2015-06-16 06:00

2015-06-16 06:00

En värmländsk klenod

FRYKSDALSBANAN: Turistmagnet eller jobbpendel?

Det är i högsta grad förståeligt att pendlarna på Fryksdalsbanan inte har något emot några minuters kortare restid mellan banans ändstationer. Dels har dagligresenärerna med tiden hunnit tröttna på de grandiosa utsikterna över Frykensjöarna och de fagra omgivningarna i övrigt och dels hämtar de, som oftast, sin förströelse från sina surfplattor under tågresan.

För dessa kan Fryksdalsbanan sakna betydelse som upplevelseobjekt. Det som räknas är uppenbarligen effektivitet, att tjäna några minuter på väg till jobbet och tillbaka hem på kvällen...

Utöver sin funktion som transportmöjlighet för stressade pendlare, på väg till och från sina arbeten, betraktas Fryksdalsbanan av hävd såsom en värmländsk klenod vilken erbjuder sina nya besökare storslagna upplevelser i en av landskapets kanske största naturtillgångar – det sagoomspunna Fryksdalen.

Turismens betydelse för landskapet har många gånger med kraft betonats och förväntas enligt säkerställd statistik också öka starkt i framtiden. Att i det läget börja diskutera inskränkningar i form av ett färre antal anhalter utefter bansträckan kan inte anses vara särskilt intelligent. Är det avsikten att hellre lägga tonvikten vid effektivitet och lönsamhet för en av landskapets mest framstående turistmagneter, i stället för att satsa på Fryksdalsbanans bibehållande, underhåll och genom goda PR-insatser ytterligare stärka dess popularitet, så har vi med den inställningen definitivt påbörjat nedrivandet av Värmland såsom turistlandskap!

Han på glasberget

Det är i högsta grad förståeligt att pendlarna på Fryksdalsbanan inte har något emot några minuters kortare restid mellan banans ändstationer. Dels har dagligresenärerna med tiden hunnit tröttna på de grandiosa utsikterna över Frykensjöarna och de fagra omgivningarna i övrigt och dels hämtar de, som oftast, sin förströelse från sina surfplattor under tågresan.

För dessa kan Fryksdalsbanan sakna betydelse som upplevelseobjekt. Det som räknas är uppenbarligen effektivitet, att tjäna några minuter på väg till jobbet och tillbaka hem på kvällen...

Utöver sin funktion som transportmöjlighet för stressade pendlare, på väg till och från sina arbeten, betraktas Fryksdalsbanan av hävd såsom en värmländsk klenod vilken erbjuder sina nya besökare storslagna upplevelser i en av landskapets kanske största naturtillgångar – det sagoomspunna Fryksdalen.

Turismens betydelse för landskapet har många gånger med kraft betonats och förväntas enligt säkerställd statistik också öka starkt i framtiden. Att i det läget börja diskutera inskränkningar i form av ett färre antal anhalter utefter bansträckan kan inte anses vara särskilt intelligent. Är det avsikten att hellre lägga tonvikten vid effektivitet och lönsamhet för en av landskapets mest framstående turistmagneter, i stället för att satsa på Fryksdalsbanans bibehållande, underhåll och genom goda PR-insatser ytterligare stärka dess popularitet, så har vi med den inställningen definitivt påbörjat nedrivandet av Värmland såsom turistlandskap!

Han på glasberget

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.