2018-09-10 06:00

2018-09-10 06:00

Liten kommun med storhetsvansinne

Insändare

Miljonerna vänthallen kostar kunde lagts på annat, tycker insändarskribenten.

Skoghalls centrum/genomfart avstängd i minst fem månader! Man tror inte att det är sant.

Nu ska det byggas en knutpunkt för kollektivtrafiken. Knutpunkter finns i Fagerås , Munkfors med flera ställen några mil utanför centralorten Karlstad, och det har man ju inga svårigheter att förstå. Men varifrån kommer bussarna som ska ”knytas ihop” i Skoghall?

All trafik till och från Lillängshamnen/ Lillängsvägen kör nu förbi en låg-/mellanstadieskola och två förskolor på Lunserudsvägen. Med tanke på senaste årens nybyggnation blir detta väldigt mycket biltrafik, och inte minst ”blåljustrafiken” då det bor en stor del äldre människor i detta område.

När Mörmovägen är avstängd är närmaste busshållplats nere vid värmeverket eller vid Park-kiosken ute på Hovlandavägen. Långt att gå, kanske snudd på omöjligt, för äldre och nedsatta personer.

Efter fem veckor ser man effekten av detta vansinne! Skoghalls centrum är stilla, kanske tur att det finns ett Systembolag som drar kunder för affärerna i centrum verkar föra en tynande tillvaro.

”Vi ska göra kollektivtrafiken mer tillgänglig” säger Per Aspengren i artikel i NWT i augusti. Tyvärr är vi många som helt gått över till bilen innan detta ”stölleprov” är klart. Kostar 18 miljoner, hälften i bidrag utifrån MEN ändå minst nio miljoner som vi kommuninnevånare får betala. Pengar som skulle kunnat användas till exempelvis äldreboende som det är stor brist på.

Bilåkande CSK-pendlare

Skoghalls centrum/genomfart avstängd i minst fem månader! Man tror inte att det är sant.

Nu ska det byggas en knutpunkt för kollektivtrafiken. Knutpunkter finns i Fagerås , Munkfors med flera ställen några mil utanför centralorten Karlstad, och det har man ju inga svårigheter att förstå. Men varifrån kommer bussarna som ska ”knytas ihop” i Skoghall?

All trafik till och från Lillängshamnen/ Lillängsvägen kör nu förbi en låg-/mellanstadieskola och två förskolor på Lunserudsvägen. Med tanke på senaste årens nybyggnation blir detta väldigt mycket biltrafik, och inte minst ”blåljustrafiken” då det bor en stor del äldre människor i detta område.

När Mörmovägen är avstängd är närmaste busshållplats nere vid värmeverket eller vid Park-kiosken ute på Hovlandavägen. Långt att gå, kanske snudd på omöjligt, för äldre och nedsatta personer.

Efter fem veckor ser man effekten av detta vansinne! Skoghalls centrum är stilla, kanske tur att det finns ett Systembolag som drar kunder för affärerna i centrum verkar föra en tynande tillvaro.

”Vi ska göra kollektivtrafiken mer tillgänglig” säger Per Aspengren i artikel i NWT i augusti. Tyvärr är vi många som helt gått över till bilen innan detta ”stölleprov” är klart. Kostar 18 miljoner, hälften i bidrag utifrån MEN ändå minst nio miljoner som vi kommuninnevånare får betala. Pengar som skulle kunnat användas till exempelvis äldreboende som det är stor brist på.

Bilåkande CSK-pendlare

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.