2015-10-08 06:00

2015-10-08 06:00

Bromsklossar skapar OLYCKOR

TRAFIK:

Svar till Sofie Lund (NWT 7/10):

Du har så rätt så. Det som står på skyltarna är maxhastighet. Och självfallet får man åka långsammare om man så vill. Men man får inte hindra eller störa annan trafik. Läs vägtrafikkungörelsen, första paragrafen. Och tyvärr är det mängder av privatbilister som troligen aldrig läst den. Åk gärna i 60–70 km/tim på 90-väg, men håll då åt sidan när det kommer mängder med bakomvarande trafik som hinner i kapp dig och som trycker och trycker i väntan på att få en chans att köra om ”bromsklossen” som ligger längst fram.

Det här med hjälpsamhet och smidighet i trafiken har tydligen helt fallit i glömska eller så är det den allmänna inställningen att här kommer jag och jag behöver inte hjälpa till på något vis, och sålunda skiter jag högaktningsfullt i det. Eller är det så att många privatbilister har så mycket annat för sig när de kör att de har noll koll bakåt?

En av dessa förhatliga yrkeschaufförer som du tycker borde föregå med gott exempel är jag. Och jag lovar dig, det är många gånger som man har kommit ikapp ”fru Andersson” eller ”herr Svensson” och man har inte en chans att komma om dem på grund av att de ligger i 70 och vägrar att gå åt sidan. Och samma förare går heller inte åt sidan när de har ett utryckningsfordon med blinkande blåljus alldeles i baken! Fråga ambulanspersonal, jag kan garantera att jag får medhåll från dem.

Du vet inte varför bakomvarande trafik har mer bråttom än du eller varför de vill köra fortare. Och du har ingen som helst befogenhet att avgöra om de ska följa ditt sakta mak eller inte. Du skriver att ingen dör av att köra långsammare. Det kanske är just det de gör! Många ”bromsklossar” skapar dödsolyckor men det tycks inte bekomma dem det minsta, de körde ju så försiktigt...

Faktiskt har signaturen Yrkeschaufför (NWT 2/10) rätt. Många borde nog överväga att åka kollektivt eller ta färdtjänst. Inte alla men många borde också köra en vecka i en storstad för att lära sig vad rusningstrafik och hänsyn är. Lustigt nog är det faktiskt lättare att köra i till exempel Stockholm, Göteborg, Malmö än vad det är i Karlstad. Där kan folk köra på ett helt annat sätt och vet vad hjälpsamhet, smidighet och inte minst högerregeln är.

En annan yrkeschuafför"

Svar till Sofie Lund (NWT 7/10):

Du har så rätt så. Det som står på skyltarna är maxhastighet. Och självfallet får man åka långsammare om man så vill. Men man får inte hindra eller störa annan trafik. Läs vägtrafikkungörelsen, första paragrafen. Och tyvärr är det mängder av privatbilister som troligen aldrig läst den. Åk gärna i 60–70 km/tim på 90-väg, men håll då åt sidan när det kommer mängder med bakomvarande trafik som hinner i kapp dig och som trycker och trycker i väntan på att få en chans att köra om ”bromsklossen” som ligger längst fram.

Det här med hjälpsamhet och smidighet i trafiken har tydligen helt fallit i glömska eller så är det den allmänna inställningen att här kommer jag och jag behöver inte hjälpa till på något vis, och sålunda skiter jag högaktningsfullt i det. Eller är det så att många privatbilister har så mycket annat för sig när de kör att de har noll koll bakåt?

En av dessa förhatliga yrkeschaufförer som du tycker borde föregå med gott exempel är jag. Och jag lovar dig, det är många gånger som man har kommit ikapp ”fru Andersson” eller ”herr Svensson” och man har inte en chans att komma om dem på grund av att de ligger i 70 och vägrar att gå åt sidan. Och samma förare går heller inte åt sidan när de har ett utryckningsfordon med blinkande blåljus alldeles i baken! Fråga ambulanspersonal, jag kan garantera att jag får medhåll från dem.

Du vet inte varför bakomvarande trafik har mer bråttom än du eller varför de vill köra fortare. Och du har ingen som helst befogenhet att avgöra om de ska följa ditt sakta mak eller inte. Du skriver att ingen dör av att köra långsammare. Det kanske är just det de gör! Många ”bromsklossar” skapar dödsolyckor men det tycks inte bekomma dem det minsta, de körde ju så försiktigt...

Faktiskt har signaturen Yrkeschaufför (NWT 2/10) rätt. Många borde nog överväga att åka kollektivt eller ta färdtjänst. Inte alla men många borde också köra en vecka i en storstad för att lära sig vad rusningstrafik och hänsyn är. Lustigt nog är det faktiskt lättare att köra i till exempel Stockholm, Göteborg, Malmö än vad det är i Karlstad. Där kan folk köra på ett helt annat sätt och vet vad hjälpsamhet, smidighet och inte minst högerregeln är.

En annan yrkeschuafför"

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.