2018-05-25 09:03

2018-05-25 09:03

Dalsland kan inte vänta 17 år till på pendeltåg

Det är ingen överraskning att planerna på pendeltåg och tågstopp i Dalsland, upp till Bäckefors tar sig alltmer konkreta former. Vid möten som hållits tidigare talas det i alltmer realistiska termer om utbyggd pendeltågstrafik.

Smolken i bägaren är att beslutet är komplicerat och regionen och andra makthavare prioriterar trafik till Borås­trakten och andra närliggande orter kring regionens nav Göteborg. De senaste åren har nya stationer för pendlare duggat tätt kring Göteborg och Göta älvdalen.

Man kan förstå resonemanget att satsa där flest människor bor, men det är ändå inte acceptabelt att Dalsland ska få sin beskärda del av trafiken först 2035 som regionen nu ställt sig bakom.

Det är 17 år kvar till dess. Dalsland har de senaste decennierna ställts inför många prövningar. Nedläggningen av Lear i Bengtsfors är ett sår som aldrig riktigt läkts, även om bygden hämtat sig ganska väl. Det stora bekymret i Dalsland är dock negativt flyttnetto och besvärlig demografi. Företag och kommuner kämpar med pensionsavgångar och rekryteringsproblem. Landskapet har utmärkta boendemöjligheter med unika miljöer, så att människor både kan flytta hit och arbeta eller pendla in - och ut.

Pålitliga pendeltåg är nyckeln i det hela, och blir sannolikt än viktigare om den för landsorten närmast bilfientliga politik regeringen för närvarande driver får fortsätta. För den som tvingas pendla är det inte bara chockhöjda bränslepriser som slår hårt. Det krävs även höga löner och kapital för att ha råd att köpa den sorts fordon som makthavarna i Stockholm för närvarande tycker är bra ur miljösynpunkt. Många saknar långsiktiga direktiv.

Ska pendlare och boende i landskapet kunna bo kvar krävs det helt andra insatser på trafikområdet om bilismen ska minska eller ställas om.

Det är bra att politiker och tjänstemän säger att Dalsland ska få sitt liksom andra delar av regionen. Men 2035 är inte acceptabelt. Det måste till snabbare lösningar än så om dalslänningar med pendlingsbehov ska kunna anpassa sig till de snabba förändringarna på transportområdet.

Thomas Wallin

Smolken i bägaren är att beslutet är komplicerat och regionen och andra makthavare prioriterar trafik till Borås­trakten och andra närliggande orter kring regionens nav Göteborg. De senaste åren har nya stationer för pendlare duggat tätt kring Göteborg och Göta älvdalen.

Man kan förstå resonemanget att satsa där flest människor bor, men det är ändå inte acceptabelt att Dalsland ska få sin beskärda del av trafiken först 2035 som regionen nu ställt sig bakom.

Det är 17 år kvar till dess. Dalsland har de senaste decennierna ställts inför många prövningar. Nedläggningen av Lear i Bengtsfors är ett sår som aldrig riktigt läkts, även om bygden hämtat sig ganska väl. Det stora bekymret i Dalsland är dock negativt flyttnetto och besvärlig demografi. Företag och kommuner kämpar med pensionsavgångar och rekryteringsproblem. Landskapet har utmärkta boendemöjligheter med unika miljöer, så att människor både kan flytta hit och arbeta eller pendla in - och ut.

Pålitliga pendeltåg är nyckeln i det hela, och blir sannolikt än viktigare om den för landsorten närmast bilfientliga politik regeringen för närvarande driver får fortsätta. För den som tvingas pendla är det inte bara chockhöjda bränslepriser som slår hårt. Det krävs även höga löner och kapital för att ha råd att köpa den sorts fordon som makthavarna i Stockholm för närvarande tycker är bra ur miljösynpunkt. Många saknar långsiktiga direktiv.

Ska pendlare och boende i landskapet kunna bo kvar krävs det helt andra insatser på trafikområdet om bilismen ska minska eller ställas om.

Det är bra att politiker och tjänstemän säger att Dalsland ska få sitt liksom andra delar av regionen. Men 2035 är inte acceptabelt. Det måste till snabbare lösningar än så om dalslänningar med pendlingsbehov ska kunna anpassa sig till de snabba förändringarna på transportområdet.

Thomas Wallin

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.