2018-02-12 06:00

2018-02-12 06:00

Svensk vård kostar mer än den smakar

Insändare: Svar till Ulf Berglund (NWT 8/2 2018)

Jag vill gratulera Ulf Berglund till hans omhändertagande i vården.

Vårdens prestationer måste dock vara mycket ojämnt fördelade, vad det nu kan bero på.

Problemen börjar redan när man behöver tid hos doktor och ringer. Det är många som har klagat på tillgängligheten de senaste tiotal åren. Det första man hör är om man vill avbeställa tiden. Oftast fanns det ingen möjlighet att beställa tid, så man undrade hur gör lyckostar som hade fått en tid?

Min fru har fått ont i ett ben. Eftersom det var omöjligt att nå fram per telefon, kände vi oss tvungna att åka en mil till vårdcentralen, fylla i en blankett, lämna in den, åka hem och vänta. Efter fyra månader kom svaret, att hon har fått tid efter ytterligare cirka två månader.

Tyvärr passade inte den tiden, då skulle vi resa bort. Vi avbokade, men fick ingen annan tid. Nu har alltså drygt ett halvår gått och kanske väntar vården på att vi gör om samma procedur och väntar ett halvår till?

En annan gång behövde hon röntgen av foten. Väntetid tre månader.

Är det konstigt att man frågar ”Vad fan får jag för skattepengarna”?

Men ingenting hjälper, man känner sig utlämnad åt en byråkratisk apparat som mest bryr sig om sig själv. Oftast behövs ingen maskin för många miljoner, utan en kompetent och intresserad läkare, som är lätt att nå, skriver ut en medicin eller remiss, utan att man blir knäckt av ett system som är gjord för att avskräcka patienterna.

Bara en tankeställare: I Slovakien, varifrån min fru kommer, får man träffa en läkare samma dag man kommer till vårdcentralen, blir skickad till röntgen som tas inom en timme, så att läkaren kan ställa diagnos samma dag och göra det som behövs. Så ska vården fungera - tycker jag i alla fall.

Skatten man betalar i Slovakien är därtill betydligt lägre. Är det svårt att fatta var felet ligger? Nej, just det - i en socialistisk byråkrati!

Jaro Pleva

Hagfors

Vårdens prestationer måste dock vara mycket ojämnt fördelade, vad det nu kan bero på.

Problemen börjar redan när man behöver tid hos doktor och ringer. Det är många som har klagat på tillgängligheten de senaste tiotal åren. Det första man hör är om man vill avbeställa tiden. Oftast fanns det ingen möjlighet att beställa tid, så man undrade hur gör lyckostar som hade fått en tid?

Min fru har fått ont i ett ben. Eftersom det var omöjligt att nå fram per telefon, kände vi oss tvungna att åka en mil till vårdcentralen, fylla i en blankett, lämna in den, åka hem och vänta. Efter fyra månader kom svaret, att hon har fått tid efter ytterligare cirka två månader.

Tyvärr passade inte den tiden, då skulle vi resa bort. Vi avbokade, men fick ingen annan tid. Nu har alltså drygt ett halvår gått och kanske väntar vården på att vi gör om samma procedur och väntar ett halvår till?

En annan gång behövde hon röntgen av foten. Väntetid tre månader.

Är det konstigt att man frågar ”Vad fan får jag för skattepengarna”?

Men ingenting hjälper, man känner sig utlämnad åt en byråkratisk apparat som mest bryr sig om sig själv. Oftast behövs ingen maskin för många miljoner, utan en kompetent och intresserad läkare, som är lätt att nå, skriver ut en medicin eller remiss, utan att man blir knäckt av ett system som är gjord för att avskräcka patienterna.

Bara en tankeställare: I Slovakien, varifrån min fru kommer, får man träffa en läkare samma dag man kommer till vårdcentralen, blir skickad till röntgen som tas inom en timme, så att läkaren kan ställa diagnos samma dag och göra det som behövs. Så ska vården fungera - tycker jag i alla fall.

Skatten man betalar i Slovakien är därtill betydligt lägre. Är det svårt att fatta var felet ligger? Nej, just det - i en socialistisk byråkrati!

Jaro Pleva

Hagfors

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.