2017-07-22 06:00

2017-07-22 06:00

Skandal som bara växer

LEDARE

Som om det inte redan räckte och blir över visar det sig att skandalen på Transportstyrelsen är ännu större än man tidigare trott. Avslöjandena kommer nu slag i slag.

Sedan tidigare vet vi att kapaciteten på alla Sveriges vägar, broar och hamnar läckt. Dessutom har körkortsregistret exponerats, inklusive körkortsfoton. Folk med hemlig identitet kan ha röjts. Det kan handla om poliser som vigt sitt liv åt att bekämpa organiserad brottslighet, eller hotade kvinnor. De, och deras familjer, kan vara i fara. Men det verkar bara vara toppen på ett isberg.

Hälsouppgifter om alla med körkort har hamnat i orätta händer, rapporterar Expressen. Det är mycket känslig och integritetskränkande information. Psykisk sjukdom, narkotika- eller alkoholmissbruk, självmordsförsök. Miljontals svenskar kan vara drabbade. Också polisens misstanke- och belastningsregister har läckt, skriver Dagens Nyheter. Vilka konsekvenser kan otillåtna förändringar i dessa register leda till? Om information om enskilda har raderats, eller falsk information lagts till?

Datatrafiken i det krypterade myndighetsnätet SGSI har kunnat övervakas av serbisk IT-personal utan säkerhetsklassning, även om de inte kunnat ta del av innehållet. Sveriges Television avslöjar dock att hela det svenska militära fordonsregistret överlämnades till den serbiska IT-personalen. I registret ingår alla försvarsmaktens och FRA:s fordon. Serbisk underrättelsetjänst har nära kopplingar till den ryska underrättelsetjänsten.

Allan Widman (L), försvarsutskottets ordförande, hävdar att informationen är ”högintressant för främmande makt”. Uppgiften bekräftas av pensionerade generalmajoren Karlis Neretnieks, som menar att den som har tillgång till informationen kan bedöma till exempel försvarets logistikkapacitet, eller flygvapnets förmåga att klargöra flygplan.

Också hemadresserna till svenska stridspiloter som har civila flygcertifikat har läckt, skriver Expressen. Det är vanligt att stridspiloter har civila flygcertifikat. Stridspiloter är en nyckelresurs. Därför är deras namn, adresser och så vidare hemligt. Information som obehöriga har fått tillgång till. Tidigare stridspiloten Mikael Grev är tydlig med vad det kan innebära: ”Vid en invasion slår man naturligtvis ut piloterna först och utan piloter har vi i princip inget flygvapen.” En anonym yrkespilot beskriver för Expressen att läckan är ”jäkla otäck” och att den innebär att man ”öppnat låset till hela vårt försvar”.

Det här är en enorm skandal. Inte en medieskandal, utan en skandal på riktigt. Ansvarsfrågan måste utredas, och sedan måste ansvar utkrävas. Tidigare har ministrar fått avgå för att de inte betalat tv-licens.

Detta är ett eldprov för oppositionen. Att granska och utkräva ansvar är en plikt som åvilar den. Om den inte består provet, om den inte gör sin plikt, så har vi ingen riktig opposition i Sverige. Då kan man lika gärna lägga ner och åka hem.

Sedan tidigare vet vi att kapaciteten på alla Sveriges vägar, broar och hamnar läckt. Dessutom har körkortsregistret exponerats, inklusive körkortsfoton. Folk med hemlig identitet kan ha röjts. Det kan handla om poliser som vigt sitt liv åt att bekämpa organiserad brottslighet, eller hotade kvinnor. De, och deras familjer, kan vara i fara. Men det verkar bara vara toppen på ett isberg.

Hälsouppgifter om alla med körkort har hamnat i orätta händer, rapporterar Expressen. Det är mycket känslig och integritetskränkande information. Psykisk sjukdom, narkotika- eller alkoholmissbruk, självmordsförsök. Miljontals svenskar kan vara drabbade. Också polisens misstanke- och belastningsregister har läckt, skriver Dagens Nyheter. Vilka konsekvenser kan otillåtna förändringar i dessa register leda till? Om information om enskilda har raderats, eller falsk information lagts till?

Datatrafiken i det krypterade myndighetsnätet SGSI har kunnat övervakas av serbisk IT-personal utan säkerhetsklassning, även om de inte kunnat ta del av innehållet. Sveriges Television avslöjar dock att hela det svenska militära fordonsregistret överlämnades till den serbiska IT-personalen. I registret ingår alla försvarsmaktens och FRA:s fordon. Serbisk underrättelsetjänst har nära kopplingar till den ryska underrättelsetjänsten.

Allan Widman (L), försvarsutskottets ordförande, hävdar att informationen är ”högintressant för främmande makt”. Uppgiften bekräftas av pensionerade generalmajoren Karlis Neretnieks, som menar att den som har tillgång till informationen kan bedöma till exempel försvarets logistikkapacitet, eller flygvapnets förmåga att klargöra flygplan.

Också hemadresserna till svenska stridspiloter som har civila flygcertifikat har läckt, skriver Expressen. Det är vanligt att stridspiloter har civila flygcertifikat. Stridspiloter är en nyckelresurs. Därför är deras namn, adresser och så vidare hemligt. Information som obehöriga har fått tillgång till. Tidigare stridspiloten Mikael Grev är tydlig med vad det kan innebära: ”Vid en invasion slår man naturligtvis ut piloterna först och utan piloter har vi i princip inget flygvapen.” En anonym yrkespilot beskriver för Expressen att läckan är ”jäkla otäck” och att den innebär att man ”öppnat låset till hela vårt försvar”.

Det här är en enorm skandal. Inte en medieskandal, utan en skandal på riktigt. Ansvarsfrågan måste utredas, och sedan måste ansvar utkrävas. Tidigare har ministrar fått avgå för att de inte betalat tv-licens.

Detta är ett eldprov för oppositionen. Att granska och utkräva ansvar är en plikt som åvilar den. Om den inte består provet, om den inte gör sin plikt, så har vi ingen riktig opposition i Sverige. Då kan man lika gärna lägga ner och åka hem.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.