2015-09-15 06:00

2015-09-16 11:00

Elever behöver krav på sig

SVERIGE: Nivågruppera elever på ett tidigt stadium

Det är knappast förvånande att svenska elever gör så dåligt från sig i internationella sammanhang, där de möter elever med så mycket bättre förutsättningar än vad de flesta svenska skolbarn har.

Det måste vara svårt att gå i skolan. För många svenska elever är det inte så. Barn som är duktiga att läsa, skriva och räkna redan innan de börjar i 0:an tvingas gå tillsammans med analfabeter, som inte kommer ikapp förrän i slutet av mellanstadiet, då de begåvade barnen hunnit bli så uttråkade och skoltrötta att de inte längre finner det värt att prestera. Deras prestationer uppskattas nämligen inte i svenska skolan - mer än just när de gör internationella test, såsom Pisa.

En bidragande orsak till att resultaten rasat så på senare år är givetvis också att allt fler svenska barn tillbringar allt längre tid i inom institutionsomsorg i förskola och fritidshem, vilket oundvikligen innebär sämre förutsättningar för lärande än för de barn som har förmånen att få växa upp i lugn hemmamiljö.

Vill man ha bättre resultat måste barnen få växa upp hemma med en närvarande förälder och få gå i en skola där alla elever får möta kunskapskrav snäppet över sin egen nivå; vilket enklast låter sig göras genom nivågrupperingar i samtliga ämnen och möjlighet till tidig fördjupning.

Alla rätt

Det måste vara svårt att gå i skolan. För många svenska elever är det inte så. Barn som är duktiga att läsa, skriva och räkna redan innan de börjar i 0:an tvingas gå tillsammans med analfabeter, som inte kommer ikapp förrän i slutet av mellanstadiet, då de begåvade barnen hunnit bli så uttråkade och skoltrötta att de inte längre finner det värt att prestera. Deras prestationer uppskattas nämligen inte i svenska skolan - mer än just när de gör internationella test, såsom Pisa.

En bidragande orsak till att resultaten rasat så på senare år är givetvis också att allt fler svenska barn tillbringar allt längre tid i inom institutionsomsorg i förskola och fritidshem, vilket oundvikligen innebär sämre förutsättningar för lärande än för de barn som har förmånen att få växa upp i lugn hemmamiljö.

Vill man ha bättre resultat måste barnen få växa upp hemma med en närvarande förälder och få gå i en skola där alla elever får möta kunskapskrav snäppet över sin egen nivå; vilket enklast låter sig göras genom nivågrupperingar i samtliga ämnen och möjlighet till tidig fördjupning.

Alla rätt

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.