2015-07-28 20:07

2015-07-28 20:09

Malande ubåtsvrak

Jo det var vraket efter en rysk ubåt som hittades på svenskt vatten i förra veckan. Men det visade sig vara nästan hundra år gammalt och inte något relativt nytt från vare sig den senaste ubåtsjakten eller de sovjetiska kränkningarna under det kalla kriget.

Under några timmar i går kväll gick spekulationens vågor höga om det inte skulle kunna vara en rysk eller sovjetisk miniubåt som hittats av ett dykteam cirka 1,5 sjömil (nästan 3 kilometer) utanför Upplandskusten. Vid sådana tillfällen är det en god idé att hålla huvudet kallt och avvakta den vidare utvecklingen, särskilt som det redan från början verkade osa katt om hela företaget, i mer än en bemärkelse.

I går bekräftade så försvarsmakten, som analyserat bilderna från vrakletarna Ocean X Team, att det med största sannolikhet rör sig om den ryska ubåten Som (Malen på svenska) som förliste efter att ha kolliderat med det svenska fartyget S/S Ångermanland på Ålands hav den 16 maj 1916, mitt under första världskriget. Som byggdes som Fulton i Förenta Staterna och levererades 1904 till den kejserliga ryska flottan. 1915 tillhörde fartyget Östersjöflottan. Som-klassen hade 18 mans besättning och kvarlevorna av dem finns nu med all sannolikhet i det upphittade vraket.

Då det handlar om ett 99 år gammalt vrak säger försvarsmakten att det numera är att betrakta som ett krigshistoriskt eller marinarkeologiskt ärende och att platsen kan vara att betrakta som en krigskyrkogård. Inget att egentligen hetsa upp sig över alltså, men det går att starkt ifrågasätt agerandet från de så kallade vrakletarna. Det har nämligen visat sig att de for med osanning när de först hävdade att de inte visste vad de letade efter. Redan för ett år sedan var de inne på ett nätforum och frågade efter uppgifter om Som-vraket.

Det verkar onekligen som vrakletarna medvetet släppte för lite information för att få snurr på spekulationerna och på köpet få en massa gratisreklam och PR för sin egen verksamhet, bland annat en kommande dokumentärserie. Försvarsbloggaren Carl Bergqvist (Wiseman) har kollat upp dykbolagets ekonomi, som tydligen inte är den bästa. Företaget har tidigare varit ute på djupt vatten med egendomliga fynd, som när man 2011 hittade en egendomlig cirkelformation på 87 meters djup i Östersjön, och som omskrevs världen över för att kunna vara ett utomjordiskt rymdskepp. Helt seriösa verkar de inte vara.

Mer dunkla motiv kan också finnas då det isländska företaget Iexplorer, som Ocean X Team samarbetar med och tipsades av, har ryska kopplingar. Detta enligt Niklas Wiklund, en annan försvarsbloggare under namnet Skipper. Det företaget ägs och drivs av en ryss vid namn Aleksej ”Max” Michajlov. Rysk media har varit snabba med att tala om svensk ubåtshysteri, och givetvis ligger det i Rysslands intresse att tona ned verklig rysk aggressivitet i Östersjön. För bara nio månader sedan förekom det ju en konstaterad ubåtskränkning av svenskt territorialvatten.

Dock, som Dagens Nyheters säkerhetspolitiske reporter Mikael Holmström påpekar så påminner avslöjandet om vraket efter Som-ubåten att Sverige under hundra år och under skilda regimer, varit föremål för ryskt marint intresse. När Som sjönk under första världskriget opererade många ryska ubåtar här, inriktade mot framför allt malmtransporter till Tyskland. Nu finns det andra anledningar för den Ryska Federationens intresse för svenska vatten. Det får vi inte glömma i kölvattnet efter den här lilla ubåtshistorien.

Under några timmar i går kväll gick spekulationens vågor höga om det inte skulle kunna vara en rysk eller sovjetisk miniubåt som hittats av ett dykteam cirka 1,5 sjömil (nästan 3 kilometer) utanför Upplandskusten. Vid sådana tillfällen är det en god idé att hålla huvudet kallt och avvakta den vidare utvecklingen, särskilt som det redan från början verkade osa katt om hela företaget, i mer än en bemärkelse.

I går bekräftade så försvarsmakten, som analyserat bilderna från vrakletarna Ocean X Team, att det med största sannolikhet rör sig om den ryska ubåten Som (Malen på svenska) som förliste efter att ha kolliderat med det svenska fartyget S/S Ångermanland på Ålands hav den 16 maj 1916, mitt under första världskriget. Som byggdes som Fulton i Förenta Staterna och levererades 1904 till den kejserliga ryska flottan. 1915 tillhörde fartyget Östersjöflottan. Som-klassen hade 18 mans besättning och kvarlevorna av dem finns nu med all sannolikhet i det upphittade vraket.

Då det handlar om ett 99 år gammalt vrak säger försvarsmakten att det numera är att betrakta som ett krigshistoriskt eller marinarkeologiskt ärende och att platsen kan vara att betrakta som en krigskyrkogård. Inget att egentligen hetsa upp sig över alltså, men det går att starkt ifrågasätt agerandet från de så kallade vrakletarna. Det har nämligen visat sig att de for med osanning när de först hävdade att de inte visste vad de letade efter. Redan för ett år sedan var de inne på ett nätforum och frågade efter uppgifter om Som-vraket.

Det verkar onekligen som vrakletarna medvetet släppte för lite information för att få snurr på spekulationerna och på köpet få en massa gratisreklam och PR för sin egen verksamhet, bland annat en kommande dokumentärserie. Försvarsbloggaren Carl Bergqvist (Wiseman) har kollat upp dykbolagets ekonomi, som tydligen inte är den bästa. Företaget har tidigare varit ute på djupt vatten med egendomliga fynd, som när man 2011 hittade en egendomlig cirkelformation på 87 meters djup i Östersjön, och som omskrevs världen över för att kunna vara ett utomjordiskt rymdskepp. Helt seriösa verkar de inte vara.

Mer dunkla motiv kan också finnas då det isländska företaget Iexplorer, som Ocean X Team samarbetar med och tipsades av, har ryska kopplingar. Detta enligt Niklas Wiklund, en annan försvarsbloggare under namnet Skipper. Det företaget ägs och drivs av en ryss vid namn Aleksej ”Max” Michajlov. Rysk media har varit snabba med att tala om svensk ubåtshysteri, och givetvis ligger det i Rysslands intresse att tona ned verklig rysk aggressivitet i Östersjön. För bara nio månader sedan förekom det ju en konstaterad ubåtskränkning av svenskt territorialvatten.

Dock, som Dagens Nyheters säkerhetspolitiske reporter Mikael Holmström påpekar så påminner avslöjandet om vraket efter Som-ubåten att Sverige under hundra år och under skilda regimer, varit föremål för ryskt marint intresse. När Som sjönk under första världskriget opererade många ryska ubåtar här, inriktade mot framför allt malmtransporter till Tyskland. Nu finns det andra anledningar för den Ryska Federationens intresse för svenska vatten. Det får vi inte glömma i kölvattnet efter den här lilla ubåtshistorien.