2015-07-28 06:00

2015-07-28 11:25

Orolig för flygsäkerheten

VÄRMLAND: Hur tänker de ansvariga?

Jag läser i media med oro om att den företagare som finns på flygplatsen är densamma som även figurerar i en byggskandal i Eda, där hus har fått rivas på grund av så omfattande byggfusk att en av fastigheterna inte kunde räddas. Vad gäller denna skandal är företagaren stämd och kommer under hösten att ställas inför rätta.

Att denna företagare projekterar på flygplatsen känns allt annat än tryggt. Likaså är vederbörande även aktiv i Kil där han har ansvar för exploateringen av ett av Värmlands svåraste område att rent geotekniskt bebygga. Personen och hans företag har figurerat medialt under flera år då han har ifrågasatts på grund av olika tvivelaktiga affärer.

Flyget måste kunna garantera båda hög säkerhet och trovärdighet för att ska kunna fungera. Hur tänker flygledningen när man anlitar en företagare med så mycket tveksamma affärer bakom sig; hur rimmar detta i en verksamhet som ska kunna garantera höga säkerhetskrav?

Jag antar att flygledning och ansvariga politiker har läst och följt alla avslöjanden som pressen i Värmland har gjort runt upphandlingsaffärer med mera i Kil. Likaså hoppas jag att man även har konstaterat att Konkurrensverket kommer att inleda utredning om de affärer som företagaren i fråga figurerar i.

Karlstads flygplatsstyrelse bör nog fundera på hur det kan komma sig att man har anlitat denna företagare? Man kan som ansvarig politiker inte ackordera med vare sig flygsäkerhet eller länets behov av en fungerande flygnäring.

Oroad Värmlandsresenär

Jag läser i media med oro om att den företagare som finns på flygplatsen är densamma som även figurerar i en byggskandal i Eda, där hus har fått rivas på grund av så omfattande byggfusk att en av fastigheterna inte kunde räddas. Vad gäller denna skandal är företagaren stämd och kommer under hösten att ställas inför rätta.

Att denna företagare projekterar på flygplatsen känns allt annat än tryggt. Likaså är vederbörande även aktiv i Kil där han har ansvar för exploateringen av ett av Värmlands svåraste område att rent geotekniskt bebygga. Personen och hans företag har figurerat medialt under flera år då han har ifrågasatts på grund av olika tvivelaktiga affärer.

Flyget måste kunna garantera båda hög säkerhet och trovärdighet för att ska kunna fungera. Hur tänker flygledningen när man anlitar en företagare med så mycket tveksamma affärer bakom sig; hur rimmar detta i en verksamhet som ska kunna garantera höga säkerhetskrav?

Jag antar att flygledning och ansvariga politiker har läst och följt alla avslöjanden som pressen i Värmland har gjort runt upphandlingsaffärer med mera i Kil. Likaså hoppas jag att man även har konstaterat att Konkurrensverket kommer att inleda utredning om de affärer som företagaren i fråga figurerar i.

Karlstads flygplatsstyrelse bör nog fundera på hur det kan komma sig att man har anlitat denna företagare? Man kan som ansvarig politiker inte ackordera med vare sig flygsäkerhet eller länets behov av en fungerande flygnäring.

Oroad Värmlandsresenär

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.