisk av islam.

Gisela Nyquist är ett känt namn inom Filipstads kommun. Sedan valet i september sitter hon med i både kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige för Sverigedemokraterna.

I höstas släppte hon sin diktsamling fylld med 90 olika dikter, skrivna innan hon visste om hon skulle överleva cancern eller inte. Även om allt i boken är självupplevt handlar inte allt om sjukdomens förlopp.

I en av dikterna, krönt med namnet Belsebub, beskriver Nyquist sitt förakt mot islams gud och utövare.

”Grym och kall styr Islams Gud sitt folk” börjar den sju sidor långa dikten.

”Med sin Guds grymma lagar de oskyldiga slaktar, allt i sin religions namn” och ”Terrorism hör till er religion, ni Folk av Islam” är exempel på andra formuleringar i versen.

Varför skrev du den här?

– Jag flyttade från Finland när jag var 16 år. Jag är uppvuxen i ett kristet hem. Jag är konfirmerad på grund av tradition, inte tron. Det jag som barn tyckte var vackert med den kristna tron var sångerna och kyrkan, inte gamla testamentet som mormor tvingade mig att läsa och lära mig. Det är hemskt grymt. Jag har alltid varit nyfiken på olika religioner så när jag jobbade i Saudiarabien under Gulfkriget gick jag i koranskola. Jag ser likheter mellan gamla testamentet och koranen.

Vilka?

– Vår uppfattning är att gud förlåter, men i gamla testamentet och islam finns det inget förlåt. I gamla testamentet finns samma hårda straff som inom islam, men det gjorde vi för 2000 år sedan inte i dag.

Precis det nämnder också Nyquist i dikten: ”Oden, Tor och Freja, våra fornnordiska Gudar inte ens de i sin primitivitet hade er grymma ondska, eller er planerade illvilja. Sen kom vår nya Gud och dess tjänare.”

Varje vers i dikten avslutas med några öppna frågor: ”Vad hette vår Gud? Vad har ni för en Gud. Vad heter er Gud? Är Belsebub hans namn?”

Jämför du islams gud med djävulen?

– Den gud som tillåter att kvinnor omyndighetsförklaras, grävs ner och stenas, som tillåter att man gifter bort tioåriga flickor, är det en god gud? HBT-folk som är födda så, ska dö för att de är annorlunda, vad är det för gud som tillåter det? Då frågar jag, är Belsebub hans namn?

Det är starka ord, vad tror du dikten kan få för reaktioner?

– Det bryr jag mig inte om, det här är mina upplevelser. Jag har gått i koranskola i Saudi, inte Sverige. Jag har jobbat åt muslimer, det är mina upplevelser. Jag har jobbat i Holland, Saudiarabien och Norge. Jag är den enda av politikerna i kommunfullmäktige och landstinget som är invandrare. Hur i helvete kan man kalla mig för rasist?

Kan du förstå att människor kan bli upprörda över dikten?

– Jo, det kan jag förstå. Den finns visserligen till salu, men diktböcker är det få som köper.

När universitetslektorn Anders Wigerfelt, expert inom etnicitet och hatbrott, tar del av dikten är hans åsikt:

– Dikten är en form av islamofobi, men antagligen inte möjlig att åtala eftersom den ses som allmänkritisk av islam.