2018-06-13 09:00

2018-06-13 09:00

Vägs ände för S – MP:s politik

Bilism: Stoppa regeringens straffbeskattning av landsbygden

Skatter

Bensinpriset når ständigt nya nivåer och överstiger nu hisnande 16 kronor per liter, varav 10 kronor är skatt. Sverige behöver en Moderatledd regering så att den här skadliga politiken kan upphöra.

Frihetsmaskinen bilen ger oss på landsbygden flexibla möjligheter att resa, jobba, plugga, besöka och umgås - det vill säga leva innehållsrika liv efter tycke och smak. Landsbygden är också en motor för tillväxt; här odlas mycket av vår mat, nya innovationer omsätts i verklighet och framgångsrika företag växer.

Tyvärr duggar det tätt mellan nya pålagor. Överindexeringen av bensinskatten har bidragit till att driva upp bensin- och dieselpriset till rekordnivåer. Fordonsbeskattningen har skruvats så att varenda människa med en skaplig dragbil straffas. Dessutom föreslås att kommunerna inför miljözoner i städerna för att hindra folk från landsbygden att med bil handla eller besöka. Till råga på allt har S och Mp infört en flygskatt vilket slår särskilt hårt mot människor och företag utanför våra storstadsregioner. Men det slutar inte där. Kilometerskatten är aviserad på alla transporter, med konsekvens att allt kommer bli dyrare - särskilt på landsbygden där körsträckorna är längre.

Moderaterna motsätter sig regeringens verklighetsfrämmande politik. Vi vill att överindexeringen tas bort, fordonsskatten skruvas tillbaka, miljözonerna stoppas, flygskatten avskaffas och kilometerskatten aldrig införs. Vi ser istället att våra vägar behöver rustas upp och vill därför i närtid satsa sex miljarder kronor mer till reparationer och underhåll, varav en miljard i Västra Götaland.

Samtidigt som totalstoppen i tågtrafiken avlöser varandra säger regeringen att mer transporter ska gå på järnväg. Vi frågar oss hur. För i den mån tågen går så går de ändå inte hela vägen fram till affären, vårdcentralen eller förskolan. Bilen är nödvändig också för många kollektivtrafikresande som behöver kombinera tåg eller buss med bil för att vardagen ska fungera.

Närmare en miljon hushåll i landet kör mer än 2000 mil per år och får med regeringens politik mer än 1800 kr ytterligare i skatt varje år. Att lägga ytterligare börda på transporter hotar utveckling och tillväxt i hela landet och slår extra hårt mot landsbygden, särskilt när vi redan har Europas högsta bensin- och dieselskatter.

Vår slutsats är enkel. Socialdemokraterna och Miljöpartiets politik har nått vägs ände. Sverige behöver en Moderatledd regering som ser och tar ansvar för alla delar av landet.

Johan Hultberg (M)

Riksdagsledamot

Stig Bertilsson (M)

Gruppledare i Bengtsfors

Linda Jansson (M)

Gruppledare i Färgelanda

Eva Pärsson (M)

Oppositionsråd i Mellerud

Michael Karlsson (M)

Förstanamn på kommunvalsedeln i Åmål

Cecilia Gustafsson (M)

Riksdagskandidat

Ann-Sofie Alm (M)

Regionkandidat

Angelica Bielinski (M)

Regionkandidat

Sten Bergheden (M)

Landsbygdspolitisk talesperson

Bensinpriset når ständigt nya nivåer och överstiger nu hisnande 16 kronor per liter, varav 10 kronor är skatt. Sverige behöver en Moderatledd regering så att den här skadliga politiken kan upphöra.

Frihetsmaskinen bilen ger oss på landsbygden flexibla möjligheter att resa, jobba, plugga, besöka och umgås - det vill säga leva innehållsrika liv efter tycke och smak. Landsbygden är också en motor för tillväxt; här odlas mycket av vår mat, nya innovationer omsätts i verklighet och framgångsrika företag växer.

Tyvärr duggar det tätt mellan nya pålagor. Överindexeringen av bensinskatten har bidragit till att driva upp bensin- och dieselpriset till rekordnivåer. Fordonsbeskattningen har skruvats så att varenda människa med en skaplig dragbil straffas. Dessutom föreslås att kommunerna inför miljözoner i städerna för att hindra folk från landsbygden att med bil handla eller besöka. Till råga på allt har S och Mp infört en flygskatt vilket slår särskilt hårt mot människor och företag utanför våra storstadsregioner. Men det slutar inte där. Kilometerskatten är aviserad på alla transporter, med konsekvens att allt kommer bli dyrare - särskilt på landsbygden där körsträckorna är längre.

Moderaterna motsätter sig regeringens verklighetsfrämmande politik. Vi vill att överindexeringen tas bort, fordonsskatten skruvas tillbaka, miljözonerna stoppas, flygskatten avskaffas och kilometerskatten aldrig införs. Vi ser istället att våra vägar behöver rustas upp och vill därför i närtid satsa sex miljarder kronor mer till reparationer och underhåll, varav en miljard i Västra Götaland.

Samtidigt som totalstoppen i tågtrafiken avlöser varandra säger regeringen att mer transporter ska gå på järnväg. Vi frågar oss hur. För i den mån tågen går så går de ändå inte hela vägen fram till affären, vårdcentralen eller förskolan. Bilen är nödvändig också för många kollektivtrafikresande som behöver kombinera tåg eller buss med bil för att vardagen ska fungera.

Närmare en miljon hushåll i landet kör mer än 2000 mil per år och får med regeringens politik mer än 1800 kr ytterligare i skatt varje år. Att lägga ytterligare börda på transporter hotar utveckling och tillväxt i hela landet och slår extra hårt mot landsbygden, särskilt när vi redan har Europas högsta bensin- och dieselskatter.

Vår slutsats är enkel. Socialdemokraterna och Miljöpartiets politik har nått vägs ände. Sverige behöver en Moderatledd regering som ser och tar ansvar för alla delar av landet.

Johan Hultberg (M)

Riksdagsledamot

Stig Bertilsson (M)

Gruppledare i Bengtsfors

Linda Jansson (M)

Gruppledare i Färgelanda

Eva Pärsson (M)

Oppositionsråd i Mellerud

Michael Karlsson (M)

Förstanamn på kommunvalsedeln i Åmål

Cecilia Gustafsson (M)

Riksdagskandidat

Ann-Sofie Alm (M)

Regionkandidat

Angelica Bielinski (M)

Regionkandidat

Sten Bergheden (M)

Landsbygdspolitisk talesperson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.