2018-06-13 06:00

2018-06-13 16:00

Religionsfrihet kräver generositet

INSÄNDARE: Svar till Hammaröbo (NWT 9/6 2018)

Evangeliet om Jesus lär oss att vi ska visa generositet och gästfrihet mot människor av annan tro. Det är också det enda sättet att bibehålla ett stabilt samhälle, skriver biskop Sören Dalevi.

Låt oss börja med siffrorna: hur många muslimer har vi egentligen i Sverige? Enligt SST, Statens stöd till trossamfund, deltog år 2015 runt 140 000 människor regelbundet i någon sorts muslimsk religiös verksamhet.

Sant, det är betydligt fler som har sin bakgrund i muslimska länder. Hammaröbon nämner 500 000; ibland ser man siffran 800 000. Men vad alla dessa siffror visar är att muslimer inte är en homogen grupp, på samma sätt som ”svenskar” eller ”kristna” inte heller är någon homogen grupp. Det finns fundamentalistiska muslimer. Men det finns också, tyvärr, fundamentalistiska kristna.

Hammaröbon lyfter vidare en intressant och viktig fråga: är det samma Gud som tillbes inom islam, judendom och kristendom? Alla vi som rest i arabvärlden kan konstatera att Allah är det allmänarabiska namnet på Gud. Kristna araber tillber med andra ord Gud under namnet Allah.

Och det är svårt att bortse från de många likheterna mellan islam, judendom och kristendom. Såväl judar, kristna och muslimer skulle utan problem kunna be den kristna bönen Fader Vår ihop. Och kristna, judar och muslimer skulle alla kunna be den första suran, Al-Fatihah, i Koranen ihop. Såväl den första suran i koranen som Fader Vår, liksom många judiska synagogböner, uttrycker helt enkelt tron på Gud på ett sätt som man kan känna igen i alla tre religionerna.

Samtidigt finns stora skillnader: varken judendomen eller islam ser Jesus som Guds son. Det gör vi kristna. Och Jesus är en grundbult i den kristna tron.

Religionsfrihet handlar för mig inte om att kompromissa med det kristna budskapet eller släta ut det, tvärtom.

I evangeliet om Jesus Kristus finns grund för att visa generositet och gästfrihet mot människor av annan tro och att behandla andra som vi själva vill bli behandlade. För att värna om vår religionsfrihet måste vi också vara generösa och tillåtande mot andra.

Jag är personligen övertygad om att samverkan är enda vägen framåt. Vi kan aldrig bibehålla fred och ett stabilt samhälle om vi inte talar och samverkar med varandra. Den toleransen är en grundbult i min kristna tro. Tolerans och religionsfrihet är inget jag förespråkar trots att jag är kristen utan just för att jag är kristen.

Att älska sin nästa som sig själv är inte att bära skygglappar. Men okunskap, ignorans och fördomar – det är skygglappar som är farliga för ett öppet samhälle.

 

Sören Dalevi

Biskop i Karlstads stift

Låt oss börja med siffrorna: hur många muslimer har vi egentligen i Sverige? Enligt SST, Statens stöd till trossamfund, deltog år 2015 runt 140 000 människor regelbundet i någon sorts muslimsk religiös verksamhet.

Sant, det är betydligt fler som har sin bakgrund i muslimska länder. Hammaröbon nämner 500 000; ibland ser man siffran 800 000. Men vad alla dessa siffror visar är att muslimer inte är en homogen grupp, på samma sätt som ”svenskar” eller ”kristna” inte heller är någon homogen grupp. Det finns fundamentalistiska muslimer. Men det finns också, tyvärr, fundamentalistiska kristna.

Hammaröbon lyfter vidare en intressant och viktig fråga: är det samma Gud som tillbes inom islam, judendom och kristendom? Alla vi som rest i arabvärlden kan konstatera att Allah är det allmänarabiska namnet på Gud. Kristna araber tillber med andra ord Gud under namnet Allah.

Och det är svårt att bortse från de många likheterna mellan islam, judendom och kristendom. Såväl judar, kristna och muslimer skulle utan problem kunna be den kristna bönen Fader Vår ihop. Och kristna, judar och muslimer skulle alla kunna be den första suran, Al-Fatihah, i Koranen ihop. Såväl den första suran i koranen som Fader Vår, liksom många judiska synagogböner, uttrycker helt enkelt tron på Gud på ett sätt som man kan känna igen i alla tre religionerna.

Samtidigt finns stora skillnader: varken judendomen eller islam ser Jesus som Guds son. Det gör vi kristna. Och Jesus är en grundbult i den kristna tron.

Religionsfrihet handlar för mig inte om att kompromissa med det kristna budskapet eller släta ut det, tvärtom.

I evangeliet om Jesus Kristus finns grund för att visa generositet och gästfrihet mot människor av annan tro och att behandla andra som vi själva vill bli behandlade. För att värna om vår religionsfrihet måste vi också vara generösa och tillåtande mot andra.

Jag är personligen övertygad om att samverkan är enda vägen framåt. Vi kan aldrig bibehålla fred och ett stabilt samhälle om vi inte talar och samverkar med varandra. Den toleransen är en grundbult i min kristna tro. Tolerans och religionsfrihet är inget jag förespråkar trots att jag är kristen utan just för att jag är kristen.

Att älska sin nästa som sig själv är inte att bära skygglappar. Men okunskap, ignorans och fördomar – det är skygglappar som är farliga för ett öppet samhälle.

 

Sören Dalevi

Biskop i Karlstads stift

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.