2015-09-26 06:00

2015-09-26 06:00

Redogör för prissänkta varor!

VÄRMLAND:

Jag läste signaturen Aktiv konsuments insändare den 18/9 som hade rubriken ”Dödsryckningar för den kooperativa idén” och det stämmer. Insändaren tog bland annat upp frågan gällande prisjämförelse mellan Ica och Konsum där inte Coop-butikerna har funnits med bland de tio billigaste de senaste åren.

Under våren har Konsum Värmland gått ut med att sänka priserna på tusentals varor och inte nog med det: Klas Olsson har i en artikel i NWT sagt att de har fortsatt med att sänka priser med fem–tio procent och även med 15 procent efter sommaren. Vilka varor är det? Varför inte annonsera om vilka varor det är och med hur mycket de har sänkts? Det borde vara ett bra försäljningsargument!

Om alla sänkningarna verkligen hade skett så skulle ju det innebära att Konsums priser borde vara klart lägre än Icas i dagsläget, men när man läser veckans annonsblad så är det i stort sett ingen jämförbar artikel som är billigare hos Konsum. Vad håller ledningen på med? Höjer de priserna ena veckan för att kunna gå ut med annonser den andra veckan och tala om att ”nu sänker vi priserna”... Är detta arbetssätt verkligen förankrat i styrelsen?

Det känns så oseriöst! Enligt Konsum Värmlands affärsidé så ska de ju hålla ”lägsta möjliga pris”, men det tycks inte gälla jämt... Det känns som om det är ”dödsryckningar för den kooperativa idén” när Konsum inte ens klarar av att följa sin egen affärside längre.

Fundersam konsument

Jag läste signaturen Aktiv konsuments insändare den 18/9 som hade rubriken ”Dödsryckningar för den kooperativa idén” och det stämmer. Insändaren tog bland annat upp frågan gällande prisjämförelse mellan Ica och Konsum där inte Coop-butikerna har funnits med bland de tio billigaste de senaste åren.

Under våren har Konsum Värmland gått ut med att sänka priserna på tusentals varor och inte nog med det: Klas Olsson har i en artikel i NWT sagt att de har fortsatt med att sänka priser med fem–tio procent och även med 15 procent efter sommaren. Vilka varor är det? Varför inte annonsera om vilka varor det är och med hur mycket de har sänkts? Det borde vara ett bra försäljningsargument!

Om alla sänkningarna verkligen hade skett så skulle ju det innebära att Konsums priser borde vara klart lägre än Icas i dagsläget, men när man läser veckans annonsblad så är det i stort sett ingen jämförbar artikel som är billigare hos Konsum. Vad håller ledningen på med? Höjer de priserna ena veckan för att kunna gå ut med annonser den andra veckan och tala om att ”nu sänker vi priserna”... Är detta arbetssätt verkligen förankrat i styrelsen?

Det känns så oseriöst! Enligt Konsum Värmlands affärsidé så ska de ju hålla ”lägsta möjliga pris”, men det tycks inte gälla jämt... Det känns som om det är ”dödsryckningar för den kooperativa idén” när Konsum inte ens klarar av att följa sin egen affärside längre.

Fundersam konsument

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.