2018-03-09 09:34

2018-03-09 09:34

Dalsland kan vara snabbare än mänskligheten till Mars

Det talas ofta om att Dalsland är ett splittrat landskap med många viljor, projekt och kommuner som drar åt olika håll.

Därför var det mycket upplyftande med det möte om järnväg och pendeltågstrafik till Dalsland som hölls i Bäckefors under tisdagskvällen. En löst sammansatt skara representanter från intresseorganisationer, kommuner, några politiker och näringsliv hade samlats för att se om man kunde enas kring att få ”Dalsland på spåret” när det gäller kommunikationerna.

Den luttrade som väntat sig ändlös argumentation i egna intressen fick snabbt ändra sig under ett strukturerat möte som visade imponerande kompetens bland deltagarna.

Argumenten för bättre spårbunden pendling till landskapet är många och så självklara att det är onödigt att diskutera. Nu är det mer ”hands on” som gäller. Det räcker att se den utveckling som blivit i Göta Älvdalen, sedan regionen fått ordning på trafiken. I Dalsland gynnas redan Mellerud stort av detta.

Pendling till och från jobb, studier, kultur, sjukvård och turistmål ger vinster som märks på arbetsmarknad, kompetensförsörjning, tillväxt, fastighetspriser och mycket mer.

Det är synd och skam att utbyggnaden inte prioriteras mer av regionen. I nuläget hotas Dalslands ambitioner av ett plötsligt infall av att somliga nu vill bygga ut Bohusbanan med dubbelspår. Samtidigt prioriterar regionen hårt sin utbyggnad närmast Göteborg mot Borås.

Hade det funnits ett ärligt intresse att utveckla regionen borde ett beslut tas om att skyndsamt forcera pendeltågstrafik till Dalsland. Nu ligger utbyggnaden enligt regionala planer så till att mänskligheten förmodligen hinner sätta foten på planeten Mars innan det blir pendeltåg till Dalsland. Men man ska aldrig säga aldrig. Viljan och kraften finns i landskapet att trafiken kan komma tidigare än så.

Det finns hopp om att få pendeltågstrafik att fungera för Dalsland. Nu är det Dalslands tur.

Därför var det mycket upplyftande med det möte om järnväg och pendeltågstrafik till Dalsland som hölls i Bäckefors under tisdagskvällen. En löst sammansatt skara representanter från intresseorganisationer, kommuner, några politiker och näringsliv hade samlats för att se om man kunde enas kring att få ”Dalsland på spåret” när det gäller kommunikationerna.

Den luttrade som väntat sig ändlös argumentation i egna intressen fick snabbt ändra sig under ett strukturerat möte som visade imponerande kompetens bland deltagarna.

Argumenten för bättre spårbunden pendling till landskapet är många och så självklara att det är onödigt att diskutera. Nu är det mer ”hands on” som gäller. Det räcker att se den utveckling som blivit i Göta Älvdalen, sedan regionen fått ordning på trafiken. I Dalsland gynnas redan Mellerud stort av detta.

Pendling till och från jobb, studier, kultur, sjukvård och turistmål ger vinster som märks på arbetsmarknad, kompetensförsörjning, tillväxt, fastighetspriser och mycket mer.

Det är synd och skam att utbyggnaden inte prioriteras mer av regionen. I nuläget hotas Dalslands ambitioner av ett plötsligt infall av att somliga nu vill bygga ut Bohusbanan med dubbelspår. Samtidigt prioriterar regionen hårt sin utbyggnad närmast Göteborg mot Borås.

Hade det funnits ett ärligt intresse att utveckla regionen borde ett beslut tas om att skyndsamt forcera pendeltågstrafik till Dalsland. Nu ligger utbyggnaden enligt regionala planer så till att mänskligheten förmodligen hinner sätta foten på planeten Mars innan det blir pendeltåg till Dalsland. Men man ska aldrig säga aldrig. Viljan och kraften finns i landskapet att trafiken kan komma tidigare än så.

Det finns hopp om att få pendeltågstrafik att fungera för Dalsland. Nu är det Dalslands tur.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.