2015-10-15 06:00

2015-10-15 06:00

Lärarna har jobbat upp elevernas resultat

ARVIKA:

Nu har Lärarförbundets årliga rankning av bästa skolkommuner kommit och det är dags för utvecklingssamtal med våra politiker.

Så här ser det ut i Arvika: av Sveriges 290 kommuner har Arvika klättrat från plats 172 till 89; grattis, alla lärare i Arvika! Äntligen kan vi räta på ryggen och känna oss stolta över vårt arbete. Kommer media att berömma skolan nu?

Som lärare vet vi att elever är olika och olika årskullar kan ha olika förutsättningar. Ibland kan ett mycket hårt och pedagogiskt arbete resultera i ett – i betyg – sämre resultat än andra år. Tyvärr är det ofta bara siffror som får genomslag, så låt oss titta närmare på dem.

När det gäller skolans resurser har de blivit bättre, men plats 178 är knappast något att skryta över. Som avtalspart har man sjunkit från fjärde plats till 79:e! Tror jag det, när lönen har sjunkit från låg till plats 177. Den mest alarmerande siffran är dock att andelen friska lärare har sjunkit från katastrofala 227:e plats till bottennoteringen plats 269.

Av återstående punkter, som alla berör eleverna, har åtta av nio resultat förbättrats.

Slutsatsen är att med dåliga resurser har Arvikas lärare jobbat upp elevernas resultat rejält – på bekostnad av lön och hälsa.

Är det så här vi ska ha det? Det är inte hållbart! Hur ska vi kunna få duktiga, engagerade ungdomar att vilja bli lärare? Hur ska vi kunna stoppa strömmen av lärare som hellre jobbar i Norge där de får mycket bättre villkor?

Trött lärare

Nu har Lärarförbundets årliga rankning av bästa skolkommuner kommit och det är dags för utvecklingssamtal med våra politiker.

Så här ser det ut i Arvika: av Sveriges 290 kommuner har Arvika klättrat från plats 172 till 89; grattis, alla lärare i Arvika! Äntligen kan vi räta på ryggen och känna oss stolta över vårt arbete. Kommer media att berömma skolan nu?

Som lärare vet vi att elever är olika och olika årskullar kan ha olika förutsättningar. Ibland kan ett mycket hårt och pedagogiskt arbete resultera i ett – i betyg – sämre resultat än andra år. Tyvärr är det ofta bara siffror som får genomslag, så låt oss titta närmare på dem.

När det gäller skolans resurser har de blivit bättre, men plats 178 är knappast något att skryta över. Som avtalspart har man sjunkit från fjärde plats till 79:e! Tror jag det, när lönen har sjunkit från låg till plats 177. Den mest alarmerande siffran är dock att andelen friska lärare har sjunkit från katastrofala 227:e plats till bottennoteringen plats 269.

Av återstående punkter, som alla berör eleverna, har åtta av nio resultat förbättrats.

Slutsatsen är att med dåliga resurser har Arvikas lärare jobbat upp elevernas resultat rejält – på bekostnad av lön och hälsa.

Är det så här vi ska ha det? Det är inte hållbart! Hur ska vi kunna få duktiga, engagerade ungdomar att vilja bli lärare? Hur ska vi kunna stoppa strömmen av lärare som hellre jobbar i Norge där de får mycket bättre villkor?

Trött lärare

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.