2015-09-16 06:00

2015-09-17 10:29

Dödsryckningar för den kooperativa idén

VÄRMLAND: Nedläggning av Coop-butiker

I samband med en artikel i NWT avseende nedläggning av ett antal Coop-butiker fanns en talande bild från centrum i Deje. En Coop-butik och en ICA-butik sida vid sida. Coop-butiken planeras att läggas ner eftersom den är förlustbringande. ICA-butiken däremot är lönsam och skall således finnas kvar och försörja Dejeborna med varor och service. För övrigt har de båda butikerna helt samma förutsättningar. Det här förhållandet är inte specifikt för Deje, istället ganska belysande för Konsum Värmlands och även för Coop Sveriges marknadssituation. Har någon i ledningen frågat sig varför det blivit så här?

I de senaste årens prisundersökningar av ”varukorgen” har inte någon Coop-butik funnits med bland de tio billigaste butikerna. Inte ens OBS Bergvik som är Konsum Värmlands största och ledande enhet. ”Slut i hyllan” är också vanligt förekommande. Bara som exempel på Coop´s oförmåga att hävda sig i konkurrensen.

En annan orsak är att den kooperativa idén, som bygger på medlemskap, lojalitet och även en viss politisk tillhörighet inte längre är bärande. Inte ens i en bruksort som Deje eller i ett ”brukslandskap” som Värmland. Helt klart är också att där köpmannen själv äger sin butik, och har en egen kompetent styrelse, är motivationen och förutsättningen att stå sig bäst i konkurrensen större än hos en anställd föreståndare eller VD. Oavsett hur lämplig han eller hon än är. Så är det även rent generellt i företagsvärlden. Det är det egna företagandet och näringslivet som drar Sverige runt.

Aktiv konsument

I samband med en artikel i NWT avseende nedläggning av ett antal Coop-butiker fanns en talande bild från centrum i Deje. En Coop-butik och en ICA-butik sida vid sida. Coop-butiken planeras att läggas ner eftersom den är förlustbringande. ICA-butiken däremot är lönsam och skall således finnas kvar och försörja Dejeborna med varor och service. För övrigt har de båda butikerna helt samma förutsättningar. Det här förhållandet är inte specifikt för Deje, istället ganska belysande för Konsum Värmlands och även för Coop Sveriges marknadssituation. Har någon i ledningen frågat sig varför det blivit så här?

I de senaste årens prisundersökningar av ”varukorgen” har inte någon Coop-butik funnits med bland de tio billigaste butikerna. Inte ens OBS Bergvik som är Konsum Värmlands största och ledande enhet. ”Slut i hyllan” är också vanligt förekommande. Bara som exempel på Coop´s oförmåga att hävda sig i konkurrensen.

En annan orsak är att den kooperativa idén, som bygger på medlemskap, lojalitet och även en viss politisk tillhörighet inte längre är bärande. Inte ens i en bruksort som Deje eller i ett ”brukslandskap” som Värmland. Helt klart är också att där köpmannen själv äger sin butik, och har en egen kompetent styrelse, är motivationen och förutsättningen att stå sig bäst i konkurrensen större än hos en anställd föreståndare eller VD. Oavsett hur lämplig han eller hon än är. Så är det även rent generellt i företagsvärlden. Det är det egna företagandet och näringslivet som drar Sverige runt.

Aktiv konsument

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.