2018-09-14 06:00

2018-09-14 06:00

Vem är det som lagar telefonfel?

Insändare

Många får vänta länge på att få telefonerna lagade, trots att det nuförtiden finns bättre sätt att lokalisera felen, skriver Rune Kvarnström.

Den 9 juli anmälde jag fel på telefonen i det fasta nätet. Jag kunde ringa ut, men det kom inte någon ringsignal vid inkommande samtal, något som jag kollade från min mobil.

Felet skulle åtgärdas inom en vecka, var beskedet när jag anmälde det. Men felet kvarstod och anmäldes på nytt, då skulle det inte kunna lagas förrän den 6 september, det berodde på ett kabelfel. Ny felanmälan den 6 september med beskedet att det skulle dröja till 24 oktober, det var så mycket att göra!

Eftersom jag anställdes på Kungliga Telegrafverket 1939 och jobbat där med olika uppgifter på anläggningssidan fram till min pensionering 1987, vill jag påstå att jag har rätt stor kännedom om verksamheten fram till dess. Då sköttes fellagning av personal anställd av Telia, som det hette då. Nu lär det skötas av en entreprenör. Att det skulle vara ett kabelfel tror jag inte, jag får ju kontakt med stationen. Därför undrade jag om jag kunde få tala med reparatören, men det gick inte.

Av en artikel i NWT (6/9 2018) så ser jag att det är fler som får vänta länge på fellagningen. Det kunde ta sin tid också förr i tiden, men nu lär det finnas bättre hjälpmedel för att lokalisera vad felet består av och var det finns.

Rune Kvarnström

Den 9 juli anmälde jag fel på telefonen i det fasta nätet. Jag kunde ringa ut, men det kom inte någon ringsignal vid inkommande samtal, något som jag kollade från min mobil.

Felet skulle åtgärdas inom en vecka, var beskedet när jag anmälde det. Men felet kvarstod och anmäldes på nytt, då skulle det inte kunna lagas förrän den 6 september, det berodde på ett kabelfel. Ny felanmälan den 6 september med beskedet att det skulle dröja till 24 oktober, det var så mycket att göra!

Eftersom jag anställdes på Kungliga Telegrafverket 1939 och jobbat där med olika uppgifter på anläggningssidan fram till min pensionering 1987, vill jag påstå att jag har rätt stor kännedom om verksamheten fram till dess. Då sköttes fellagning av personal anställd av Telia, som det hette då. Nu lär det skötas av en entreprenör. Att det skulle vara ett kabelfel tror jag inte, jag får ju kontakt med stationen. Därför undrade jag om jag kunde få tala med reparatören, men det gick inte.

Av en artikel i NWT (6/9 2018) så ser jag att det är fler som får vänta länge på fellagningen. Det kunde ta sin tid också förr i tiden, men nu lär det finnas bättre hjälpmedel för att lokalisera vad felet består av och var det finns.

Rune Kvarnström

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.