2015-09-01 06:00

2015-09-01 06:00

Ökad personaltäthet behövs på demensboende

KARLSTAD: Fantastisk personal behöver bli fler

På Zakrisdals demensboende arbetar en proffsig, omtänksam, empatisk personal med hög ambition. Varje avdelning har åtta gäster som kräver konstant hjälp med det mesta såsom kläder, mat, mediciner och lotsning.

Sedan drygt två månader är jag anhörig som regelbundet besöker min man och som har fått bra insyn i verksamheten.

Dagtid fram till klockan 15.30 är bemanningen under kontroll och som anhörig känner man tillfredsställelse med hur väl det fungerar. Personalen försöker ge alla tid och se till var och ens behov. Efter denna tid arbetar EN person med åtta gäster, möjligen med delad hjälp av den som har köket. Under de sena eftermiddagstiderna ska serveras middag, och kvällsmat, hjälpas med avklädning hygien och nattning.

Runt middagstid är det ofta stor oro bland gästerna. De ska samlas ihop till mat i matsalen från korridorer och rum. De ska visas tillrätta vid bordet och serveras mat. Några behöver hjälp med att äta och dricka. Några behöver sporras att äta eller behöver tröst. Den person som jobbar ska servera några i sina rum och hjälpa med matning där. Den som jobbar försöker samtidigt sitta ner vid bordet för att stilla oro. Det blir knappt med tid för det under dessa timmar.

Efter maten är ofta den som arbetar, i någon gästs rum och det är tomt i korridoren. Ibland uppstår konflikter mellan gästerna, någon vinglar iväg utan rullator och så vidare. Då finns där inga ögon för den som är vilsen.

Personalen är ovärderlig. Ge dem stöd genom att öka personaltätheten. Ge gästerna det stöd de behöver!

Orolig anhörig

På Zakrisdals demensboende arbetar en proffsig, omtänksam, empatisk personal med hög ambition. Varje avdelning har åtta gäster som kräver konstant hjälp med det mesta såsom kläder, mat, mediciner och lotsning.

Sedan drygt två månader är jag anhörig som regelbundet besöker min man och som har fått bra insyn i verksamheten.

Dagtid fram till klockan 15.30 är bemanningen under kontroll och som anhörig känner man tillfredsställelse med hur väl det fungerar. Personalen försöker ge alla tid och se till var och ens behov. Efter denna tid arbetar EN person med åtta gäster, möjligen med delad hjälp av den som har köket. Under de sena eftermiddagstiderna ska serveras middag, och kvällsmat, hjälpas med avklädning hygien och nattning.

Runt middagstid är det ofta stor oro bland gästerna. De ska samlas ihop till mat i matsalen från korridorer och rum. De ska visas tillrätta vid bordet och serveras mat. Några behöver hjälp med att äta och dricka. Några behöver sporras att äta eller behöver tröst. Den person som jobbar ska servera några i sina rum och hjälpa med matning där. Den som jobbar försöker samtidigt sitta ner vid bordet för att stilla oro. Det blir knappt med tid för det under dessa timmar.

Efter maten är ofta den som arbetar, i någon gästs rum och det är tomt i korridoren. Ibland uppstår konflikter mellan gästerna, någon vinglar iväg utan rullator och så vidare. Då finns där inga ögon för den som är vilsen.

Personalen är ovärderlig. Ge dem stöd genom att öka personaltätheten. Ge gästerna det stöd de behöver!

Orolig anhörig

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.