2016-01-13 06:00

2016-01-13 06:00

Därför stängs OK i Storfors

NEDLÄGGNING: En skriftlig förklaring sattes upp på dörren

Svar till Christer Lind (NWT 8/1):

Det är riktigt att vi haft lång tid på oss att åtgärda och mycket har gjorts för att rädda verksamheten i Storfors.

Macken byggdes ut för 15 år sedan för att anpassa verksamheten till ett nytt sortiment som var i antågande. Därefter har vi anpassat oss för att kunna erbjuda ett bra snabbmatsortiment. Under tiden har vi på det ätbara sortimentet gått från en obefintlig omsättning till cirka 100 miljoner kronor i hela föreningen. Motsvarande utveckling ser vi också i Storfors. Vi har även kompletterat med ATG och Svenska Spel och har också tagit ansvaret för Posten Brev & Paket. Hos oss har även funnits postboxar.

Föreningen har de senaste 20 åren gjort årliga investeringar på mellan 20 och 40 miljoner kronor. Pengar som vi tjänar återinvesteras alltid i Värmland.

Om vi tittar på hur alla andra bolag agerar på orter som Storfors så kan vi konstatera att de valt nedläggning i väldigt stor utsträckning, något som vi kämpat för att inte göra – vi är ensamma med bemannad station på inte mindre än tio orter i Värmland.

Lilla Saluhallens verksamhet har under de år vi varit verksamma totalt sett bidragit med stor omsättning och merförsäljning på alla våra stationer. Mottot, att tillverka produkter med hög kvalitet, har skapat många trogna kunder. Produkterna omsätter i dag cirka 8 miljoner kronor på våra stationer vilket innebär ungefär 120 000 kunder per år. Ingen annan kedja har skapat så stor kundlojalitet i detta segment. Det är sant att Lilla Saluhallen inte genererat någon vinst men det finns flera naturliga orsaker till detta, bland annat har stora investeringar påverkat resultaten. Styrelsen har mot denna bakgrund sett det som viktigt att fortsätta driva Lilla Saluhallen i ett ständigt växande segment.

Det senaste året har Storfors' distriktsråd tillsammans med personalen jobbat mycket hårt för att vända resultaten. Trots det tappade vi 2015 nio procent av kunderna. Personalen har hela tiden varit informerad om att det funnits risk för nedläggning och fick naturligtvis information om styrelsens nedläggningsbeslut först av alla. Vd:s skriftliga förklaring till nedläggning har också stått att läsa på entrédörren.

Hans Ferner

Svar till Christer Lind (NWT 8/1):

Det är riktigt att vi haft lång tid på oss att åtgärda och mycket har gjorts för att rädda verksamheten i Storfors.

Macken byggdes ut för 15 år sedan för att anpassa verksamheten till ett nytt sortiment som var i antågande. Därefter har vi anpassat oss för att kunna erbjuda ett bra snabbmatsortiment. Under tiden har vi på det ätbara sortimentet gått från en obefintlig omsättning till cirka 100 miljoner kronor i hela föreningen. Motsvarande utveckling ser vi också i Storfors. Vi har även kompletterat med ATG och Svenska Spel och har också tagit ansvaret för Posten Brev & Paket. Hos oss har även funnits postboxar.

Föreningen har de senaste 20 åren gjort årliga investeringar på mellan 20 och 40 miljoner kronor. Pengar som vi tjänar återinvesteras alltid i Värmland.

Om vi tittar på hur alla andra bolag agerar på orter som Storfors så kan vi konstatera att de valt nedläggning i väldigt stor utsträckning, något som vi kämpat för att inte göra – vi är ensamma med bemannad station på inte mindre än tio orter i Värmland.

Lilla Saluhallens verksamhet har under de år vi varit verksamma totalt sett bidragit med stor omsättning och merförsäljning på alla våra stationer. Mottot, att tillverka produkter med hög kvalitet, har skapat många trogna kunder. Produkterna omsätter i dag cirka 8 miljoner kronor på våra stationer vilket innebär ungefär 120 000 kunder per år. Ingen annan kedja har skapat så stor kundlojalitet i detta segment. Det är sant att Lilla Saluhallen inte genererat någon vinst men det finns flera naturliga orsaker till detta, bland annat har stora investeringar påverkat resultaten. Styrelsen har mot denna bakgrund sett det som viktigt att fortsätta driva Lilla Saluhallen i ett ständigt växande segment.

Det senaste året har Storfors' distriktsråd tillsammans med personalen jobbat mycket hårt för att vända resultaten. Trots det tappade vi 2015 nio procent av kunderna. Personalen har hela tiden varit informerad om att det funnits risk för nedläggning och fick naturligtvis information om styrelsens nedläggningsbeslut först av alla. Vd:s skriftliga förklaring till nedläggning har också stått att läsa på entrédörren.

Hans Ferner

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.