2015-08-20 06:00

2015-08-20 06:00

Vad är de så stolta över?

KONSUM VÄRMLAND:

Bra skrivet av signaturen Besviken medlem (NWT 18/8)! Jag är själv innerligt trött på Konsum Värmlands reklamkampanj som aldrig verkar ta slut. Undrar just vem som har ”tänkt till” och utformat den... Vad jag vet, så är det väl ingen av oss medlemmar/delägare som har tillfrågats vad vi tycker!

Lite tankar om Konsum Värmland och hur de resonerar:

Varje söndag får vi tre (!) reklamblad från Coop Forum, Coop Extra och Coop Konsum plus ett reklamblad från Pekås, i postlådan. På framsidan kan man läsa: ”Ibland kommer det över oss. Hur stort det känns att vara en så naturlig mötesplats i din vardag och i ditt liv. På den lilla orten. Och på den större. Att vi finns där andra tycker det är lönlöst att vara. Vet du, vi är stoltare än någonsin över det.”

Vad är de så stolta över, att skicka ut fyra olika blad med olika priser och erbjudanden? Förra söndagen vägde jag reklambunten och den vägde 180 gram. Det blir många kilon det som skickas ut till Värmlands alla hushåll,,, Så mycket papper alldeles i onödan! Det räcker väl med ett blad och att priserna vore lika i alla Konsums affärer? Samma erbjudanden och samma priser till alla medlemmar/delägare i Konsum oavsett bostadsort – då skulle de kunna känna sig stolta! Eller avskaffa reklambladen och sänk priserna i stället. Då skulle de kunna vara ännu stoltare!

Vi har ingen affär på vår lilla ort, ingen ”naturlig mötesplats”, den la ledningen ner för två år sedan. De tycker tydligen att det är lönlöst att finnas här också. Öppna affären igen, då kan de känna sig stolta! Om vi på vår ”lilla ort” skulle vara trogna Konsumkunder skulle vi få färdas många mil för att ta del av de bästa erbjudandena... tre mil – tur och retur – till Coop Forum, två mil till Coop Extra och 1,5 mil till Coop Konsum. Ingen vidare vinst, varken för oss eller vår miljö! Inget för Konsum Värmland att vara stolta över, eller...?

Genom att lägga ner vår butik är de också delaktiga i att avfolka vår bygd, för vem vill köpa ett hus eller flytta till ett samhälle utan affär, och hur ska människor utan tillgång till bil få hem sina varor? Är de stolta även över det här?

Elva andra Konsumbutiker i Värmland hotas av nedläggning, de flesta på landsbygden. Deras öde avgörs den 21 september.

Konsums nye vd Tomas Sjölander har på ett halvår ökat sin lön från 100 000 kronor i månaden till 125 000. En ren fantasilön! Något att vara stolt över, eller hur?

Jag vill inte ha något svar från Klas Olsson där han återigen tar upp miljonsatsningen på Coop Forum Bergvik, för det gynnar inte oss som bor på landsbygden. Vi vill ha butiker i närområdet! Vi hade en butik som gav bra service och blev en naturlig samlingspunkt i bygden. Är det inte så Konsum vill ha det, enligt reklamen? Eller är reklamen bara en massa fina ord på ett papper? Dra in på reklamkampanjerna och satsa i stället pengarna i de butiker ute på landsbygden som fortfarande finns i livet!

Stolt landsbygdsbo

Bra skrivet av signaturen Besviken medlem (NWT 18/8)! Jag är själv innerligt trött på Konsum Värmlands reklamkampanj som aldrig verkar ta slut. Undrar just vem som har ”tänkt till” och utformat den... Vad jag vet, så är det väl ingen av oss medlemmar/delägare som har tillfrågats vad vi tycker!

Lite tankar om Konsum Värmland och hur de resonerar:

Varje söndag får vi tre (!) reklamblad från Coop Forum, Coop Extra och Coop Konsum plus ett reklamblad från Pekås, i postlådan. På framsidan kan man läsa: ”Ibland kommer det över oss. Hur stort det känns att vara en så naturlig mötesplats i din vardag och i ditt liv. På den lilla orten. Och på den större. Att vi finns där andra tycker det är lönlöst att vara. Vet du, vi är stoltare än någonsin över det.”

Vad är de så stolta över, att skicka ut fyra olika blad med olika priser och erbjudanden? Förra söndagen vägde jag reklambunten och den vägde 180 gram. Det blir många kilon det som skickas ut till Värmlands alla hushåll,,, Så mycket papper alldeles i onödan! Det räcker väl med ett blad och att priserna vore lika i alla Konsums affärer? Samma erbjudanden och samma priser till alla medlemmar/delägare i Konsum oavsett bostadsort – då skulle de kunna känna sig stolta! Eller avskaffa reklambladen och sänk priserna i stället. Då skulle de kunna vara ännu stoltare!

Vi har ingen affär på vår lilla ort, ingen ”naturlig mötesplats”, den la ledningen ner för två år sedan. De tycker tydligen att det är lönlöst att finnas här också. Öppna affären igen, då kan de känna sig stolta! Om vi på vår ”lilla ort” skulle vara trogna Konsumkunder skulle vi få färdas många mil för att ta del av de bästa erbjudandena... tre mil – tur och retur – till Coop Forum, två mil till Coop Extra och 1,5 mil till Coop Konsum. Ingen vidare vinst, varken för oss eller vår miljö! Inget för Konsum Värmland att vara stolta över, eller...?

Genom att lägga ner vår butik är de också delaktiga i att avfolka vår bygd, för vem vill köpa ett hus eller flytta till ett samhälle utan affär, och hur ska människor utan tillgång till bil få hem sina varor? Är de stolta även över det här?

Elva andra Konsumbutiker i Värmland hotas av nedläggning, de flesta på landsbygden. Deras öde avgörs den 21 september.

Konsums nye vd Tomas Sjölander har på ett halvår ökat sin lön från 100 000 kronor i månaden till 125 000. En ren fantasilön! Något att vara stolt över, eller hur?

Jag vill inte ha något svar från Klas Olsson där han återigen tar upp miljonsatsningen på Coop Forum Bergvik, för det gynnar inte oss som bor på landsbygden. Vi vill ha butiker i närområdet! Vi hade en butik som gav bra service och blev en naturlig samlingspunkt i bygden. Är det inte så Konsum vill ha det, enligt reklamen? Eller är reklamen bara en massa fina ord på ett papper? Dra in på reklamkampanjerna och satsa i stället pengarna i de butiker ute på landsbygden som fortfarande finns i livet!

Stolt landsbygdsbo

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.