2015-07-16 07:56

2015-07-16 07:56

"Du ska aldrig ge dig Emil"

BENGTSFORS: I dag möts de på banan – sedan hoppas Erik Berger på den yngre generationen

Generationsskifte. De tävlar båda för Bengtsfors Motorclub. Men där tar likheterna slut. Erik Berger är 90 år och har en karriär på nationell toppnivå bakom sig. Emil Sonesson är 13. Men han har redan nått framgång i en av ungdomsserierna.

När Janne ”Flash” Nilsson, Kenny Bräck, Stig Blomqvist med flera ställer sig på startlinjen för Jubileumsloppet i Bengtsfors under fredagen, är det trots den nämnda trions stjärnglans, två andra förare som sticker ut.

De gör det för sin ålder. Erik Berger, som firas för sin 90-årsdag, är världens äldsta racingförare. Yngst i tävlingsfältet på Industrigatan är Emil Sonesson från Skattkärr. Han är 13, fyller 14 inom kort och är alltså mer än 76 år yngre än Berger.

– Det måste vara unikt inom motorsporten med så stor åldersskillnad, säger Jubileumsloppets arrangör, tillika Bengtsfors Motorclubs ordförande Bengt-Åce Gustavsson.

Själva tar de det hela med fattning, även om båda ser fram emot loppet.

– Det ska bli riktigt roligt, säger Erik Berger. För nog är det stort att få tävla mot de här stjärnorna en gång, innan man lägger av.

Mor från Ärtemark

Emil Sonesson, vars mamma Linda är uppväxt i Ärtemark, och vars morfar är föreningsprofilen och företagaren Kenth-Eric Gustavsson, kör också för Bengtsfors Motorclub, precis som Erik Berger.

Och han känner till sin 90-årige motståndare.

– Vi var och tittade när ni körde i Karlskoga, det var en veterantävling, säger Emil Sonesson.

Erik Bergers råd till Emil Sonesson, är enkelt:

– Att aldrig ge sig. Man får räkna med motgångar i den här branschen och ibland vill man bara lägga av. Men det ska man aldrig.

Emil Sonesson, som spelar fotboll och innebandy för att hålla formen, tycker mycket om motorsport. Han kör första säsongen i en av ungdomsserierna, Renault junior cup, och har redan stått överst på pallen i ett race en gång.

Tjusningen i racing är farten, tycker han.

– Det är roligt när det går fort.

– Det är känslan i rumpan, eller hur Emil, säger Erik Berger. När man sitter bra och det känns bra i körningen, då är det som bäst.

Emil håller med. Och får också rådet att fortsätta att hålla formen. Har man, som Erik Berger, en god fysik, finns krafterna att köra bra och fatta bra beslut bakom ratten.

Då kan man nå långt inom motorsporten.

När Janne ”Flash” Nilsson, Kenny Bräck, Stig Blomqvist med flera ställer sig på startlinjen för Jubileumsloppet i Bengtsfors under fredagen, är det trots den nämnda trions stjärnglans, två andra förare som sticker ut.

De gör det för sin ålder. Erik Berger, som firas för sin 90-årsdag, är världens äldsta racingförare. Yngst i tävlingsfältet på Industrigatan är Emil Sonesson från Skattkärr. Han är 13, fyller 14 inom kort och är alltså mer än 76 år yngre än Berger.

– Det måste vara unikt inom motorsporten med så stor åldersskillnad, säger Jubileumsloppets arrangör, tillika Bengtsfors Motorclubs ordförande Bengt-Åce Gustavsson.

Själva tar de det hela med fattning, även om båda ser fram emot loppet.

– Det ska bli riktigt roligt, säger Erik Berger. För nog är det stort att få tävla mot de här stjärnorna en gång, innan man lägger av.

Mor från Ärtemark

Emil Sonesson, vars mamma Linda är uppväxt i Ärtemark, och vars morfar är föreningsprofilen och företagaren Kenth-Eric Gustavsson, kör också för Bengtsfors Motorclub, precis som Erik Berger.

Och han känner till sin 90-årige motståndare.

– Vi var och tittade när ni körde i Karlskoga, det var en veterantävling, säger Emil Sonesson.

Erik Bergers råd till Emil Sonesson, är enkelt:

– Att aldrig ge sig. Man får räkna med motgångar i den här branschen och ibland vill man bara lägga av. Men det ska man aldrig.

Emil Sonesson, som spelar fotboll och innebandy för att hålla formen, tycker mycket om motorsport. Han kör första säsongen i en av ungdomsserierna, Renault junior cup, och har redan stått överst på pallen i ett race en gång.

Tjusningen i racing är farten, tycker han.

– Det är roligt när det går fort.

– Det är känslan i rumpan, eller hur Emil, säger Erik Berger. När man sitter bra och det känns bra i körningen, då är det som bäst.

Emil håller med. Och får också rådet att fortsätta att hålla formen. Har man, som Erik Berger, en god fysik, finns krafterna att köra bra och fatta bra beslut bakom ratten.

Då kan man nå långt inom motorsporten.