2015-10-15 06:00

2015-10-15 06:00

Titt i backspegeln och framåtblick

KONSUM VÄRMLAND:

Ett år har gått, och nu, efter den stora skandalen med vd:s ersättningar, kan man kan börja se i backspegeln om vad som har hänt efteråt. En ny vd och styrelse som har börjat reducera Konsum Värmlands verksamhet!

Man kommer att stänga fyra butiker förutom de övriga sju som har haft ett nedläggningshot över sig under sommaren. Domus Optik har sålts samt att den nye vd:n Tomas Sjölander har aviserat att verksamheten på Orrholmen i Karlstad – med lager, bageri, charkfabrik och huvudkontor – kan komma att flyttas från området. Jag tror inte att det blir en ny charkfabrik, ett nytt bageri eller ett större lager om detta sker. Det kommer snarare att innebära att verksamheten blir mindre och mindre och mindre...

Hur kommer Konsum Värmland då att se ut om några år? Sannolikt finns inte Affection och Mansion kvar, då vd har uttryckt att man ska satsa på kärnverksamheten. Hur många butiker finns då kvar, om man inte får till en försäljnings- och resultatutveckling? Kommer Forum att kunna bära negativa siffror från de små butikerna? Besöker man Bergvik för närvarande, är det inte många kunder där, så man kan bli orolig.

Vd och informationschefen Klas Olsson har ju vid olika tillfällen sagt lite olika saker om hur läget är i föreningen. Ena stunden säger man att det går bra och att det är en positiv försäljnings- och resultatutveckling, och andra stunden får vi höra att man har problem.

Ledningen har ett stort ansvar för att förbättra de tidigare årens negativa resultat och då tror jag att det ska ske med attraktiva priser, som innebär att vi medlemmar handlar i Coop-butikerna och inte väljer Ica eller andra konkurrenter som ofta har ett lägre pris.

De reklaminsatser som har gjorts det senaste året för att synas är säkert bra, men det innebär troligen inte att kunderna handlar mer i butikerna, men det får vi ta del av när ledningen presenterar 2015 års resultat nästa år.

Visionären

Ett år har gått, och nu, efter den stora skandalen med vd:s ersättningar, kan man kan börja se i backspegeln om vad som har hänt efteråt. En ny vd och styrelse som har börjat reducera Konsum Värmlands verksamhet!

Man kommer att stänga fyra butiker förutom de övriga sju som har haft ett nedläggningshot över sig under sommaren. Domus Optik har sålts samt att den nye vd:n Tomas Sjölander har aviserat att verksamheten på Orrholmen i Karlstad – med lager, bageri, charkfabrik och huvudkontor – kan komma att flyttas från området. Jag tror inte att det blir en ny charkfabrik, ett nytt bageri eller ett större lager om detta sker. Det kommer snarare att innebära att verksamheten blir mindre och mindre och mindre...

Hur kommer Konsum Värmland då att se ut om några år? Sannolikt finns inte Affection och Mansion kvar, då vd har uttryckt att man ska satsa på kärnverksamheten. Hur många butiker finns då kvar, om man inte får till en försäljnings- och resultatutveckling? Kommer Forum att kunna bära negativa siffror från de små butikerna? Besöker man Bergvik för närvarande, är det inte många kunder där, så man kan bli orolig.

Vd och informationschefen Klas Olsson har ju vid olika tillfällen sagt lite olika saker om hur läget är i föreningen. Ena stunden säger man att det går bra och att det är en positiv försäljnings- och resultatutveckling, och andra stunden får vi höra att man har problem.

Ledningen har ett stort ansvar för att förbättra de tidigare årens negativa resultat och då tror jag att det ska ske med attraktiva priser, som innebär att vi medlemmar handlar i Coop-butikerna och inte väljer Ica eller andra konkurrenter som ofta har ett lägre pris.

De reklaminsatser som har gjorts det senaste året för att synas är säkert bra, men det innebär troligen inte att kunderna handlar mer i butikerna, men det får vi ta del av när ledningen presenterar 2015 års resultat nästa år.

Visionären

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.