2018-05-17 06:00

2018-05-17 06:00

Trafikproblem i Skåre

KARLSTAD: Kräver svar från politikerna

I mitten av åttiotalet planerades en ny trafikled i Skåre, Gravaleden. Denna skulle avlasta bland annat Skåre centrum och Ilandavägen.

Utefter Ilandavägen ligger bland annat en högstadieskola, en låg- och mellanstadieskola med tillhörande förskola. Miljöpartiet lyckades då stoppa detta projekt. Det skulle inkräkta för mycket på grönytorna på Tuggeliteområdet. Därefter kunde man bygga en golfbana som tog många gånger större grönytor i anspråk men det är nog en annan fråga.

De styrande lovade då att trafikmiljön på Ilandavägen skulle uppgraderas. Det som skedde då vara att man anlade några avsmalningar. Effekten av dessa är att det ofta blir ett ”chickenrace” om vem som ska hinna först igenom dessa, ökad hastighet som resultat. Dessutom avlägsnades stålräcket mellan gatan och cykelvägen. Detta skulle också öka säkerheten. Man häpnar...

För ett par år sedan återuppväcktes tanken med Gravaleden, bland annat av företagare på Ilanda industriområde. Vad hände då? Jodå, stopp igen med Miljöpartiet i spetsen. Samma löfte nu. Trafikmiljön på Ilandavägen ska förbättras.

Ilandavägen/Skåre centrum är också begåvade med en icke planskild järnvägsövergång. Detta är en av landets absolut mest trafikerade sträckor. Vid vissa tillfällen kommer 2-3 tåg per bomfällningstillfälle vilket i sin tur gör att det kan samlas 70-80 fordon som står å puttrar.

Två raka och öppna frågor till Miljöpartiet och majoriteten i Karlstads kommun: hur kommer trafikmiljön i Skåre att förändras och hur ser tidplanen ut?

Hon i Skåre

 

Utefter Ilandavägen ligger bland annat en högstadieskola, en låg- och mellanstadieskola med tillhörande förskola. Miljöpartiet lyckades då stoppa detta projekt. Det skulle inkräkta för mycket på grönytorna på Tuggeliteområdet. Därefter kunde man bygga en golfbana som tog många gånger större grönytor i anspråk men det är nog en annan fråga.

De styrande lovade då att trafikmiljön på Ilandavägen skulle uppgraderas. Det som skedde då vara att man anlade några avsmalningar. Effekten av dessa är att det ofta blir ett ”chickenrace” om vem som ska hinna först igenom dessa, ökad hastighet som resultat. Dessutom avlägsnades stålräcket mellan gatan och cykelvägen. Detta skulle också öka säkerheten. Man häpnar...

För ett par år sedan återuppväcktes tanken med Gravaleden, bland annat av företagare på Ilanda industriområde. Vad hände då? Jodå, stopp igen med Miljöpartiet i spetsen. Samma löfte nu. Trafikmiljön på Ilandavägen ska förbättras.

Ilandavägen/Skåre centrum är också begåvade med en icke planskild järnvägsövergång. Detta är en av landets absolut mest trafikerade sträckor. Vid vissa tillfällen kommer 2-3 tåg per bomfällningstillfälle vilket i sin tur gör att det kan samlas 70-80 fordon som står å puttrar.

Två raka och öppna frågor till Miljöpartiet och majoriteten i Karlstads kommun: hur kommer trafikmiljön i Skåre att förändras och hur ser tidplanen ut?

Hon i Skåre

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.