2015-03-09 11:03

2015-03-09 11:03

Kossorna hittade hem

DALS LÅNGED: Vernissage för Sverker Eklunds utställning i Steneby konsthall

Det var 17 år sedan sist och i lördags var målaren och skulptören Sverker Eklund tillbaka i Steneby konsthall.
Den här gången med ett gäng kor, med rötter i centrala Göteborg.

Sverker Eklund är en gammal bekantskap för besökarna av Steneby konsthall.

1998 ställde han ut i samband med konsthallens invigning, då tillsammans med Tore Svensson. I lördags var han ensam på arenan.

– Den här lokalen är fantastisk och passar mig bra med dess luftighet och ljus. Mina kossor hör hemma här, sa Sverker Eklund.

Utställningen består av både skulpturer och målningar där bland annat kor varit inspirationskällan.

– Jag har spenderat många somrar på Hamburgö där korna står som ett grafiskt monument i landskapet. Man bygger ju utställningen efter rummet så de stora korna är gjorda bara för den här utställningen.

Huggna ur ett stycke

Mest känd är Sverker Ekkund för sina träflickor.

– Flickorna är huggna ur ett stycke som jag målar med äggoljetempera och förgyller eller bränner. De liknar den primitiva kyrkokonsten som vi inte har så mycket kvar av i dag.

Med på utställningen finns också boxare i trä – brända med förgyllda shorts.

– Jag försöker förmedla den fruktansvärda utsatthet som en boxare upplever när de går in i ringen. Jag tyckte de passade in här, det finns ett visst trätema, sa Sverker Eklund.

Eklund är bosatt i Göteborg, och har ateljé på Konstepidemin vid Linnéplatsen.

Han är utbildad vid Konstindustriskolan i Göteborg, Hovedskou målarskola i Göteborg, Vestlandets Kunstakademi i Bergen och Konstakademin i Oslo.

Lång kö

Trots sin erfarenhet och utbildning berättar Sverker Eklund att det i dag är svårt att få utställningsmöjligheter.

– Det är långa köer på många utställningshallar och det är i dag få som har möjlighet att överleva på det vi gör. Men det här är det jag alltid har jobbat med så det överger man inte så lätt.

Han poängterar vikten av att ge en förklaring av verken.

– Det är viktigt att ge folk en nyckel och bjuda in besökaren, sedan är det upp till var och en hur man tolkar dem.

I samband med vernissagen sjöng och spelade Ida-Luise Stelter – sång och ståbas – och Per Borgensjö på piano.

23 mars arrangeras ett samtal mellan elever på Stenebyskolan och Sverker Eklund i konsthallen.

Sverker Eklund är en gammal bekantskap för besökarna av Steneby konsthall.

1998 ställde han ut i samband med konsthallens invigning, då tillsammans med Tore Svensson. I lördags var han ensam på arenan.

– Den här lokalen är fantastisk och passar mig bra med dess luftighet och ljus. Mina kossor hör hemma här, sa Sverker Eklund.

Utställningen består av både skulpturer och målningar där bland annat kor varit inspirationskällan.

– Jag har spenderat många somrar på Hamburgö där korna står som ett grafiskt monument i landskapet. Man bygger ju utställningen efter rummet så de stora korna är gjorda bara för den här utställningen.

Huggna ur ett stycke

Mest känd är Sverker Ekkund för sina träflickor.

– Flickorna är huggna ur ett stycke som jag målar med äggoljetempera och förgyller eller bränner. De liknar den primitiva kyrkokonsten som vi inte har så mycket kvar av i dag.

Med på utställningen finns också boxare i trä – brända med förgyllda shorts.

– Jag försöker förmedla den fruktansvärda utsatthet som en boxare upplever när de går in i ringen. Jag tyckte de passade in här, det finns ett visst trätema, sa Sverker Eklund.

Eklund är bosatt i Göteborg, och har ateljé på Konstepidemin vid Linnéplatsen.

Han är utbildad vid Konstindustriskolan i Göteborg, Hovedskou målarskola i Göteborg, Vestlandets Kunstakademi i Bergen och Konstakademin i Oslo.

Lång kö

Trots sin erfarenhet och utbildning berättar Sverker Eklund att det i dag är svårt att få utställningsmöjligheter.

– Det är långa köer på många utställningshallar och det är i dag få som har möjlighet att överleva på det vi gör. Men det här är det jag alltid har jobbat med så det överger man inte så lätt.

Han poängterar vikten av att ge en förklaring av verken.

– Det är viktigt att ge folk en nyckel och bjuda in besökaren, sedan är det upp till var och en hur man tolkar dem.

I samband med vernissagen sjöng och spelade Ida-Luise Stelter – sång och ståbas – och Per Borgensjö på piano.

23 mars arrangeras ett samtal mellan elever på Stenebyskolan och Sverker Eklund i konsthallen.