2018-02-14 06:00

2018-02-14 06:00

Inte billigare med små bussar

Insändare: Svar till signaturen ”BJ” (NWT 9/2 2018)

Det blir dyrare att köpa in särskilda, små, bussar för att bara köras vissa timmar.

Karlstadsbuss har haft en resandeökning med 80 procent sedan 2005 och förra året tillkom 200 000 resor inom tätortstrafiken.

I rusningstrafik börjar det bli platsbrist. I lågtrafik händer det att det är få resenärer men vi måste dimensionera vår fordonspark efter när det är flest som reser.

Samhällsekonomiskt är det billigare att använda samma bussar under hela trafikdygnet än att köpa in ytterligare mindre bussar som bara kan användas vid tillfällen då det är få som reser.

Emma Rönnbäck

verksamhetsutvecklare Karlstadsbuss

Karlstadsbuss har haft en resandeökning med 80 procent sedan 2005 och förra året tillkom 200 000 resor inom tätortstrafiken.

I rusningstrafik börjar det bli platsbrist. I lågtrafik händer det att det är få resenärer men vi måste dimensionera vår fordonspark efter när det är flest som reser.

Samhällsekonomiskt är det billigare att använda samma bussar under hela trafikdygnet än att köpa in ytterligare mindre bussar som bara kan användas vid tillfällen då det är få som reser.

Emma Rönnbäck

verksamhetsutvecklare Karlstadsbuss

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.