2015-03-07 06:00

2015-03-07 19:54

300 teaterkostymer har fått ett levande hem

MOLKOMS FOLKHÖGSKOLA: Unik gåva från scenografen och kostymtecknaren Sunniva Thelestam

– Jag blev uppsagd från mitt förråd och ville att kostymerna skulle komma till en levande verksamhet och få ett gott hem!
Det hemmet hittade scenografen och kostymtecknaren Sunniva Thelestam på Molkoms folkhögskola där teaterlinjens garderob nu utökats rejält.

– Det betyder jättemycket! Kostymer är jättedyra att köpa eller att få uppsydda. Det känns fantastiskt att få dräkterna av en professionell kostymtecknare. Några av dem har redan varit med i föreställning, berättar teaterpedagogen Anna Almroth.

Sunniva Thelestam har ritat de 300 dräkterna som kommer från fem vitt skilda produktioner som hon och maken, regissören Lars G Thelestam, arbetat med under åren. Och variationen är stor. Från västafrikanska voodoodräkter från föreställningen Kejsar Jones på Kungliga operan, clowndräkter till medeltida handsydda kläder från uppsättningen Romeo och Julia i Teaterhantverkarnas regi.

Magin uppstår på scenen

Teaterkläder skiljer sig en hel del från vanliga kläder.

– Det är först när en skådespelare bär dem i ljuset på scenen som magin infinner sig, berättar Sunniva när vi möts i teaterlinjens studio.

De fem andraårseleverna sveper in en efter en, eller rättare sagt Julia, en clown, Julias mamma, en 1700-talspojke,Thérèse, Donna-Donna...

För en dräkt är mycket mer än ett stycke tyg.

– Rollen byggs på. Det händer något och man anpassar sig efter kläderna. Även färgen påverkar, säger Hampus Eriksson.

Kedjor, siden och bladguld

Tittar man närmare ser man att en del av dräkterna är tillverkade av material som man i första hand inte förknippar med kläder. En slang blir kroppen av en orm som slingrar sig runt en klänning, kedjor bär upp en kjol av järnband. Men här finns också en mask täckt av bladguld, siden- och lintyger, handgjorda skor.

Sunniva Thelestam är utbildad vid Dramatiska Institutet och har arbetat med film, teater, opera och tv. Redan innan hon gått färdigt utbildningen började hon jobba med tv-produktionen Godnatt jord. Det blev 13 år som fast anställd på Svt, under den tiden mötte hon även sin man, regissören Lars G Thelestam.

– Vi arbetade med Träpatronerna, som gjordes av Göteborgs och Sundsvalls tv, säger han.

Mycket källforskning

Därefter har det blivit många år som frilansare. Sunniva Thelestam ägnar mycket tid åt källforskning inför varje produktion. Valet av material till dräkterna styrs till stor del av ekonomin.

– Man får ta ställning till tillvägagångssättet varje gång, det är stor skillnad mellan stor eller liten budget. Om man har lite pengar att röra sig med får man ringa till restauranger och sjukhus och be om utslitna dukar eller lakan, säger hon.

För tillfället koncentrerar hon sig på betydligt mindre ting.

– Jag hjälper Figurteatern i Långban med små saker till deras animationsfilmer, säger hon.

Paret har slagit sig ner några mil därifrån, i Motjärnshyttan mellan Hagfors och Filipstad.

Där deras förråd nu är tömt, till mångas glädje.

– Det betyder jättemycket! Kostymer är jättedyra att köpa eller att få uppsydda. Det känns fantastiskt att få dräkterna av en professionell kostymtecknare. Några av dem har redan varit med i föreställning, berättar teaterpedagogen Anna Almroth.

Sunniva Thelestam har ritat de 300 dräkterna som kommer från fem vitt skilda produktioner som hon och maken, regissören Lars G Thelestam, arbetat med under åren. Och variationen är stor. Från västafrikanska voodoodräkter från föreställningen Kejsar Jones på Kungliga operan, clowndräkter till medeltida handsydda kläder från uppsättningen Romeo och Julia i Teaterhantverkarnas regi.

Magin uppstår på scenen

Teaterkläder skiljer sig en hel del från vanliga kläder.

– Det är först när en skådespelare bär dem i ljuset på scenen som magin infinner sig, berättar Sunniva när vi möts i teaterlinjens studio.

De fem andraårseleverna sveper in en efter en, eller rättare sagt Julia, en clown, Julias mamma, en 1700-talspojke,Thérèse, Donna-Donna...

För en dräkt är mycket mer än ett stycke tyg.

– Rollen byggs på. Det händer något och man anpassar sig efter kläderna. Även färgen påverkar, säger Hampus Eriksson.

Kedjor, siden och bladguld

Tittar man närmare ser man att en del av dräkterna är tillverkade av material som man i första hand inte förknippar med kläder. En slang blir kroppen av en orm som slingrar sig runt en klänning, kedjor bär upp en kjol av järnband. Men här finns också en mask täckt av bladguld, siden- och lintyger, handgjorda skor.

Sunniva Thelestam är utbildad vid Dramatiska Institutet och har arbetat med film, teater, opera och tv. Redan innan hon gått färdigt utbildningen började hon jobba med tv-produktionen Godnatt jord. Det blev 13 år som fast anställd på Svt, under den tiden mötte hon även sin man, regissören Lars G Thelestam.

– Vi arbetade med Träpatronerna, som gjordes av Göteborgs och Sundsvalls tv, säger han.

Mycket källforskning

Därefter har det blivit många år som frilansare. Sunniva Thelestam ägnar mycket tid åt källforskning inför varje produktion. Valet av material till dräkterna styrs till stor del av ekonomin.

– Man får ta ställning till tillvägagångssättet varje gång, det är stor skillnad mellan stor eller liten budget. Om man har lite pengar att röra sig med får man ringa till restauranger och sjukhus och be om utslitna dukar eller lakan, säger hon.

För tillfället koncentrerar hon sig på betydligt mindre ting.

– Jag hjälper Figurteatern i Långban med små saker till deras animationsfilmer, säger hon.

Paret har slagit sig ner några mil därifrån, i Motjärnshyttan mellan Hagfors och Filipstad.

Där deras förråd nu är tömt, till mångas glädje.

Teaterlinjen

Skådespelarlinjen för film och teater på Molkoms folkhögskola är ettårig med möjlighet att söka till ett andra påbyggnadsår. Under det andra året får eleverna bland annat utbildning i film- och teaterpedagogik.

27 mars har eleverna i årskurs två premiär på pjäsen Människor i solen av Jonas Gardell. Föreställningen ges sammanlagt tre gånger i teaterstudion på skolan.