2016-02-06 06:00

2016-02-06 06:00

Vi är inte några robotar

KARLSTAD: Stadens bussförare känner sig kränkta

Under veckan har man kunnat läsa om en incident på Stora torget i Karlstad där en man på kryckor blev felaktigt behandlad av en bussförare. Mattias Bergh, vd på Karlstadsbuss, anser att det är ”ett misslyckande om någon ha blivit felaktigt behandlad”.

Resenären ifråga gick felaktigt in i bakdörren. De flesta som gör så, gör det för att slippa betala. Vi förare brukar därför ha extra uppsikt på dessa. Om så var fallet här låter jag vara osagt, men vad jag tillsammans med många av mina kolleger reagerar på är att Karlstadsbuss' vd svarar i NWT utan att ha pratat med någon av förarna om det inträffade. Det finns med all sannolikhet en annan version av incidenten.

Det är inte första gången som Karlstadsbuss ensidigt tar resenärens parti, om någon form av konflikt uppstår, vilket vi förare finner kränkande. Vi får till exempel dagligen höra att vi är sena, och det är klart vi blir sena när tidtabellen är en fantasiprodukt som inte är anpassad efter dagens antal resenärer. Vid dålig väderlek blir passagerarantalet ännu högre och vi blir ännu mer försenade...

Detta leder i sin tur att vi förare blir sena till våra raster och pass-slut vilket medför ökad stress. Ibland orkar man helt enkelt inte vara på topp, vi är inte några robotar utan människor som gör så gott vi kan!

Stadsbussförare i Karlstad

Under veckan har man kunnat läsa om en incident på Stora torget i Karlstad där en man på kryckor blev felaktigt behandlad av en bussförare. Mattias Bergh, vd på Karlstadsbuss, anser att det är ”ett misslyckande om någon ha blivit felaktigt behandlad”.

Resenären ifråga gick felaktigt in i bakdörren. De flesta som gör så, gör det för att slippa betala. Vi förare brukar därför ha extra uppsikt på dessa. Om så var fallet här låter jag vara osagt, men vad jag tillsammans med många av mina kolleger reagerar på är att Karlstadsbuss' vd svarar i NWT utan att ha pratat med någon av förarna om det inträffade. Det finns med all sannolikhet en annan version av incidenten.

Det är inte första gången som Karlstadsbuss ensidigt tar resenärens parti, om någon form av konflikt uppstår, vilket vi förare finner kränkande. Vi får till exempel dagligen höra att vi är sena, och det är klart vi blir sena när tidtabellen är en fantasiprodukt som inte är anpassad efter dagens antal resenärer. Vid dålig väderlek blir passagerarantalet ännu högre och vi blir ännu mer försenade...

Detta leder i sin tur att vi förare blir sena till våra raster och pass-slut vilket medför ökad stress. Ibland orkar man helt enkelt inte vara på topp, vi är inte några robotar utan människor som gör så gott vi kan!

Stadsbussförare i Karlstad

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.