2015-06-03 06:00

2015-06-03 06:00

Fantasifulla biljettautomater

VÄRMLANDSTRAFIK: Svensk geografi passerar revy...

Det är inte lätt att köpa tågbiljetter i Värmland. För flera år sedan installerade Värmlandstrafik biljettautomater på stationerna. Men för att köpa biljett krävs tålamod, om det över huvud taget går!

På automatens suddiga bildskärm ska man peka sig fram till namnet på den station man vill resa till. I andra sammanhang brukar det räcka med de första bokstäverna – men inte i Värmland, här gissar automaten alltid fel.

Det överlägset vanligaste resmålet från Västra Ämtervik är Karlstad. Det är dock ingenting som automaten på Ämterviks station har fått nys om. När man pekar på KA gissar automaten först att man vill resa till Kabelvägen i Falun, sedan till Kagans i Västervik, därefter till Kaggbol i Östhammar och så vidare. Svensk geografi passerar revy... Automaten hinner med ett tjogtal andra resmål innan den till sist föreslår den utmattade biljettköparen centralstationen i Karlstad.

Nåväl, den som inte ger upp får till slut en biljett – i bästa fall innan tåget har hunnit gå...

Men att köpa biljett i motsatt riktning – till Västra Ämtervik, från Karlstad eller Kil – har i alla fall vi vana automathanterare aldrig lyckats med. De nödvändiga bokstäverna försvinner successivt från skärmen innan man hinner peka på dem!

Många ger upp inför denna utmaning. De stiger på tåget utan biljett. Men det finns risk för att de tar bilen nästa gång för att undvika allt krångel.

Och vad värre är: automatens löften är tomma. När man står där inser man sina möjligheter – varför resa till Karlstad nu igen? Varför inte slå till med en resa till Karlsarvet i Leksand (nr 13 på listan)? Det verkar mycket mer spännande och dessutom enklare! Men ack vad besviken man blir. Väljer man detta resmål så meddelar automaten lakoniskt att den inte säljer biljetter dit. Detsamma gäller alla andra exotiska resmål som den tidigare har föreslagit.

Vänd dig till Värmlandstrafik, meddelar automaten. Men man vänder sig ogärna till ett företag som bryr sig så lite om sina kunder. Ingen i detta företag har under alla dessa år besvärat sig med att programmera om biljettautomaterna så att de fungerar.

Karin och Nils Brunsson

Västra Ämtervik

Det är inte lätt att köpa tågbiljetter i Värmland. För flera år sedan installerade Värmlandstrafik biljettautomater på stationerna. Men för att köpa biljett krävs tålamod, om det över huvud taget går!

På automatens suddiga bildskärm ska man peka sig fram till namnet på den station man vill resa till. I andra sammanhang brukar det räcka med de första bokstäverna – men inte i Värmland, här gissar automaten alltid fel.

Det överlägset vanligaste resmålet från Västra Ämtervik är Karlstad. Det är dock ingenting som automaten på Ämterviks station har fått nys om. När man pekar på KA gissar automaten först att man vill resa till Kabelvägen i Falun, sedan till Kagans i Västervik, därefter till Kaggbol i Östhammar och så vidare. Svensk geografi passerar revy... Automaten hinner med ett tjogtal andra resmål innan den till sist föreslår den utmattade biljettköparen centralstationen i Karlstad.

Nåväl, den som inte ger upp får till slut en biljett – i bästa fall innan tåget har hunnit gå...

Men att köpa biljett i motsatt riktning – till Västra Ämtervik, från Karlstad eller Kil – har i alla fall vi vana automathanterare aldrig lyckats med. De nödvändiga bokstäverna försvinner successivt från skärmen innan man hinner peka på dem!

Många ger upp inför denna utmaning. De stiger på tåget utan biljett. Men det finns risk för att de tar bilen nästa gång för att undvika allt krångel.

Och vad värre är: automatens löften är tomma. När man står där inser man sina möjligheter – varför resa till Karlstad nu igen? Varför inte slå till med en resa till Karlsarvet i Leksand (nr 13 på listan)? Det verkar mycket mer spännande och dessutom enklare! Men ack vad besviken man blir. Väljer man detta resmål så meddelar automaten lakoniskt att den inte säljer biljetter dit. Detsamma gäller alla andra exotiska resmål som den tidigare har föreslagit.

Vänd dig till Värmlandstrafik, meddelar automaten. Men man vänder sig ogärna till ett företag som bryr sig så lite om sina kunder. Ingen i detta företag har under alla dessa år besvärat sig med att programmera om biljettautomaterna så att de fungerar.

Karin och Nils Brunsson

Västra Ämtervik

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.