2018-02-12 10:45

2018-02-12 10:54

Succé med mobilfritt klassrum

Insändare

För tre år sedan tänkte jag sluta som lärare, trots att jag älskar mitt yrke, mina ämnen och att arbeta med ungdomar.

Mobiler, datorer, brist på koncentration, elever som inte längre har tid att läsa vare sig tidningar, skön- eller facklitteratur för att tiden slukas av sociala medier med mera. Att se hur elever underpresterar, håller på att tappa sitt språk, verktyget för studier. Att se hur stressade de blir av att inte sova, jagade av att uppdatera sig, invaderade av ouppnåeliga ideal.

Att trots allvarliga och ständigt återkommande uppmaningar att lämna mobilen därhän lektionstid (i enskilda samtal såväl som i utvecklingssamtal med föräldrar) se hur förmågan till koncentration smulas sönder.

Så under ett samtal i juni diskuterade mina elever en amerikansk universitetslärares vägran att undervisa studenter på grund av deras fokus på sina mobiler under föreläsningarna. Han hävdade att om de inte kunde respektera hans tid såväl som deras egen genom att delta uppmärksamt så kunde de lika gärna läsa in kurserna på egen hand.

Samma elever som jag tjatat så mycket på, säger då ”Det vore skönt om det vore som hos vissa lärare på grundskolan, att man inte fick ha mobil. Det är för att man kan och får som man håller på.”

Hörde jag rätt? Var det sant? Att just de som jag kämpat så med sa detta?

Där och då bestämde jag mig för att ta vuxenansvar, med eller mot kollegers, elevers och föräldrars samtycke.

Vid nästa läsårs början fick mina elever, gamla som nya, lyssna på Ulf Elvings intervju med en ung hjärnforskare, som berättade om hur fantastisk vår hjärna är men också varför mobilen skapar ett starkt beroende. Jag berättade dessutom om mina före detta elevers synpunkter. Därefter klargjorde jag att mina lektioner skulle komma att vara mobilfria och att det inte var förhandlingsbart. En låda innanför klassrumsdörren förvarar dem lektionstid.

Alla har datorer men de är enklare att hantera, bara att be eleverna fälla ner locken när vi inte ska använda dem (så länge vi inte tvingas att uteslutande använda digitala läromedel). Eftersom kommuner investerar enorma summor för att elever ska bli digitalt kompetenta, är det väl datorerna vi bör använda lektionstid? Annars finns här besparingsutrymme.

När jag införde mitt mobilfria klassrum kunde jag inte vara säker på att lyckas men genom att vara uthållig och konsekvent har det fungerat. Skillnaden på elevers koncentration och vår gemenskap i klassrummet är stor. Nu är det roligt att fortsätta som lärare.

Att acceptera att lektionstiden inte respekteras och används till fokuserat arbete är under min och mina elevers värdighet. Den IT-stress våra elever upplever dygnet runt vill jag minimera under den tid jag undervisar och träffar dem.

Nedan bifogar jag ett par länkar. Oavsett viss kritik av den vetenskapliga tillförlitligheten i dem, mobilen skapar ett drogliknande beroende som påverkar svenska elevers prestationer och välbefinnande. Det ser vi varje dag. Låt oss ta vuxenansvar!


Artisten som vill hjälpa unga med mobilberoende


"Därför borde mobilförbud i skolan vara lika självklart som rökförbud"


Inled oss icke i mobilfrestelse


Is social media causing childhood depression?


Ann-Christine Holmer

Gymnasielärare

Mobiler, datorer, brist på koncentration, elever som inte längre har tid att läsa vare sig tidningar, skön- eller facklitteratur för att tiden slukas av sociala medier med mera. Att se hur elever underpresterar, håller på att tappa sitt språk, verktyget för studier. Att se hur stressade de blir av att inte sova, jagade av att uppdatera sig, invaderade av ouppnåeliga ideal.

Att trots allvarliga och ständigt återkommande uppmaningar att lämna mobilen därhän lektionstid (i enskilda samtal såväl som i utvecklingssamtal med föräldrar) se hur förmågan till koncentration smulas sönder.

Så under ett samtal i juni diskuterade mina elever en amerikansk universitetslärares vägran att undervisa studenter på grund av deras fokus på sina mobiler under föreläsningarna. Han hävdade att om de inte kunde respektera hans tid såväl som deras egen genom att delta uppmärksamt så kunde de lika gärna läsa in kurserna på egen hand.

Samma elever som jag tjatat så mycket på, säger då ”Det vore skönt om det vore som hos vissa lärare på grundskolan, att man inte fick ha mobil. Det är för att man kan och får som man håller på.”

Hörde jag rätt? Var det sant? Att just de som jag kämpat så med sa detta?

Där och då bestämde jag mig för att ta vuxenansvar, med eller mot kollegers, elevers och föräldrars samtycke.

Vid nästa läsårs början fick mina elever, gamla som nya, lyssna på Ulf Elvings intervju med en ung hjärnforskare, som berättade om hur fantastisk vår hjärna är men också varför mobilen skapar ett starkt beroende. Jag berättade dessutom om mina före detta elevers synpunkter. Därefter klargjorde jag att mina lektioner skulle komma att vara mobilfria och att det inte var förhandlingsbart. En låda innanför klassrumsdörren förvarar dem lektionstid.

Alla har datorer men de är enklare att hantera, bara att be eleverna fälla ner locken när vi inte ska använda dem (så länge vi inte tvingas att uteslutande använda digitala läromedel). Eftersom kommuner investerar enorma summor för att elever ska bli digitalt kompetenta, är det väl datorerna vi bör använda lektionstid? Annars finns här besparingsutrymme.

När jag införde mitt mobilfria klassrum kunde jag inte vara säker på att lyckas men genom att vara uthållig och konsekvent har det fungerat. Skillnaden på elevers koncentration och vår gemenskap i klassrummet är stor. Nu är det roligt att fortsätta som lärare.

Att acceptera att lektionstiden inte respekteras och används till fokuserat arbete är under min och mina elevers värdighet. Den IT-stress våra elever upplever dygnet runt vill jag minimera under den tid jag undervisar och träffar dem.

Nedan bifogar jag ett par länkar. Oavsett viss kritik av den vetenskapliga tillförlitligheten i dem, mobilen skapar ett drogliknande beroende som påverkar svenska elevers prestationer och välbefinnande. Det ser vi varje dag. Låt oss ta vuxenansvar!


Artisten som vill hjälpa unga med mobilberoende


"Därför borde mobilförbud i skolan vara lika självklart som rökförbud"


Inled oss icke i mobilfrestelse


Is social media causing childhood depression?


Ann-Christine Holmer

Gymnasielärare

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.