2016-04-06 06:00

2016-04-06 06:00

Ingen kvalitet och kontinuitet

HAMMARÖ KOMMUN: Olika bilder av hemtjänstverksamheten

För en tid sen kom Hammarö kommuns egen tidning, Hammaren, ut. Där finns bland annat en artikel om hur förträfflig kommunens hemtjänst är. Som anhörig till en vårdtagare skulle jag vilja ge min syn på saken, för den stämmer nämligen inte överens med artikeln i Hammaren.

För det första är det endast ett fåtal i personalen som bär namnbricka och presenterar sig.

För det andra går i dag alla larm till Örebro. Detta är kanske inte fel i sig, men det är många som larmar och ibland kan det ta lång tid för dem att komma fram. När de väl är framme och beskriver sitt ärende ska Örebro ringa till Hammarös personal. De i sin tur ringer sedan upp vårdtagaren och detta tar lång tid, ofta uppemot 20 minuter. Är det kvalitetssäkring?

För det tredje och viktigaste vill man påskina att under en 14-dagarsperiod ska vara högst tolv olika personer från hemtjänsten som besöker vårdtagaren. Det är möjligt att det stämmer på en del grupper, men det stämmer inte på den grupp där undertecknad är anhörig. Som mest har det varit cirka 30 stycken under nämnda period. Detta ger varken kvalitet eller kontinuitet i omsorgen. Det ger heller inte någon som helst trygghet för vårdtagaren.

Här har Hammarö kommun något att bita i, innan de kan säga att hemtjänstomsorgen är helt kvalitetssäkrad!

Lars Larsson

För en tid sen kom Hammarö kommuns egen tidning, Hammaren, ut. Där finns bland annat en artikel om hur förträfflig kommunens hemtjänst är. Som anhörig till en vårdtagare skulle jag vilja ge min syn på saken, för den stämmer nämligen inte överens med artikeln i Hammaren.

För det första är det endast ett fåtal i personalen som bär namnbricka och presenterar sig.

För det andra går i dag alla larm till Örebro. Detta är kanske inte fel i sig, men det är många som larmar och ibland kan det ta lång tid för dem att komma fram. När de väl är framme och beskriver sitt ärende ska Örebro ringa till Hammarös personal. De i sin tur ringer sedan upp vårdtagaren och detta tar lång tid, ofta uppemot 20 minuter. Är det kvalitetssäkring?

För det tredje och viktigaste vill man påskina att under en 14-dagarsperiod ska vara högst tolv olika personer från hemtjänsten som besöker vårdtagaren. Det är möjligt att det stämmer på en del grupper, men det stämmer inte på den grupp där undertecknad är anhörig. Som mest har det varit cirka 30 stycken under nämnda period. Detta ger varken kvalitet eller kontinuitet i omsorgen. Det ger heller inte någon som helst trygghet för vårdtagaren.

Här har Hammarö kommun något att bita i, innan de kan säga att hemtjänstomsorgen är helt kvalitetssäkrad!

Lars Larsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.