2014-12-16 10:03

2015-01-20 23:11

Nytänkande företag i spännande läge

NÄRINGSLIV: Entreprenören Johan Sundström satsar hårt på utveckling

Johan Sundström jobbar med att lägga ut dimridåer – men framtidsutsikterna för det egna företaget är klara. Johan och hans företag är i ett spännande läge, där en expansion väntar runt hörnet. Vägen dit gick via ett modigt lyft.

Johan Sundström drev i många år en hemelektronikbutik i centrum. Men han hade redan då ytterligare en verksamhet: han utvecklade och sålde rökmaskiner till nöjesindustrin.

Det gör han fortfarande, men nu omfattar verksamheten även dimridåer inom säkerhetsbranschen. Med Johans hjälp kan företagare skydda sina lokaler – om en inbrottstjuv tar sig in, utlöses både larmet och en dimgenerator som fyller lokalen med en tjock, vit dimma. Effektivt!

Butiken har han däremot stängt. 2011 slog han igen Euronics – och har inte ångrat sig.

– Butikslivet var jag färdig med, förklarar han.

Var det ett svårt beslut?

– Nej. Jag var väldigt lättad när jag tagit beslutet.

Nu har han desto mer tid att utveckla sitt övriga företagande.

– Swefog har fått mer engagemang och har vuxit.

Han jobbar både med rökmaskiner för professionellt scenljus och med säkerhetsprodukterna. Smokeguard är varumärket på de sistnämnda och de har öppnat dörren till en för Johan helt ny bransch – säkerhetsbranschen – en växande sådan med stora möjligheter.

– Investeringar i säkerhetslösningar växer oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur.

Heltäckande

Hans system innebär också något nytt på marknaden. Ett vanligt larm genererar en väktarutryckning, medan en dimgenerator gör det omöjligt för tjuven att orientera sig. Dimman är visserligen helt ofarlig, men den är tät och kommer snabbt.

En specialitet är också att Johan Sundström erbjuder helhetslösningar, ett abonnemang på dimgeneratorer med ”all inclusive”.

I dag har Johan en anställd i produktionen, och han planerar att även anställa en säljare. Nu tror han på expansion – han tror att det är fullt möjligt att tredubbla omsättningen inom tre till fem år.

– 2015 kommer jag att lägga fokus på försäljning och att bygga upp företaget enligt planen.

Lift blev ett lyft

Planen har han ritat upp med utgångspunkt från vad han byggt upp inom sig själv genom en utbildning han gick från september i fjol till april i år. Den arrangerades via Almi och kallas Lift. Och ett lyft blev det verkligen:

– Det heter managementutbildning men är mycket mer än så. Det är inte som något väckelsemöte, utan en utbildning som pågår i åtta månader, där man som företagare fokuserar på vad som är ens kärnkompetens och man bygger en omfattande plan för tillväxt. Utbildningen bygger på många års forskning om vad som gör att tillväxtföretag har just tillväxt.

Inom Lift träffade han andra företagare, små och stora, och fick hjälp att bena ut vem han är som företagare, vad han vill med företaget, vad som är just hans företags kärnkompetens och vad som saknas för att ta nästa kliv.

Lift stärkte och utmanade och det är en inspirerad – och inspirerande – företagare som nu blickar framåt.

Och han gör det med sikte på att vara kvar i Filipstad:

– Vi ligger långt ifrån där all tillväxt sker, men det är inte alltid gräset är grönare på andra sidan. Filipstad betyder ju också bra kostnader på till exempel industrilokaler. Problemet är när man vill ha tag på utbildat och kompetent folk att anställa.

Och:

– Det är väldigt lätt att dra negativa saker om Filipstad, men vi har mycket bra här också. Det är inte säkert att det skulle vara så mycket lättare om vi flyttade till Karlstad. Vår marknad finns över hela världen.

Johan Sundström drev i många år en hemelektronikbutik i centrum. Men han hade redan då ytterligare en verksamhet: han utvecklade och sålde rökmaskiner till nöjesindustrin.

Det gör han fortfarande, men nu omfattar verksamheten även dimridåer inom säkerhetsbranschen. Med Johans hjälp kan företagare skydda sina lokaler – om en inbrottstjuv tar sig in, utlöses både larmet och en dimgenerator som fyller lokalen med en tjock, vit dimma. Effektivt!

Butiken har han däremot stängt. 2011 slog han igen Euronics – och har inte ångrat sig.

– Butikslivet var jag färdig med, förklarar han.

Var det ett svårt beslut?

– Nej. Jag var väldigt lättad när jag tagit beslutet.

Nu har han desto mer tid att utveckla sitt övriga företagande.

– Swefog har fått mer engagemang och har vuxit.

Han jobbar både med rökmaskiner för professionellt scenljus och med säkerhetsprodukterna. Smokeguard är varumärket på de sistnämnda och de har öppnat dörren till en för Johan helt ny bransch – säkerhetsbranschen – en växande sådan med stora möjligheter.

– Investeringar i säkerhetslösningar växer oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur.

Heltäckande

Hans system innebär också något nytt på marknaden. Ett vanligt larm genererar en väktarutryckning, medan en dimgenerator gör det omöjligt för tjuven att orientera sig. Dimman är visserligen helt ofarlig, men den är tät och kommer snabbt.

En specialitet är också att Johan Sundström erbjuder helhetslösningar, ett abonnemang på dimgeneratorer med ”all inclusive”.

I dag har Johan en anställd i produktionen, och han planerar att även anställa en säljare. Nu tror han på expansion – han tror att det är fullt möjligt att tredubbla omsättningen inom tre till fem år.

– 2015 kommer jag att lägga fokus på försäljning och att bygga upp företaget enligt planen.

Lift blev ett lyft

Planen har han ritat upp med utgångspunkt från vad han byggt upp inom sig själv genom en utbildning han gick från september i fjol till april i år. Den arrangerades via Almi och kallas Lift. Och ett lyft blev det verkligen:

– Det heter managementutbildning men är mycket mer än så. Det är inte som något väckelsemöte, utan en utbildning som pågår i åtta månader, där man som företagare fokuserar på vad som är ens kärnkompetens och man bygger en omfattande plan för tillväxt. Utbildningen bygger på många års forskning om vad som gör att tillväxtföretag har just tillväxt.

Inom Lift träffade han andra företagare, små och stora, och fick hjälp att bena ut vem han är som företagare, vad han vill med företaget, vad som är just hans företags kärnkompetens och vad som saknas för att ta nästa kliv.

Lift stärkte och utmanade och det är en inspirerad – och inspirerande – företagare som nu blickar framåt.

Och han gör det med sikte på att vara kvar i Filipstad:

– Vi ligger långt ifrån där all tillväxt sker, men det är inte alltid gräset är grönare på andra sidan. Filipstad betyder ju också bra kostnader på till exempel industrilokaler. Problemet är när man vill ha tag på utbildat och kompetent folk att anställa.

Och:

– Det är väldigt lätt att dra negativa saker om Filipstad, men vi har mycket bra här också. Det är inte säkert att det skulle vara så mycket lättare om vi flyttade till Karlstad. Vår marknad finns över hela världen.